دوشنبه، تیر ۰۳، ۱۳۸۷

درمان سرطان پوست پيشرفته با كمك سلولهاي شبيه سازي شده بدن خود بيمار

دانشمندان ادعا كردند كه براي اولين بار در جهان موفق به درمان سرطان پوست پيشرفته با استفاده از سلولهاي خود بيمار شدند كه در خارج از بدن وي شبيه سازي شدند.
به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، دانشمندان مي‌گويند؛ مرد 52 ساله‌اي كه با اين شيوه معالجه شده، دو سال پس از درمان، ديگر هيچ اثري از ملانوم در خود ندارد.
پژوهشگران در آمريكا كه گزارش دستاورد خود را در مجله طب نيوانگلند منتشر كرده‌اند در اين تحقيق سلولهاي سيستم ايمني بدن كه با سرطان مبارزه مي‌كنند را از بدن فرد گرفته و پس از توليد پنج ميليارد نسخه از آنها، دوباره همه آنها را به بدن باز گرداندند. دانشمندان در انگليس هشدار دادند كه براي اثبات نحوه عملكرد صحيح و بي خطر اين شيوه معالجه، بايد تحقيقات بيشتر و مفصل‌تري انجام پذيرد.
سخنگوي مركز تحقيقات سرطان انگليس در اين باره گفت: اين تحقيق يك نمايش جالب ديگر از قدرت عظيم سيستم ايمني بدن براي مقابله با برخي از انواع سرطان است.
به گفته متخصصان؛ سيستم ايمني بدن نقش مهمي در مقابله با سرطان ايفا مي‌كند و پزشكان در جستجوي روش‌هايي براي تقويت اين واكنش توموركش هستند.
اين بيمار 52 ساله مبتلا به سرطان پوست پيشرفته بود كه بيماري وي تا ريه‌ها و غدد لنفاوي‌اش گسترش پيدا كرده بود.
در اين تحقيق دانشمندان مركز تحقيقات سرطان فرد هاتچينسون در سيتل بر روي نوعي از سلولهاي سيستم ايمني موسوم به CD4+T متمركز شدند.
آنها توانستند از يك نمونه به دست آمده از گلبولهاي سفيد خون اين مرد سلولهاي CD4+T را انتخاب كنند كه به خصوص به يك ماده شيميايي موجود در سطح سلولهاي سرطاني ملانوم حمله مي‌كردند. سپس اين سلولها در آزمايشگاه دستكاري شدند و ميلياردها سلول از آنها تهيه شد تا معلوم شود كه آيا اين سلولها مي‌توانند به تومورها حمله كرده و با آنها مقابله كنند. دو ماه بعد اسكن‌ها نشان داد كه تومورها ناپديد شدند و پس از دو سال اين مرد كاملا درمان شد.
سرطان پوست، بيماري است كه در آن سلولهاي سرطاني در لايه‌هاي بيروني پوست به وجود مي‌آيند.
پوست بدن را در برابر گرما، نور، عفونت و جراحت محفوظ نگه مي‌دارد. سرطان پوست انواع مختلفي دارد و شايع‌ترين نوع آن سرطان پوست است.
همچنين نرخ ابتلا به سرطان پوست در افرادي كه پوست روشن دارند و مدت زيادي در معرض آفتاب هستند، شايع‌تر است.
اين سرطان ممكن است در هر نقطه از بدن بروز كند اما بيشتر در قسمتهايي كه با نور خورشيد تماس زيادتري دارند مانند صورت، گردن، دستها و بازوها رايج است.
عمومي‌ترين نشانه سرطان پوست تغيير در بافت پوست مانند رشد غيرطبيعي يا ايجاد زخمي است كه ترميم نمي‌شود.
گاهي اوقات هم برآمدگي كوچكي ظاهر مي‌شود كه ممكن است صاف، براق يا به رنگ قرمز قهوه‌اي باشد.
اين سرطان هم چنين ممكن است به لكه‌هاي پهن قرمز زبر يا فلس مانند شبيه باشد.
پزشكان مي‌گويند؛ هر درد يا ناراحتي در پوست نشانه سرطان نيست اما به محض ديدن تغييردر پوست خود بايد آن را جدي گرفته و به پزشك مراجعه كنيد.
ملانوم نوعي سرطان پوست است كه در طي آن سلولهاي سرطاني در سلولهاي رنگ دهنده پوست موسوم به ملانوسيت يافت مي‌شوند.
ملانوم معمولا در افراد بزرگسال رخ مي‌دهد اما گاهي نيز در كودكان و يا سالخوردگان نيز مشاهده مي‌شود. ملانوم در واقع در مقايسه با ساير سرطانهاي معمولي پوست، نوع وخيم تري است اما مانند تمام انواع سرطانها اگر در مراحل اوليه بيماري تشخيص داده شود، امكان درمان آن بيشتر است

هیچ نظری موجود نیست: