شنبه، مهر ۱۴، ۱۳۸۶

مگس مصنوعي مي‏تواند جاسوسي در آسمان باشد

يك جاسوس هوايي مي‏تواند تنها به اندازه‏ي يك مگس باشد، روباتي كه توسط يكي از دانشگاه‏هاي معتبر امريكا ساخته شده است، اين نويد را مي‏دهد.
دانشمندان دانشگاه هاروارد يك مگس روباتيك ساخته‏اند تا آن را به ماموريت‏هاي شناسايي در مناطقي مانند مناطق آلوده به عوامل شيميايي و ميكروبي كه براي سلامتي انسان مخاطره‏آميز است، روانه كنند.
اين مگس روباتيك را همچنين مي‏توان براي يافتن بمب‏هاي پنهان شده در ماموريت‏هاي جستجو مورد استفاده قرار داد. اين روبات كه از آن با عنواان فلاي بات ياد مي‏شود، به اندازه‏ي نوك انگشت دست بوده و از كربن سبك وزن ساخته شده است و وزن آن كمتر از يك سنجاق سينه است.
پژوهشگران به رهبري پروفسور رابرت وود، 7 سال وقت خود را صرف اين پروژه كرده‏اند كه پشتيباني آن را ارتش ايالات متحده برعهده داشته است.
پروفسور وود مي‏گويد: ”يكي از مزاياي اين روبات از ديدگاه نظامي اين است كه به علت كوچكي بيش از حد، شما متوجه آن نمي‏شويد و در حالت عادي چندان به چشم نمي‏آيد.“
بازسازي حركات عادي يك مگس در اندازه‏ي يك روبات كار بسيار دشواري است، زيرا فرايندهاي ساخت موجود را نمي‏توان در اين زمينه به كار برد و قطعاتي با وزن اندك موردنياز است.
موتورها، بال‏ها و اتصالات كه اغلب براي روبات‏هاي بزرگ مورد استفاده قرار مي‏گيرند، براي روباتي در ابعاد يك مگس كاربرد ندارند.
در نهايت، كارگروه ياد شده، فرايند ساخت موردنظر خود را تدوين كرد و پژوهشگران با استفاده از ميكرومكانيسم ليزري، ورقه‏هاي نازكي از فيبر كربني و پليمر را بريدند.
در حالي كه اين وسيله‏ي دو بال مي‏تواند در آسمان پرواز كند و حركاتي مشابه يك مگس داشته باشد، كارگروه تحقيقاتي هنوز سرگرم بررسي و كنترل اين روبات در هنگام پرواز است. در آينده از اين مگس روبات‏ها خبرهاي فراواني خواهيد شنيد. دنيا در حال كوچك‏سازي ابزارها و تجهيزات نظامي است.

منبع: وب سايت خبري اسكاي نيوز، 27 جولاي 2007

هیچ نظری موجود نیست: