یکشنبه، تیر ۰۹، ۱۳۸۷

ژاپن نخستین اتومبیل هیدروژنی را تولید کرد

یک شرکت ژاپنی اتومبیل جدیدی را وارد بازار می کند که موتور آن، به جای سوخت های فسیلی، گاز هیدروژن به کار خواهد برد.

شرکت خودروسازی هوندا ژاپن اعلام داشته که برای نخستین بار، تولید تجاری اتومبیلی را آغاز کرده که نیروی محرکه آن را "سلول الکتریکی هیدروژنی" تامین خواهد کرد و به این ترتیب، استفاده از آن به ایجاد گازهای آلوده ساز محیط زیست منجر نمی شود.
اتومبیل جدید هوندا "اف سی اگس کلاریتی" FCX Clarity نام دارد و یک اتومبیل چهار نفره است و هنگام حرکت، تنها بخار آب در فضا پراکنده می کند.
هوندا گفته است که کارآیی موتور این اتومبیل سه برابر اتومبیل های معمولی با موتور بنزین سوز است.
این شرکت ژاپنی در نظر دارد در خلال سه سال آینده، دویست دستگاه کلاریتی تولید کند و نخستین تولیدات شرکت در ماه آینده وارد بازار خواهد شد.
این اتومبیل در ابتدا به صورت اجاره در اختیار متقاضیان در ایالت کالیفرنیا، آمریکا، قرار
می گیرد و از اواخر سال جاری، واگذاری اجاره ای آن در ژاپن نیز آغاز می شود.
هوندا انتظار دارد که در سال اول، بتواند تنها برای چند دستگاه از این اتومبیل مشتری پیدا کند اما در خلال سه سال آینده، بازار آماده استفاده از تمام دویست دستگاه تولیدی شرکت باشد.
هزینه استفاده از این اتومبیل بر اساس اجاره سه ساله هر ماه ششصد دلار آمریکایی خواهد بود.
یکی از مهمترین موانعی که در راه استفاده از اتومبیل های هیدروژنی وجود دارد نبود مراکز توزیع این سوخت در جهان است.
با اینهمه، به گفته کارشناسان اگر زمانی این نوع خودروها با استقبال گسترده تری در جهان مواجه شود، این مانع نیز می تواند برطرف شود.

مقابله با تولید گاز گلخانه ای تولید اتومبیل هایی که به جای سوخت فسیلی از هیدروژن استفاده کنند یکی از راه های اساسی مقابله با تولید گازهای گلخانه ای به خصوص گاز دیوکسید کربن است که از استفاده از سوخت های فسیلی ناشی می شود।

انتشار این گازها در جو زمین باعث افزایش دمای کره زمین می شود و به گفته بسیاری از پژوهشگران، تغییرات نامطلوبی را در محیط زیست در پی می آورد.
پیش از این نمونه های آزمایشی متعددی از اتومبیل هایی با موتور استفاده کننده از هیدروژن طراحی و تولید شده اما تاکنون هیچکدام به مرحله تولید تجاری نرسیده بود.
به گفته کارشناسان، در اتومبیل های "هیدروژن سوز" می توان از دو نوع موتور استفاده کرد.
در نوع موتور "انفجاری"، به جای مخلوط بنزین و اکسیژن، گاز هیدروژن و اکسیژن وارد سیلندرها می شود و انفجار این مخلوط، سیلندرها را به حرکت در می آورد.
در این روش، نیازی به ایجاد تغییرات عمده ای در ساخت موتور اتومبیل نیست اما چنین موتورهایی در مقایسه با موتور بنزین سوز، کارآیی به مراتب کمتری دارد.
در نوع دوم، که در اتومبیل جدید هوندا به کار رفته، از ترکیب هیدروژن و اکسیژن، برق تولید می شود که موتور برقی اتومبیل را به حرکت می اندازد.
گاز هیدروژن را می توان از منابع مختلف از جمله مواد نفتی، ذغال سنگ و برخی فضولات طبیعی استخراج کرد اما استخراج هیدروژن از این منابع نیز مستلزم استفاده از سوخت های مختلف است.
بزرگترین منبع طبیعی هیدروژن در سطح زمین، آب است و تجزیه آب با استفاده از برق نیز راه دیگر استخراج هیدروژن است اما بخش عمده ای از برق تولیدی در جهان حاصل فعالیت نیروگاه هایی است که سوخت های فسیلی به کار می برند.
پژوهشگران می گویند که اگر بتوان از منابع تجدید شونده انرژی، مانند نور خورشید، باد یا موج دریا، برق تولید کرد و این برق را برای تجزیه آب و تولید هیدروژن به کار برد، می توان اتومبیلی ساخت که حرکت آن باعث تولید هیچ نوع گاز گلخانه ای نشود

منبع : BBC

خاک مریخ 'مستعد رشد گیاهان'

دانشمندان ناسا معتقدند که خاک مریخ ظاهرا حاوی مغذی های کافی برای رشد و نمو موجودات زنده یا حداقل گیاه مارچوبه (آسپاراگوس) است.
تحلیل های مقدماتی ماموریت کاوشگر "فینکس" که اخیرا بر مریخ فرود آمد نشان می دهد که خاک این سیاره بسیار قلیایی تر از آن است که انتظار می رفت.
دانشمندانی که بر این پروژه کار می کنند گفتند از این کشف "مات و مبهوت" شده اند.
این یافته امیدها را نسبت به وجود شرایط مساعد در مریخ برای وجود آثار حیات افزایش داده است.
سم کوناوس شیمیدان ارشد این پروژه از دانشگاه آریزونا گفت: "ما اساسا آنچه را که به نظر می رسد شرایط لازم، مغذی های لازم، برای حمایت از حیات باشد، چه در گذشته و چه امروز یا آینده یافته ایم."
داده های مهیج
هرچند وی گفت که آزمایش های بیشتری باید انجام شود، اما افزود که به نظر می رسد خاک مریخ "خیلی مساعد باشد... در این خاک چیزی نیست که سمی باشد."
"این همان نوع خاکی است که احتمالا در حیاط خانه تان پیدا می شود. یعنی خاک قلیایی. ممکن است بتوانید خیلی راحت در آن مارچوبه پرورش دهید."
این خاک نه تنها از آنچه پیش بینی می شد خیلی کمتر اسیدی است، بلکه حاوی آثار منگنز، سدیم، پتاسیم و سایر عناصر است.
آقای کوناوس گفت: "ما از دیدن داده هایی که دریافت کردیم مات و مبهوت شدیم. برایمان خیلی مهیج است."
این تحلیل به روی یک سانتیمتر مکعب خاکی که توسط بازوی روبوتیک فینکس از عمق 5/2 سانتیمتری سطح مریخ استخراج شده انجام شده است.
این نمونه سپس با استفاده از تکنیک "شیمی خیس" که شامل مخلوط کردن خاک با آب است و حرارت دادن آن در "اجاق" کاوشگر، مورد آزمایش قرار گرفت. فینکس آب را از زمین با خود همراه برده است.
مخزن یخ
کاوشگر 420 میلیون دلاری فینکس پس از یک سفر 10 ماهه روز 25 ماه مه در قطب شمال مریخ فرود آمد تا مطالعات سه ماهه خود را درباره تاریخ زمین شناسی سیاره سرخ آغاز کند.
تصور می شود نقطه ای که فینکس بر آن فرود آمده حاوی مخازن بزرگ آب به صورت یخ درست در زیر سطح باشد.
هفته گذشته، پس از مشاهده ذوب هشت تکه ماده به اندازه تاس در عکس های فینکس، دانشمندان گفتند مطمئن شده اند که در این سیاره یخ وجود دارد.
اما فینکس تاکنون کربن ارگانیک را ردیابی نکرده است - کربن ارگانیک از مصالح اصلی پیدایش حیات به حساب می آید।
منبع :BBC

دوشنبه، تیر ۰۳، ۱۳۸۷

درمان سرطان پوست پيشرفته با كمك سلولهاي شبيه سازي شده بدن خود بيمار

دانشمندان ادعا كردند كه براي اولين بار در جهان موفق به درمان سرطان پوست پيشرفته با استفاده از سلولهاي خود بيمار شدند كه در خارج از بدن وي شبيه سازي شدند.
به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، دانشمندان مي‌گويند؛ مرد 52 ساله‌اي كه با اين شيوه معالجه شده، دو سال پس از درمان، ديگر هيچ اثري از ملانوم در خود ندارد.
پژوهشگران در آمريكا كه گزارش دستاورد خود را در مجله طب نيوانگلند منتشر كرده‌اند در اين تحقيق سلولهاي سيستم ايمني بدن كه با سرطان مبارزه مي‌كنند را از بدن فرد گرفته و پس از توليد پنج ميليارد نسخه از آنها، دوباره همه آنها را به بدن باز گرداندند. دانشمندان در انگليس هشدار دادند كه براي اثبات نحوه عملكرد صحيح و بي خطر اين شيوه معالجه، بايد تحقيقات بيشتر و مفصل‌تري انجام پذيرد.
سخنگوي مركز تحقيقات سرطان انگليس در اين باره گفت: اين تحقيق يك نمايش جالب ديگر از قدرت عظيم سيستم ايمني بدن براي مقابله با برخي از انواع سرطان است.
به گفته متخصصان؛ سيستم ايمني بدن نقش مهمي در مقابله با سرطان ايفا مي‌كند و پزشكان در جستجوي روش‌هايي براي تقويت اين واكنش توموركش هستند.
اين بيمار 52 ساله مبتلا به سرطان پوست پيشرفته بود كه بيماري وي تا ريه‌ها و غدد لنفاوي‌اش گسترش پيدا كرده بود.
در اين تحقيق دانشمندان مركز تحقيقات سرطان فرد هاتچينسون در سيتل بر روي نوعي از سلولهاي سيستم ايمني موسوم به CD4+T متمركز شدند.
آنها توانستند از يك نمونه به دست آمده از گلبولهاي سفيد خون اين مرد سلولهاي CD4+T را انتخاب كنند كه به خصوص به يك ماده شيميايي موجود در سطح سلولهاي سرطاني ملانوم حمله مي‌كردند. سپس اين سلولها در آزمايشگاه دستكاري شدند و ميلياردها سلول از آنها تهيه شد تا معلوم شود كه آيا اين سلولها مي‌توانند به تومورها حمله كرده و با آنها مقابله كنند. دو ماه بعد اسكن‌ها نشان داد كه تومورها ناپديد شدند و پس از دو سال اين مرد كاملا درمان شد.
سرطان پوست، بيماري است كه در آن سلولهاي سرطاني در لايه‌هاي بيروني پوست به وجود مي‌آيند.
پوست بدن را در برابر گرما، نور، عفونت و جراحت محفوظ نگه مي‌دارد. سرطان پوست انواع مختلفي دارد و شايع‌ترين نوع آن سرطان پوست است.
همچنين نرخ ابتلا به سرطان پوست در افرادي كه پوست روشن دارند و مدت زيادي در معرض آفتاب هستند، شايع‌تر است.
اين سرطان ممكن است در هر نقطه از بدن بروز كند اما بيشتر در قسمتهايي كه با نور خورشيد تماس زيادتري دارند مانند صورت، گردن، دستها و بازوها رايج است.
عمومي‌ترين نشانه سرطان پوست تغيير در بافت پوست مانند رشد غيرطبيعي يا ايجاد زخمي است كه ترميم نمي‌شود.
گاهي اوقات هم برآمدگي كوچكي ظاهر مي‌شود كه ممكن است صاف، براق يا به رنگ قرمز قهوه‌اي باشد.
اين سرطان هم چنين ممكن است به لكه‌هاي پهن قرمز زبر يا فلس مانند شبيه باشد.
پزشكان مي‌گويند؛ هر درد يا ناراحتي در پوست نشانه سرطان نيست اما به محض ديدن تغييردر پوست خود بايد آن را جدي گرفته و به پزشك مراجعه كنيد.
ملانوم نوعي سرطان پوست است كه در طي آن سلولهاي سرطاني در سلولهاي رنگ دهنده پوست موسوم به ملانوسيت يافت مي‌شوند.
ملانوم معمولا در افراد بزرگسال رخ مي‌دهد اما گاهي نيز در كودكان و يا سالخوردگان نيز مشاهده مي‌شود. ملانوم در واقع در مقايسه با ساير سرطانهاي معمولي پوست، نوع وخيم تري است اما مانند تمام انواع سرطانها اگر در مراحل اوليه بيماري تشخيص داده شود، امكان درمان آن بيشتر است

مسافران فرودگاه لس‌آنجلس به صورت مجازی کنترل می‌شوند

مقامات امنیتی فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس با استفاده از یک نرم‌افزار جدید، از بروز حملات تروریستی جلوگیری می‌کند.بر اساس گزارش‌های منتشر شده در نشریه Newsweek، این نرم‌افزار که توسط کارشناسان کامپیوتری دانشگاه کالیفرنیای جنوبی تکمیل شده و ARMOR نام‌گذاری شده است، به صورت تصادفی اشیائی که از محل بازرسی عبور می‌کنند را مورد بررسی قرار می‌دهد.نرم‌افزار ARMOR در ماه آگوست به صورت آزمایشی در این فرودگاه مورد استفاده قرار گرفت تا در مراحل اولیه فعالیت خود بتواند از حملات تروریستی جلوگیری کند و نقطه‌ضعف‌های امنیتی فرودگاه را مشخص سازد. مسؤولان امنیتی فرودگاه لس‌آنجلس با این نرم‌افزار به ماموران پلیس در تغییر رفتارهای پیش‌بینی‌ شده نمونه‌های مورد نظر خود کمک می‌کنند.این نرم‌افزار به‌دنبال پیشنهاد "پراوین پاروچوری"( Praveen Paruchuri) که پیشتر از USC در مرکز مهندسی Viterbi دکترا گرفته بود، ساخته شده است. پاروچوری با استفاده از تئوری بازی‌های کامپیوتری و سیستم‌های شبیه‌سازی هوشمند موفق به نوشتن الگوریتم‌هایی شد که قادر بود به صورت تصادفی نمونه‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

سریع‌ترین سوپرکامپیوتر جهان به بالاترین سرعت خود دست پیدا کرد

سرویس اخبار خارجی ایتنا - در حالی که کمتر از یک هفته از آغاز به کار سوپرکامپیوتر جدید Roadrunner در آزمایشگاه Los Alamos می‌گذرد این دستگاه توانست در هنگام تحلیل فرایندهای «فوق پیچیده» در حوزه عصب‌شناسی از سوی محققین به رکوردی تازه در زمینه سرعت محاسباتی دست پیدا کند.این سوپرکامپیوتر که با سرعتی در مقیاس «پتا-فلاپ» کار می‌کند مجهز به پردازنده‌های Cell می‌باشد که در کنسول بازی PlayStation3 شرکت سونی بکار گرفته شده است.Roadrunner که از سیستم‌عامل لینوکس استفاده می‌کند قادر است در هر ثانیه ده به توان پانزده محاسبه انجام دهد.محققین آزمایشگاه Los Alamos به همراه مهندسین بخش تحقیقات شرکت IBM برای آزمايش این سوپرکامپیوتر از سه دسته کد محاسباتی متفاوت استفاده کردند.یکی از این کدها PetaVision نام دارد.وظیفه PetaVision مدل‌سازی سیستم بینائی انسان بوده و از کارکرد بیش از میلیاردها عصب بینائی و سیناپس مغز انسان تقلید می‌نماید.دانشمندان توانستند با استفاده از ترکیب Roadrunner و PetaVision به یک رکورد کارآيی محاسباتی جدید به میزان 1.144 پتافلاپ در ثانیه برسند

دوشنبه، خرداد ۲۷، ۱۳۸۷

كشف ماده‌اي كه يك گرم آن، شش ليتر آب را جذب مي‌كند

توكيو - پژوهشگران ژاپني دانشگاه علوم و فن آوريهاي نوين هوكوريكو ماده جديدي را كشف كردند كه يك گرم آن مي‌تواند شش ليتر آب را جذب خود كند.
به گزارش روز شنبه روزنامه يوميوري، پژوهشگران اين ماده را از داخل يك نوع جلبك دريايي كشف كرده اند.
به گزارش ايرنا به نقل از يوميوري، اين نوع جلبك در آبهاي درياي منطقه سويزنجي در استان كوماموتو در جنوب غربي ژاپن يافت مي‌شود.
به گفته پژوهشگران، توانايي جذب آب اين ماده جديد پنج برابر مواد جذب كننده آب است كه هم اكنون در بازار به فروش مي‌رسد.
ساختار مولكولي قند اين ماده كه ساكوران نامگذاري شده، طوري است كه حدود ‪ ۱۰۰هزار تاي آن به هم پيوسته است.
پژوهشگران ژاپني گفتند: به نظر مي‌رسد ساختار دراز مولكولي اين ماده، مولكولهاي آب را محاصره كرده و آن را مي‌پوشانند و به همين علت، اين ماده مي‌تواند شش هزار برابر وزن خود آب جذب كند.
پژوهشگران اميدوارند كه از اين ماده جديد بتوان در صنايع بهداشتي و پزشكي همچون پيشگيري از خشكي پوست و پوشش زخم بهره‌گيري زيادي كرد.

امكان دانلود مستقيم اطلاعات به مغز فراهم مي‌شود

پيش‌بيني مي‌شود كه تا سه دهه آينده امكان دانلود مستقيم اطلاعات به مغز انسان فراهم شود. به گزارش ايسنا، برخي محققان معتقدند كه انسان تا سه دهه آينده قادر به دانلود مستقيم اطلاعات به مغز خود خواهد بود. آنان پيش‌بيني مي‌كنند با يادگيري اين فن‌آوري كه بي‌شباهت به فن‌آوري نشان داده شده در فيلم علمي - تخيلي «ماتريكس» نيست، سيستم‌هاي متداول يادگيري منسوخ خواهند شد. به گفته پژوهشگران تا رسيدن به فن‌آوري بي‌سيم ارتباطات الكتريكي در مغز و گرفتن اطلاعات از اين طريق، فاصله كوتاهي است و دوره صرف عمر 30 ساله براي استاد شدن در يك رشته علمي قديمي شده است.

ساخت خودرویی پارچه ای

شرکت خودروسازی Bmw نمونه آزمایشی خودرویی را ساخته است که بدنه آن از جنس پارچه ای ویژه است و می تواند به سلیقه دارنده خودرو تغییر شکل دهد. به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت Bmw آلمان نمونه آزمایشی خودرویی با عنوان "جینا" را ساخته است که می تواند به سلیقه دارنده این وسیله نقلیه تغییر شکل دهد."جینا" مخفف عبارت "هندسه و عملکردها در تعداد نامحدودی سازگاری" است. این خودرو می تواند نمونه ای از خودروهای آینده باشد که کاملا انعطاف پذیر هستند و می توانند به سلیقه استفاده کننده به هر شکلی در بیایند.

v Bmw بیش از 10 سال است که روی این خودرو تحقیق می کند। براساس گزارش " wallpaper.com" این خودرو یک بدنه کامل و زاویه ای دارد که به جای فلز از نوعی پارچه خاص دو لایه ساخته شده است. لایه فوقانی یک پوسته خاردار و لایه زیرین ساختاری دارد که از سرنشینان محافظت کرده و از تمام عملکردهای وسیله نقلیه حمایت می کند.


v در داخل اتاق این خودور هیچ وسیله سختی وجود ندارد و تمام اجزای داخل اتاق از مواد انعطاف پذیر و نرم ساخته شده اند.به این ترتیب تغییر شکل خودرو امکانپذیر می شود.

تحول در دنيای کامپيوتر با PC قابل لمس

1387 - ايتنا- شرکت HP بزرگ‌ترین تولیدکننده کامپیوترهای شخصی در جهان نسل جدیدی از پی‌سی‌های حساس به لمس را معرفی نمود که در برابر تماس انگشتان کاربر با صفحه نمایشگر عکس‌العمل نشان داده و از این بابت کاملاً user-friendly محسوب می‌شود.این دستگاه که TouchSmart All-in-One نام دارد بیشتر با هدف کار با فایل‌های چندرسانه‌ای مانند عکس، موسیقی و تصاویر ویدیوئی طراحی شده و تمامی ویژگی‌های یک PC کامل را دارا است.قیمت پایه TouchSmart که قرار است در ماه جولای همزمان در 17 کشور جهان عرضه شود 1299 دلار خواهد بود.روش موجود برای تغییر اندازه، جابجائی و پیمایش اسناد و آیکون‌ها همانند روش مورد استفاده در گوشی آیفون اپل می‌باشد، هرچند HP فناوری لمسی را ربع قرن پیش ابداع نموده بود.David Roman رئیس ارتباطات بازار بخش سیستم‌های شخصی HP در مراسم سالیانه معرفی محصولات این شرکت که در برلین برگزار گردید گفت: «هیچ دستگاه جدید دیگری تاکنون با این درجه از اهمیت مشاهده نشده است.»del Prete از شرکت تحقیقاتی IDC می‌گوید: «حالا تنها کافیست به صفحه نمایش اشاره کنید تا آنگاه ببینید اتفاقی رخ می‌دهد.»

ویژگی‌های جدید در Gmail

سرویس اخبار خارجی ایتنا - گوگل از کاربران سرویس پست الکترونیک خود Gmail خواست 13 ویژگی جدیدی که اخیراً به این سرویس افزوده شده است را امتحان نمایند.
این ویژگی‌ها از طریق گزینه Labs واقع در بخش تنظیمات Gmail در دسترس کاربران قرار می‌گیرند.یکی از این سرویس‌ها ابزار quick-link است که به کاربر اجازه می‌دهد پیام‌های خاصی را bookmark نماید.همچنین ویژگی دیگری وجود دارد که ضمن تعریف حرکات ماوس اعمال مشخصی را به این حرکات منتسب می‌نماید.ویژگی جدید دیگر، تعریف میانبرهای شخصی برای صفحه‌کلید می‌باشد.به گفته گوگل ویژگی‌های محبوب و پرکاربرد که مورد استقبال قرار بگیرند به امکانات استاندارد جی‌میل تبدیل خواهند شد.در حال حاضر تنها مهندسین گوگل می‌توانند اقدام به کدنویسی برای بخش Lab بنمایند. البته این شرکت امیدوار است تا در آینده‌ای نزدیک دیگر برنامه‌نویسان نیز بتوانند ابزارهای جنبی برای جی‌میل بنویسند.