یکشنبه، تیر ۰۴، ۱۳۸۵

حباب هايى از جنس گازهاى داغ

ايرنا: تحقيقات جديد ستاره شناسان نشان مى دهد حباب هايى عظيم از گازهاى داغ به طور مداوم اطراف كره زمين شكل گرفته، رشد كرده و مى تركند و حباب هاى جديد جايگزين آنها مى شوند. اين پديده ناشناخته در مكانى از فضا كه ميدان مغناطيسى كره زمين با جريان ثابتى از ذرات باردار خورشيدى مواجه مى شود، رخ مى دهد.

دانشمندان حاضر در طرح تحقيقاتى چهار كاوشگر فضايى موسوم به «كلاستر» آژانس فضايى اروپا اعلام كردند بر خلاف تصور عموم كه فضاى خارج از زمين كاملاً خالى از هر نوع گازى است، در اين فضا نيز گاز وجود داشته اما غلظت اين گازها بسيار كمتر از جو زمين است. حباب هاى تازه شناسايى شده كه از آنها با نام حفره هاى چگالى ياد شده، حاوى گاز با دماى بسيار بالا و در حدود ۱۸ ميليون درجه فارنهايت (۱۰ ميليون درجه سانتى گراد) بوده و گازهاى خارج اين حباب ها در فضاى اطراف زمين كه از آنها به نام پلاسما ياد مى شود، داراى دماى هزار درجه فارنهايت هستند. اين حباب ها معمولاً به قطر هزار كيلومتر رسيده و به مدت ۱۰ ثانيه به همان وضعيت باقى مانده و سپس مى تركند و بادهاى خورشيدى غليظ تر و سردتر، جايگزين آنها مى شوند.

چگونگى شكل گيرى اين حباب ها هنوز براى دانشمندان مشخص نيست اما ستاره شناسان حاضر در طرح «كلاستر» آژانس فضايى اروپا برخورد بادهاى خورشيدى با ميدان مغناطيسى زمين را در پيدايش آنها دخيل دانسته و آن را مشابه خروشانى آب در جلوى قايق متحرك ذكر مى كنند.

مخزن حفظ بذر گياهان جهان احداث می شود

بى بى سى: مراسم آغاز به كار عمليات احداث مخازنى براى حفظ بذرهاى تمامى گونه هاى گياهى موجود در كره زمين در نروژ برگزار شد. اين مخازن شامل تعدادى انبار نگهدارى بذر است كه در كوهستان هاى منجمد جزيره دورافتاده اسوالبارد، در مناطق قطبى نروژ، ساخته مى شود و بيش از يكصد كشور جهان از اجراى اين طرح حمايت به عمل آورده اند. هدف از اجراى اين طرح حفظ نمونه هايى از بذر تمامى گياهان موجود در زمين در برابر وقايع احتمالى منجر به نابودى گونه هاى گياهى است. بروز بيمارى هاى همه گير گياهى، وقوع جنگ هسته اى، حوادث طبيعى و آثار ناشى از گرمايش زمين از جمله اتفاقاتى است كه مى تواند به نابودى گياهان يا انواع خاصى از آنها منجر شود. در چنين صورتى، بشر خواهد توانست با استفاده از بذرهاى حفظ شده در اين خزانه ها مجدداً به كاشت چنين گياهانى مبادرت ورزد. به خصوص كاشت مجدد و تكثير بذر گياهان خوراكى براى ادامه حيات بشر و دام ضرورت خواهد داشت. نمونه بذرهاى اين مخازن در بسته هاى آلومينيومى و در دماى ۱۸ درجه زير صفر نگهدارى مى شود و در چنين شرايطى تا صدها و حتى هزارها سال ديگر همچنان قابليت رويش خواهد داشت. اداره اين طرح بر عهده موسسه تنوع محصولات جهانى است كه در سال ۲۰۰۴ تاسيس شد و از سپتامبر سال ،۲۰۰۷ آماده دريافت و نگهدارى از نمونه بذرهاى گياهى از سرتاسر جهان خواهد بود. انتظار مى رود در نهايت، بذر حدود سه ميليون گونه گياهى در اين مخازن نگهدارى شود. در حال حاضر، حدود ۱۴۰۰ بانك بذر در كشورهاى مختلف تاسيس شده كه وظيفه نگهدارى از بذر گونه هاى بومى را بر عهده دارند اما با ايجاد مخزن جديد در نروژ، هر كشورى مى تواند نمونه بذرهاى گونه هاى گياهى خود را براى حفاظت به اين مركز بسپارد

ساخت كوچك ترين ژنراتور دنيا

ستاد ويژه توسعه فناورى نانو: كوچكترين ژنراتور دنيا، نانوژنراتور، اخيراً در مركز ملى علم و نانوفناورى چين ساخته شد. اين كار توسط پروفسور «وانگ ژانگلين» از دانشگاه پكينگ و دكتر «سانگ جين هاى» انجام شده است. پيش بينى مى شود كه از اين نانوژنراتور در محدوده وسيعى از زمينه ها مانند بيوپزشكى، مقاصد نظامى، مخابرات و حسگرهاى بى سيم استفاده شود. نتايح اين كار در مجله ساينس به چاپ رسيده است.

دوشنبه، خرداد ۲۹، ۱۳۸۵

تماشاي جام جهاني فوتبال تنش زا است

پژوهشگران انگليسي , ميزان تنش را در بين هواداران تيم فوتبال انگليس , در حين مسابقات و به ويژه در بين افرادي كه براي پيروزي تيم فوتبال مورد علاقه خود شرط بندي كرده‌اند ,اندازه‌گيري و بررسي كردند.

در اين پژوهش , ضربان قلب و نمونه‌هاي بزاق هواداران , پيش , در حين و پس از بازي , مورد بررسي قرار مي گيرد .

مطالعات پيشين نشان داده است , تماشاي مسابقات ورزشي مي تواند سبب اضطراب , ترس و حتي حملات قلبي در بين شماري از هواداران شود , اما قهرمان جام جهاني شدن , سبب خواهد شد بهداشت مردم , بهبود يابد و آنها احساس كنند , زندگي‌شان بهتر شده است.

كارشناسان بهداشت دانشگاه لا‌ف بورو انگليس دريافتند : ضربان قلب شماري از هواداران تيم فوتبال انگليس در حين مسابقه تيم كشورشان به 95 تا 100 بار مي‌رسد و ترشح بزاق تماشاگران به نصف كاهش مي يابد كه نشانه تنش رواني است .
واحد مرکزي خبر

كتاب فيزيك براى كودكان

بى بى سى: استفان هاوكينگ، فيزيكدان نامدار بريتانيايى، قصد دارد با كمك دخترش يك كتاب علمى براى كودكان بنگارد، كه «اندكى شبيه داستان هرى پاتر» خواهد بود، البته بدون عنصر جادوگرى آن. آنها قصد دارند فيزيك نظرى را به شيوه اى قابل فهم براى نوجوانان تشريح كنند. پروفسور «هاوكينگ» به خاطر كتاب «تاريخچه زمان»، كه در آن سعى مى كند انفجار بزرگ و سياهچاله ها را به زبانى ساده تشريح كند، معروف شد. دخترش، «لوسى»، گفت پروژه بعدى آنها با نگاه به كنجكاوى هاى علمى افرادى مانند فرزند هشت ساله او نگاشته خواهد شد. وى گفت: «اين داستانى براى كودكان خواهد بود كه عجايب كيهان را توضيح مى دهد.» وى جزئيات بيشترى ارائه نكرد و از تاريخ انتشار كتاب نيز نام نبرد. از زمان انتشار كتاب «تاريخچه زمان» در سال ۱۹۸۸ تاكنون بيش از ۱۰ ميليون نسخه از آن به فروش رفته است. پروفسور «هاوكينگ» استاد رياضيات دانشگاه كمبريج است. وى نظريه اى درباره سياهچاله ها دارد، كه بر نظريه نسبيت و مكانيك كوآنتوم استوار است. وى در اوايل دهه ۱۹۶۰ به بيمارى «اى ال اس»(amyotrophic lateral sclerosis) كه بيمارى «لو گريگ» نيز نام دارد و غيرقابل علاج است، مبتلا شد. وى به رغم معلوليت شديد ناشى از اين بيمارى همچنان به كار و تحقيق ادامه مى دهد.

خلق پروانه اى دورگه در آزمايشگاه

ايسنا: دانشمندان اعلام كردند كه گونه اى پروانه متمايز زرد و قرمز را در آزمايشگاه به وسيله پيوند نژادهاى مختلف از دو گونه متفاوت از اين حشره خلق كرده اند. به گفته دانشمندان اين پروانه جديد شبيه همان روشى به وجود آمده است كه ساير پروانه ها به صورت طبيعى در طبيعت پا به حيات مى گذارند. اين پروانه هيبريدى (دورگه) تقريباً شبيه گونه اى از پروانه هاى وحشى است كه در كلمبيا به آن پروانه «هليكونس» گفته مى شود. «ماوازر» از موسسه تحقيقات حاره اى در پاناما گفت: «ما موفق شديم تا مراحل تكامل اين پروانه را مجدداً خلق كنيم كه اين گام جدى مى تواند به افزايش جمعيت پروانه هاى «هليكونس» منجر شود.» به گفته دانشمندان جانداران هيبريدى (دورگه) نادر به شمار مى روند چون توانايى چندانى براى ادامه حيات ندارند

مراقب شست پای خود باشید

استفاده از کفش های نامناسب می تواند در بروز عارضه قوز شست پا تاثیر گذار باشد. کفش های پاشنه بلند و نوک تیز در بین زنان و اخیرا در بین مردان رایج شده که باعث ایجاد یک تشدید عارضه قوز شست پا می شود. یک متخصص ارتوپدی گفت: هر چند که عامل وراثت مهمترین عامل به وجود آمدن این عارضه است اما استفاده از کفش های نامناسب علاوه بر تشدید مشکل می تواند در بروز آن نیز تاثیرگذار باشد. دکتر فیاضی تصریح کرد: افرادی که بیش از معمول می ایستند یا کف پای آنها صاف است، خودشان زمینه اولیه برای بروز این عارضه را دارا هستند. وی با اشاره به اینکه بیماری های سیستم عصبی مثل فلج مغزی و ضربه به شست پا نیز می توانند عامل ایجاد قوز شست پا باشد گفت: افرادی که به هر علتی پای بلندتر دارند احتمال پیدایش این عارضه در پایشان بیشتر خواهد بود. دکتر فیاضی درد و التهاب را مهمترین علامت و علت مراجعه این بیماران به درمانگاهها و مطب های خصوصی عنوان می کند. از لحاظ آماری نیز شایع ترین دلایل مراجعه این افراد به پزشک عبارت است از: درد ناحیه پنجه پا به علت انتقال وزن پا از ناحیه شست به دیگر انگشتان، التهاب و برجسته شدن استخوان شست پا و تراکم انگشتان درون کفش به خصوص در داخل کفش های نوک تیز. اما یکی از علل مراجعه این افراد به پزشک، تغییر شست پا و دیگر انگشتان است که البته این عامل به تنهایی شرط کافی برای جراحی محسوب نمی شود و می تواند با استفاده از کفش های طبی ورزش آن را درمان کرد. دکتر فیاضی می گوید: افراد مبتلا به این عارضه برای پیشگیری باید از راه رفتن و ایستادن زیاد خودداری کنند و از کفش های پنجه پهن و پاشنه کوتاه استفاده کنند.
هموطن

كثيفي بيشتر از تميزي دستگاه ايمني بدن را آماده نگه مي‌دارد

دو مطالعه نشان مي‌دهد سيستم ايمني بدن موش‌هاي خانگي و صحرايي كه در فاضلاب‌ها و مزارع زندگي مي‌كنند از موش‌هايي كه در آزمايشگاه‌هاي پاكيزه و ضدعفوني بسر مي‌برند، سالمتر است.
به گزارش پايگاه اينترنتي آسوشيتدپرس، درسي كه اين دو مطالعه به انسان‌ها مي‌دهد اين است كه زندگي پاكيزه انسانها را بيمار مي‌كند.
اين دو مطالعه در واقع تاييدي است بر يك فرضيه ‪ ۱۷‬ساله كه دنياي بهداشتي غرب را تا حدودي مسئول افزايش ميزان ابتلا به آلرژي و آسم و برخي بيماري‌هاي خود ايمني مانند ديابت نوع اول و آرتريت روماتوييد مي‌داند.
اين فرضيه با نام "فرضيه بهداشت" نشان مي‌دهد سيستم ايمني بدن در اوايل زندگي به مبارزه با بيماري و آلودگي طلبيده نمي‌شود. بنابراين دفاع طبيعي بدن به محرك‌هاي كوچكي مانند گرده گياهان واكنش شديد نشان مي‌دهد.
در اين مطالعات جديد كه يكي از آنها در مجله "‪ "Immunology‬منتشر شد، به وجود تفاوت‌هاي چشمگيري در سيستم ايمني بدني جوندگان وحشي و آزمايشگاهي پي برده شده است.
دكتر "ويليام پاركر" استاد جراحي تجربي دانشگاه "دوك" گفت: هنگامي كه سلول‌هاي ايمني موش‌هاي وحشي تحريك شدند واكنشي نشان ندادند، اما همان محرك‌ها در موش‌هاي آزمايشگاهي واكنش شديد ايجاد كرد.
وي موش‌هاي آزمايشگاهي را با بيش از ‪ ۵۰‬موش خانگي و صحرايي وحشي كه در شهرها و مزارع به دام افتاده و كشته شده بودند مقايسه كرد.
همچنين سطح ايمونوگلوبولين در موش‌هاي خانگي و صحرايي چهار برابر بود كه نشان‌دهنده يك سيستم ايمني تطابق يافته براي مبارزه با ميكروب‌هاي جدي و نه محرك‌هاي كوچك است.
وي گفت: اتفاقي كه براي موش‌هاي آزمايشگاهي روي داد احتمالا همان چيزي است كه در انسان‌ها رخ مي‌دهد. سيستم ايمني بدن موشهاي آزمايشگاهي به كوچكترين محركها واكنش شديد نشان داد.
پاركر سيستم ايمني بدن انسانها را به شخصي تشبيه كرد كه در يك خانه كامل زندگي مي‌كنند و هر غذايي كه مي‌خواهد در اختيار دارد، بنابراين مسائل بسيار كوچك مانند لگد كردن گل‌هاي باغچه موجبات ناراحتي او را فراهم مي‌كند.
اما دكتر "استنلي گولدستين" مدير مركز "مراقبت از آلرژي و آسم" در "للانگ آيلند" گفت: سيستم ايمني كه به مبارزه طلبيده شده است مانند سيستم ايمني بدن كودكاني كه با حيوانات خانگي زندگي مي‌كنند، در برابر بسياري از آلرژي‌هاي مقاوم است.
با اين حال پاركر گفت مطالعه وي اشكالاتي نيز داشته است زيرا با وجود اينكه وي از وزن موش‌ها سن آنها را تخمين زده است، اما مطمئن نيست كه سن موش‌هاي وحشي و آزمايشگاهي يكسان باشد و ديگر اينكه از آنجا كه پاركر قادر به كنترل اتفاقات گذشته موش‌هاي وحشي نبود نمي‌توانست دريابد كه آيا اين موش‌ها قبل از به دام افتادن و كشته شدن به بيماري غيرعادي مبتلا شده‌اند يا خير.
مطالعات همه‌گيرشناسي بر روي انسان به فرضيه بهداشت اعتبار مي‌بخشد و نشان مي‌دهد ميزان ابتلا به آلرژي و آسم در مناطق صنعتي تميزتر بيشتر از مناطقي مانند آفريقا بروز مي‌كند.
گولدستين و دكتر "جفري پلات" از كلينيك مايو گفتند: اين مطالعات به دانشمندان كمك مي‌كند تا دريابند كي، كجا و چگونه تماسهاي محيطي مي‌تواند از ابتلا به آلرژي‌ها و اختلالات ايمني در آينده محافظت كند.