سه‌شنبه، مهر ۰۶، ۱۳۸۹

خلاصي از چربي هاي اضافه بدن

پارسينه : اگر توقع داريد زماني كه رژيم مي‌گيريد، آب توي دلتان تكان نخورد و گرسنه نشويد، يعني يا براي لاغر شدن خيلي مصمم نيستيد يا كلا تعريف درستي از رژيم نداريد!

سلامتي و زيبايي حق افرادي است كه اراده بهتر و قوي‌تري دارند. همين يك ميان وعده را بخوريد و شكر خدا را كنيد اين ميان وعده را يا در فاصله صبحانه تا ناهار بخوريد، يا در فاصله ناهار تا شام.

 هر روز تعداد آگهي هايي كه مدعي هستند لاغري بيش از 10 كيلو ظرف كمتر از يك ماه با متد آنها امكان پذير است بيشتر مي شود. آنهايي كه بعضا فريب اين دسته از آگهي ها را خورده اند مي گويند كه تنها مقدار كمي از وزن آنها كاهش پيدا كرده و پزشكان متخصص تغذيه هم كاملا با آن مخالف هستند.

اگر روي ترازو رفتيد و با ديدن درجه آن چشمانتان مثل توپ تخم‌مرغي گرد شدند، يعني اينكه اضافه وزن به سراغ شما هم آمده! يك ماه گذشته لابد به خيال اينكه در طول روز گرسنه بوديد، توقع داشتيد كه الان حسابي وزن كم كرده باشيد، اما زهي خيال الكي! يادتان باشد بدن انسان كاملا هوشمند است. هر چه كمتر غذا بخوريد، كمتر مصرف مي‌كند!

تازه خودتان هم در اين يك ماه از ساعت هشت تا 12 شب كه بدترين ساعات براي خوردن هستند هر چه دم دستتان آمده را به سمت معده فلك‌زده روانه كرده‌ايد و به خيال اينكه قند خونتان پايين آمده، بيشتر از روزهاي عادي مواد قندي مصرف كرده‌ايد. براي اينكه متوجه شويد چقدر بدموقع چاق شده‌ايد، نگاهي هم به تقويم روي ميزتان بيندازيد. از 20 شهريور كه ماه رمضان تمام مي‌شود تا اواسط آذر كه ماه محرم از راه مي‌رسد، روزهايي هستند كه هر جا را نگاه مي‌كنيد، ماشين عروس مي‌بينيد!

چه خودتان عروس يا داماد اين روزها باشيد و چه مهمان اين عروسي‌ها فرقي نمي‌كند. به هر حال با اين هيكل كج و كوله و شكمي كه از خودتان جلوتر حركت مي‌كند، نه اين مجالس بهتان مي‌چسبد و نه كلا از زندگي لذت مي‌بريد. پس دست بجنبانيد و با گرفتن يك رژيم مناسب و كوتاه مدت، هر چه زودتر چربي‌هاي اضافه‌تان را آب كنيد.

نكش و لاغرم كن
بهترين راه براي كاهش اضافه وزن اين است كه تمام ميان وعده‌ها و چاشني‌هايتان را حذف كنيد. از شيريني و شربت بگيريد تا سس و دلستر و نوشابه. در وعده شام هم كلا بي‌خيال غذاهاي برنجي بشويد. در كنار اين رعايت‌هاي غذايي، بايد فعاليت‌هاي جسمي‌تان را هم زياد كنيد. زمين به آسمان رسيد، آسمان به زمين رسيد، بايد روزي نيم‌ساعت پياده‌روي كنيد.

اما اگر مي‌خواهيد خيلي زودتر از اينها به نتيجه برسيد، بايد به رژيم غذايي كوتاه‌مدت رو بياوريد. اين رژيم غذايي كوتاه مدت كمكتان مي‌كند تا در عرض يك هفته تا ده روز به صورت كاملا اصولي چند كيلو وزن كم كنيد:

صبحانه
اسم صبحانه رويش است. بايد صبح خورده شود، نه لنگ ظهر!
2 عدد تخم مرغ آب‌پز
قهوه يا چاي
1 عدد سيب

حواستان باشد كه تخم‌مرغ‌ها را حتما بايد با زرده بخوريد. اگر كلسترول داريد، يعني بيمار هستيد، اصلا نبايد اين رژيم را بگيريد. فكر نكنيد كه مي‌توانيد به راحتي زرده‌هاي تخم‌مرغ را نخوريد و آب از آب تكان نخورد! در اين رژيم روي چربي زرده‌ها حساب شده.

از خودتان ابتكار به خرج ندهيد و به جاي سيب، ميوه‌هاي ديگر را جايگزين نكنيد. سيب‌ خاصيت آنتي‌باكتريال دارد و در مقابل بيماري‌ها بيمه‌تان مي‌كند. تازه حسابي سرحال و شادابتان مي‌كند و باعث مي‌شود تا خود ظهر انرژي داشته باشيد.

رژيم ناهار براي لاغر شدن
درست است كه گرسنه هستيد، اما خودتان را كنترل كنيد و تا مرز انفجار نخوريد! ناسلامتي مي‌خواهيد لاغر شويد.

گوشت قرمز يا ماهي كبابي يا آب‌پز
سالاد فصل بدون مايونز
2/1 ليوان آب كرفس

*سالاد فصل يعني سالادي كه در آن همه سبزي‌هاي آن فصل پيدا شود؛
مثلا الان كه در فصل تابستان هستيم، سالادتان بايد متشكل از خيار، گوجه، كاهو، كلم، قارچ و ذرت باشد. اينكه در اين رژيم، سالاد به اندازه كافي گنجانده شده، حتما حكمتي دارد. معمولا رژيم‌دارها بعد از مدتي دچار بيماري يبوست مي‌شوند اما با گرفتن اين رژيم كه كلي سبزي و ميوه‌جات دارد، عمرا اگر اين بيماري به سراغ شما بيايد.

*به جاي آب كرفس نمي‌توانيد كرفس بخوريد.
اولا اينكه اگر بخواهيد آن همه كرفس بخوريد، نفخ مي‌كنيد! دوما اينكه خود كرفس فيبر دارد و در اين رژيم اين فيبر محسوب نشده است. وقتي آب كرفس را مي‌گيريد، در بافت آن شكست انجام مي‌شود و فيبرش را از دست مي‌دهد و اين دقيقا همان چيزي است كه براي گرفتن رژيم به آن نياز داريم.

شام رژيم لاغري سريع
از قديم گفته‌اند شام را به دشمنت بده! اما شما عجالتا تا زماني كه رژيم داريد، اين توصيه را جدي نگيريد و از وعده شامتان نگذريد.

گوشت قرمز يا ماهي يا مرغ (كبابي يا آب‌پز) سبزيجات تازه و جوانه‌ها
چاي يا قهوه
ليمو ترش تازه

*تعادل بين گوشت‌ها را رعايت كنيد.
اگر براي ناهار گوشت‌قرمز مي‌خوريد، سعي كنيد براي شام ماهي يا مرغ بخوريد. يا اگر يك شب گوشت قرمز مي‌خوريد، يك شب مرغ، شب سوم حتما ماهي بخوريد، اگر ماهي دوست نداريد، نمي‌شود آن را از برنامه غذايي‌تان حذف كنيد. الكي كه نيست! روي امگا3 ماهي هم حساب شده.

*بعضي از آدم‌ها را ديده‌ايد كه بعد از تمام شدن رژيمشان علاوه بر لاغر شدن از ريخت و قيافه هم افتاده‌اند؟
دليلش اين است كه پروتئين در اين رژيم‌ها كم است و بدن مجبور مي‌شود از عضلاتش هم استفاده كند تا سرپا بمانيد. اما اين رژيم به دليل داشتن پروتئين كافي كه از طريق گوشت، مرغ و تخم مرغ به دست مي‌آوريد، باعث مي‌شود كه فقط چربي‌تان بسوزد ولي براي عضله‌تان اتفاقي نيفتد.

*بهتر است براي سبزيجات تازه‌تان، از سبزيجات رنگي استفاده كنيد؛ مثل گوجه، هويج، فلفل دلمه‌اي و...


ميان وعده ، حذف نمي شود اما قطره چكان است!
اگر توقع داريد زماني كه رژيم مي‌گيريد، آب توي دلتان تكان نخورد و گرسنه نشويد، يعني يا براي لاغر شدن خيلي مصمم نيستيد يا كلا تعريف درستي از رژيم نداريد! سلامتي و زيبايي حق افرادي است كه اراده بهتر و قوي‌تري دارند. همين يك ميان وعده را بخوريد و شكر خدا را كنيد اين ميان وعده را يا در فاصله صبحانه تا ناهار بخوريد، يا در فاصله ناهار تا شام.

1 ليوان آب گوجه فرنگي يا
شير كم‌چرب يا
يك عدد موز كوچك

*به همان دليلي كه قرار شد كرفس را جانشين آب كرفس نكنيد، نمي‌توانيد به جاي آب گوجه فرنگي هم خود گوجه را بخوريد.

*گوجه فرنگي حاوي ويتامين‌هاي A، B و C، پتاسيم، كلسيم، فسفر و آهن است و باعث مي‌شود هم انرژي بدنتان تامين شود و هم سيستم‌هاي ايمني‌تان تضعيف نشوند. بنابراين وقتي رژيم مي‌گيريد با كوچك‌ترين چيزي كارتان به دكتر و سرم و آمپول نمي‌رسد!

*به جاي موز هم ميوه ديگري را جايگزين نكنيد.
موز 422 گرم پتاسيم دارد كه هم به انقباض ماهيچه‌اي كمك مي‌كند و هم سوخت و‌ساز بدنتان را افزايش مي‌دهد. درست مثل اين است كه در حال ورزش كردن هستيد!

هشدارها
*اسم اين رژيم، رژيم شوك است و با گرفتن آن روزانه فقط 1000 كالري به بدنتان مي‌رسد. اين رژيم در دهه 30 و بين هنرپيشه‌هاي هاليوودي خيلي پرطرفدار بود. چون در مدت زماني كوتاه، حسابي باربي مي‌شدند!

*اين رژيم فقط مخصوص 7 تا 10 روز است. تحت هيچ شرايطي بيشتر از اين نگيريد كه خونتان پاي خودتان است!

*همراه كردن اين رژيم با ورزش الزامي است. اگر حس پياده‌روي روزانه نداريد، دنبال نتيجه درست و حسابي هم نباشيد

*در اين رژيم فقط نوع غذاهايي كه بايد بخوريد مشخص شده است. ميزانش دست خودتان است. فقط يادتان باشد كه قرار نيست خودتان را گول بزنيد. قرار است لاغر شويد، پس فقط به اندازه‌اي بخوريد كه سير شويد نه بيشتر.

*يادتان باشد كه مواد غذايي اين رژيم را بايد بدون نان بخوريد!

توصيه
هيچ رژيمي بدون فعاليت‌ بدني يا همان ورزش به هيچ دردي نمي‌خورد. يادتان باشد كه پياده‌روي از نان شب هم واجب‌تر است. پياده‌روي هم اصول و روش دارد.

*كفشتان مناسب باشد، با كفش پاشنه‌بلند پياده‌روي نكنيد. همين روزهاست كه از شدت كمردرد نتوانيد از جايتان تكان بخوريد!

*وسيله سنگين نداشته باشيد، اين وسيله سنگين را نه در دستتان بگيريد، نه روي شانه‌هايتان بيندازيد. تا مي‌توانيد سبك پياده‌روي كنيد.

*پياده‌روي بايد مستمر باشد، جلوي هر مغازه‌اي نايستيد و دوباره به راهتان ادامه بدهيد! اگر قرار است نيم ساعت پياده‌روي كنيد، دقيقا تمام اين نيم‌ساعت را به طور مفيد پياده‌روي كنيد.

* با نظم قدم برداريد، اول تند تند قدم برنداريد كه آخر پياده‌روي يك لاك‌پشت هم بتواند ازتان جلو بزند! از همان اول با يك ريتم خاص قدم برداريد.

*در سربالايي نرويد، اين تصور غلط كه هر چه بيشتر عرق كنيد، زودتر لاغر مي‌شويد را از ذهنتان پاك كنيد. عرق كردن نشانه سوزاندن چربي نيست، يك فعاليت طبيعي براي دفع گرماي بدن است. يك ليوان كه آب بخوريد، دوباره به پله اول برمي‌گرديد!

ضد توصيه
*اين درست كه در زمان ابوعلي‌سينا به چاقي «ام‌الامراض» مي‌گفتند. اما اين دليل نمي‌شود كه براي از بين بردن اين ام‌الامراض، هزار و يك مرض ديگر هم بگيريد! آن هم با اين نسخه‌هاي نامعقول!

*قرص‌هاي ضد اشتها:
 اين قرص‌هايي كه مثل نقل و نبات مي‌خوريد تا اشتهايتان كم شود، افزايش ضربان قلب، فشار خون، يبوست، كم‌خوني، تشنگي زياد، اضطراب، گيجي، خشكي دهان و سردرد علائم اين قرص‌ها هستند. اين قرص‌ها را حتما بايد يك پزشك يا يك رژيم‌درمان توصيه كند.

*بالن معده:
 اين هم يك راه براي كم كردن اشتهاست. به اين ترتيب كه يك كيسه به اندازه تخم‌مرغ در معده مي‌گذارند تا فضاي معده را پر كند و اشتها را كم كند. اما اين روش هم براي هر كسي توصيه نمي‌شود.

*عمل‌هاي جراحي:
 اين عمل‌ها فقط براي افرادي كه اضافه‌وزنشان از 30 كيلو گذشته باشد و هيچ تواني براي وزن كم كردن نداشته باشند، توصيه مي‌شود؛ آن هم فقط به دستور پزشك متخصص. سرخود سراغ اين عمل‌ها نرويد كه كمترين عارضه‌شان عفونت‌هاي وسيع الطيفي است كه خداي نكرده در نهايت حتي مي‌تواند به مرگ هم منجر شود.

تست BMI

براي اينكه بدانيد بدنتان در چه وضعي است و از نظر علمي وزن نرمال داريد يا دچار اضافه وزن يا چاقي هستيد، بايد تست Body mass index يا همان BMI را انجام بدهيد. فقط يادتان باشد اين فرمول براي گروه سني بالاي 18 سال است. اگر BMIتان:

براي محاسبه كد بي ام آي از جدول سمت چپ سايت استفاده نماييد
بين 15 تا 19 باشد، لاغر هستيد.

بين 19 تا 25 باشد، وزنتان نرمال است.

بين 25 تا 30 باشد، اضافه وزن داريد.

بين 30 تا 35 باشد، چاقي درجه يك (متوسط) داريد.

بين 35 تا 40 باشد، چاقي درجه دو (شديد) داريد.

40 به بالا باشد، چاقي درجه سه (مفرط) داريد.

یکشنبه، مهر ۰۴، ۱۳۸۹

پشه ها به هنگام روز کجا می روند و چه می کنند؟


در هر ساعت از روزدر جایی از این دنیا، پشه ای در حال نیش زدن یک نفر است. پشه ها آنقدر گوناگون هستند و عادت هایشان آن قدر متفاوت است که به سادگی نمی توان آن ها را دسته بندی کرد یا قانونی برای رفتارشان نوشت.بعضی پشه ها، به ویژه آن هایی که در جنگل ها زندگی می کنند، روزگرد هستند.با این همه بیشتر پشه های آمریکای شمالی شب ها فعالیت می کنند و به دو گروه شب گرد و شفق گرد(گروهی که در ساعت های اولیه بامداد یا غروب فعالیت می کنند) تقسیم می شوند.

بیشتر پشه ها تمام جنب و جوش خود را در مدت کوتاهی از روز یا شب، معمولا یک یا دو ساعت متمرکز می کنند.آن ها اگر شبگرد باشند، معمولا در همین زمان، هم غذایشان را می خورند و هم جفت گیری و تخم ریزی می کنند. پشه های ماده شبگرد یا شفق گرد، در حال تبدیل و تغییر لیپید های خون به تخم هایشان باشند و چه فقط منتظر فرا رسیدن زمان مکیدن خون و تهیه انرژی، معمولا در یک جا می مانند و به دور دست ها کوچ نمی کنند. گرچه ممکن است پشه یک یا دوبار برای یافتن شهد و خوراک، به پرواز در آیند اما بین دو نوبتی که خون می مکند، معمولا یک هفته و گاهی بیش از آن فاصله است.

اگر شرایط آب و هوایی ثابت بماند، پشه ها دوست ندارند الگو های استراحت روزانه خود را تغیر بدهند.با این همه دکتر چارلز شیفر مدیر آزمایش گاه تحقیق و کنترل پشه در دانشگاه برکلی کالیفرنیا معتقد است تغییر الگو های فعالیتی پشه ها به عوامل بسیاری از جمله عوامل زیر بستگی دارد:

1.نور(بیش تر پشه های شبگرد یا شفق گرد، خوششان نمی آید که در نور مستقیم خورشید پرواز کنند. بر عکس آن ها، بعضی پشه های شبگرد،در صورت تاریک بودن خانه طی روز هم فعالیت می کنند.)

2.رطوبت (بیشتر پشه ها، هنگام پایین بودن رطوبت هوا، تمایل چندانی به فعالیت از خودشان نشان نمی دهند.)

3. دما (پشه ها در هوای گرم هم تمایلی به پرواز نشان نمی دهند)

4.باد.(پشه ها نسبت به باد حساس هستند و در صورتی که سرعت باد بیشت از 16 کیلومتر در ساعت باشد، معمولا پرواز نمی کنند.)
پشه های شبگرد در مدت روز کجا پنهان می شوند؟ بسیاری از آن ها هرگز از محل تولد خود دور نمی شوند. خیلی از آن ها توی علف ها و سبزی ها پنهان می شوند. بقیه هم روی درخت ها استراحت می کنند. رنگ بدن آن ها نیز به استتار و مخفی ماندن آن ها از دید دشمنانشان کمک می کند.

پشه ی معروف آنوفل در آمریکای شمالی، اغلب دنبال پناهگاه می گردد. برای این پشه خانه ها و انبار ها بهترین پناهگاه است.پشه های شبگرد یا شفق گرد،بسیار مایلند که تا رسیدن روشنایی کافی، روی دیوار خانه ها استراحت کنند. پشه هایی که بیرون از خانه ها زندگی و فعالیت می کنند و نیز بیشتر توی غار ها و روی درخت ها استراحت می کنند.

از دکتر شیفر که همه ی این اطلاعات را به ما داده بود پرسیدیم پشه ها در بیست و دو ساعت دگر شبانه روز که فعالیتی ندارند، استراحت می کنند یا می خوابند؟ دکتر شیفر گفت که هیچ کس به درستی نمی داند و همواره بر روی این موضوع تحقیق می شود.

چهارشنبه، شهریور ۳۱، ۱۳۸۹

عشق دوستانتان را کم می کند


نتيجه يک تحقيق علمي نشان داده است که انسان، با عاشق شدن، دو دوست نزديکش را از دست مي دهد.


اين شايد خبر تازه اي نباشد که هر کس با آغاز يک رابطه عاشقانه، به جز معشوق، وقت زيادي براي ديگران ندارد. اما اکنون دانشمندان در تحقيقي تعداد دوستاني را که از دست مي رود، بررسي کرده‌اند.

محققان دانشگاه آکسفورد از مردم درباره دوستان نزديکشان پرسيده‌اند و اينکه بعد از شروع رابطه عاشقانه تعداد دوستانشان چه تغييري کرده است.

بعد از اين بررسي، آنها ديده اند که تعداد دوستان صميمي افراد، که پيش از عاشق شدن پنج نفر است، با ورود معشوق به زندگي، دو نفر کمتر شده است.

رابين دانبار، پروفسور در رشته مردم شناسي تکاملي در دانشگاه آکسفورد مي گويد: "کساني که يک رابطه عاشقانه دارند، به جاي آنکه به طور متوسط پنج دوست نزديک داشته باشند، تنها چهار دوست دارند."

او مي افزايد: "با توجه به اينکه يکي از اين چهار نفر هم، همان معشوق است، با اين حساب هر کس با عاشق شدن دو نفر را از دست مي دهد."

اين تحقيق، که همين اواخر براي انتشار آماده شده است، در فستيوال علوم بريتانيا در دانشگاه استون عرضه شد.

گروهي که پروفسور دانبار آنرا هدايت مي کند، درباره شبکه هاي اجتماعي تحقيق مي کند و اينکه چطور ما تعداد و ترکيب دوستان در شبکه هاي اجتماعي را کنترل مي کنيم.

پروفسور دانبار، پيشتر نشان داده بود که بيشترين تعداد دوستي که هر کس به طور واقعي مي تواند داشته باشد 150 نفر است. به عنوان مثال تعداد دوستان افراد در شبکه هاي اجتماعي مجازي، مثل فيس بوک، بين 120تا 130نفر است.

اين عدد براي دوستان صميمي کمتر مي شود و به چهار تا شش نفر مي رسد.

اين افراد کساني هستند که در هفته حداقل يک بار با آنها ديدار مي کنيم و وقتي که بحراني شخصي برايمان پيش مي آيد به سراغ آنها مي‌رويم. لايه بعدي کساني هستند که ماهي يک بار آنها را ملاقات مي‌کنيم. اين گروه که "گروه همفکر" ناميده مي‌شود، شامل کساني است، که مثلاً مرگ آنها ما را ناراحت و دلتنگ مي‌کند.

اين گروه محقق در تازه ترين تحقيق خود، روابط اجتماعي 540 نفر که سنشان بالاي هجده سال بود را بعد از آغاز يک رابطه عاشقانه بررسي کرد.

نتيجه اين بررسي تصور عمومي را که عشق باعث کاهش شبکه دوستان نزديک مي شود، تاييد کرد. اين تحقيق نشان داد که براي جا دادن معشوق در زندگي حداقل يکي از اعضاي خانواده و يک دوست بايد کنار برود.

تحقيق پروفسور دانبار نشان داد که " عميق بودن يک رابطه با و درگيري اخساسي فرد ديگر با ميزان ارتباطش با او رابطه مستقيم دارد."

آقاي دانبار مي گويد: " وقتي تعداد ديدارها کم مي‌شود، درگيري احساسي نسبت به فرد و رابطه هم به سرعت کاهش پيدا مي‌کند. اتفاقي که مي افتد اين است که توجه شما آنقدر به رابطه با معشوق جلب مي‌شود که ديگر فرصتي براي ديدن دوستان صميمي خود نداريد، و بنابراين بعضي از اين دوستي‌ها کمرنگ تر مي شود و آن دوستان به حلقه‌هاي ديگر روابط اجتماعي شما منتقل مي‌شوند. "
BBC