چهارشنبه، شهریور ۳۱، ۱۳۸۹

عشق دوستانتان را کم می کند


نتيجه يک تحقيق علمي نشان داده است که انسان، با عاشق شدن، دو دوست نزديکش را از دست مي دهد.


اين شايد خبر تازه اي نباشد که هر کس با آغاز يک رابطه عاشقانه، به جز معشوق، وقت زيادي براي ديگران ندارد. اما اکنون دانشمندان در تحقيقي تعداد دوستاني را که از دست مي رود، بررسي کرده‌اند.

محققان دانشگاه آکسفورد از مردم درباره دوستان نزديکشان پرسيده‌اند و اينکه بعد از شروع رابطه عاشقانه تعداد دوستانشان چه تغييري کرده است.

بعد از اين بررسي، آنها ديده اند که تعداد دوستان صميمي افراد، که پيش از عاشق شدن پنج نفر است، با ورود معشوق به زندگي، دو نفر کمتر شده است.

رابين دانبار، پروفسور در رشته مردم شناسي تکاملي در دانشگاه آکسفورد مي گويد: "کساني که يک رابطه عاشقانه دارند، به جاي آنکه به طور متوسط پنج دوست نزديک داشته باشند، تنها چهار دوست دارند."

او مي افزايد: "با توجه به اينکه يکي از اين چهار نفر هم، همان معشوق است، با اين حساب هر کس با عاشق شدن دو نفر را از دست مي دهد."

اين تحقيق، که همين اواخر براي انتشار آماده شده است، در فستيوال علوم بريتانيا در دانشگاه استون عرضه شد.

گروهي که پروفسور دانبار آنرا هدايت مي کند، درباره شبکه هاي اجتماعي تحقيق مي کند و اينکه چطور ما تعداد و ترکيب دوستان در شبکه هاي اجتماعي را کنترل مي کنيم.

پروفسور دانبار، پيشتر نشان داده بود که بيشترين تعداد دوستي که هر کس به طور واقعي مي تواند داشته باشد 150 نفر است. به عنوان مثال تعداد دوستان افراد در شبکه هاي اجتماعي مجازي، مثل فيس بوک، بين 120تا 130نفر است.

اين عدد براي دوستان صميمي کمتر مي شود و به چهار تا شش نفر مي رسد.

اين افراد کساني هستند که در هفته حداقل يک بار با آنها ديدار مي کنيم و وقتي که بحراني شخصي برايمان پيش مي آيد به سراغ آنها مي‌رويم. لايه بعدي کساني هستند که ماهي يک بار آنها را ملاقات مي‌کنيم. اين گروه که "گروه همفکر" ناميده مي‌شود، شامل کساني است، که مثلاً مرگ آنها ما را ناراحت و دلتنگ مي‌کند.

اين گروه محقق در تازه ترين تحقيق خود، روابط اجتماعي 540 نفر که سنشان بالاي هجده سال بود را بعد از آغاز يک رابطه عاشقانه بررسي کرد.

نتيجه اين بررسي تصور عمومي را که عشق باعث کاهش شبکه دوستان نزديک مي شود، تاييد کرد. اين تحقيق نشان داد که براي جا دادن معشوق در زندگي حداقل يکي از اعضاي خانواده و يک دوست بايد کنار برود.

تحقيق پروفسور دانبار نشان داد که " عميق بودن يک رابطه با و درگيري اخساسي فرد ديگر با ميزان ارتباطش با او رابطه مستقيم دارد."

آقاي دانبار مي گويد: " وقتي تعداد ديدارها کم مي‌شود، درگيري احساسي نسبت به فرد و رابطه هم به سرعت کاهش پيدا مي‌کند. اتفاقي که مي افتد اين است که توجه شما آنقدر به رابطه با معشوق جلب مي‌شود که ديگر فرصتي براي ديدن دوستان صميمي خود نداريد، و بنابراين بعضي از اين دوستي‌ها کمرنگ تر مي شود و آن دوستان به حلقه‌هاي ديگر روابط اجتماعي شما منتقل مي‌شوند. "
BBC

هیچ نظری موجود نیست: