شنبه، دی ۱۸، ۱۳۸۹

کشفی تازه در باره دلیل طاسی در مردان


دانشمندان در آمريکا در باره طاسي در مردان کشف تازه اي کرده اند و باور دارند که به منشاء اصلي اين موضوع دست يافته اند.

اين گروه تحقيقي، که نتيجه يافته هاي خود را در نشريه Clinical Investigation چاپ کرده است، مي گويد سلول هاي پايه که معيوب هستند، موهاي بسيار نازک توليد مي کنند به طوري که آن قسمت از پوست سر خالي از مو ديده مي شود.

سر بيش از نيمي از مردان پنجاه سال به بالا تا حدودي کم مو يا خالي از مو شده است و ريزش شديد مو در برخي از مردان از بيست و چند سالگي آغاز مي شود.

اکنون کارشناسان مي گويند به درمان طاسي در مردان يک گام نزديک تر شده اند.

محققان آمريکايي پوست سر گروهي از مردان را که در حال کاشت مو بوده اند ، مورد مطالعه قرار دادند و متوجه شدند که مشکل در پياز مو است که تارهاي جديد توليدي آن تا اندازه اي کوچک است که فقط با ميکروسکوپ ديده مي شود.

با اين که شمار سلول هاي پايه در قسمتي از پوست سر که طاس شده به همان اندازه است که در قسمت هاي مو دار، تعداد سلولهاي پايه که به سلول هاي بالغ تر پروجنيتور (progenitor) - يا در اينجا تار موي کلفت - تبديل شده، بسيار کمتر است.

اين تفاوت به اين معني است که پيازهاي مو در قسمت هاي طاس، محو نشده اند بلکه کوچک شده اند و تارهاي موي جديدي که توليد مي کنند، در مقايسه با تار موي عادي ريز و ميکروسکوپي است.

دکتر جورج کاتسارليس، که گروه تحقيقي دانشگاه پنسيلوانيا را هدايت مي کرده است، گفت: "مشاهدات ما نشان داد که مشکل در سلول هاي پايه اي است که وظيفه خود را در تبديل شدن به سلول هاي بالغ تر پروجنيتور درست انجام نمي دهند."

او افزود: "اين واقعيت که در سر طاس همان تعداد سلول پايه وجود دارد که در يک سر مودار، اميد است بتوان سلول هاي پايه معيوب را مجددا فعال کرد."

تا کنون دقيقا روشن نبوده است که به چه دليل جلوي سر افراد از مو خالي مي شود (الگوي طاسي در مردان)، اما کارشناسان بر اين باور بوده اند که هورمون مردانه تستوسترون در شدت اين روند موثر است و ريزش شديد مو در حدي که طاسي ايجاد مي شود، پديده اي ارثي است.

گروه تحقيقي دانشگاه پنسيلوانيا بر اين باور است که احياي فعاليت اين سلول ها ممکن است راهي باشد براي درمان طاسي.

نهايتا، اميد مي رود که دانشمندان بتوانند پمادي را ابداع کنند که بتوان با ماليدن آن به پوست سر به سلول هاي پايه کمک کرد تار موي عادي توليد کنند.

منبع BBC

هیچ نظری موجود نیست: