دوشنبه، دی ۲۶، ۱۳۸۴

فضاپيماي حامل غبارهاي كيهاني "استارداست" به زمين بازگشت

ايرانا: فضاپيماي مادر "استارداست" سازمان هوانوردي و فضايي آمريكا "ناسا" كه اقدام به جمع آوري غبارهاي بازمانده از ستارگان و همچنين يك سنگ آسماني كرده است، روز يكشنبه در پايان سفر هفت ساله خود كپسول حاوي مواد جمع‌آوري شده را به سوي زمين فرستاد و خود از كنار كره زمين عبور كرد.

به گزارش سايت اينترنتي "بي بي‌سي نيوز"، كپسول فضايي روز يكشنبه وارد جو كره زمين شد و در صحراي "يوتا" در آمريكا به زمين نشست.

اين نخستين باري است كه در پي فرود موفقيت آميز "كپسول" مذكور نمونه‌هايي از غبارهاي كيهاني به كره زمين آورده مي‌شود.

سفينه مادر "استارداست" روز يكشنبه پس از پيمودن ‪ ۴.۷‬ميليارد كيلومتر در فضا، كپسول ‪ ۴۵‬كيلوگرمي حاوي غبارهاي كيهاني را در نزديكي كره زمين رها كرد و كپسول مذكور چهار ساعت بعد با رسيدن به ارتفاع ‪۱۲۵‬ كيلومتري از سطح زمين، وارد جو شده و در خلال حركت خود در جو به سرعت خيره كننده ‪ ۴۶‬هزار و ‪ ۶۶۰‬كيلومتر در ساعت رسيد به طوري كه نور حاصل از اصطكاك آن با جو در آسمان برخي از نقاط شمال غربي آمريكا با چشمان غير مسلح قابل رويت بود.

كپسول حاوي غبارهاي كيهاني پس از رسيدن به بالاترين سرعتي كه تاكنون يك ساخته دست بشر در هنگام ورود به جو زمين بدان دست يافته، در ارتفاع ‪۳۲‬ كيلومتري سطح زمين يك چتر نجات كوچك را به منظور كاهش سرعت خود گشود و سپس چتر نجات نهايي اين سفينه در ارتفاع سه كيلومتري سطح زمين باز شد و اين محفظه با موفقيت در يك پايگاه نظامي در جنوب غربي شهر "سالت ليك" به زمين نشست.

كپسول مذكور پس از فرود براي بررسي‌هاي ابتدايي به يك ساختمان نظامي در نزديكي منطقه فرود منتقل شده و در چند روز آينده براي خارج كردن غبارهاي كيهاني جمع آوري شده به يك آزمايشگاه ويژه در پايگاه فضايي " جانسون" سازمان "ناسا" در شهر "هوستون" تگزاس انتقال خواهد يافت.

به گفته "كن اتكينز" مدير طرح "استارداست"، اين موضوع كه سفينه‌اي كه روز هفتم فوريه سال ‪ ۱۹۹۷‬كره زمين را ترك كرده ، در پانزدهم ژانويه سال ‪ ۲۰۰۶‬نخستين مواد فضايي مربوط به اجرام آسماني دورتر از قمر ماه را با موفقيت به كره زمين باز مي‌گرداند، بسيار با ارزش است.

سفينه مادر "استارداست" پس از رها كردن كپسول حاوي غبارهاي كيهاني، از كنار زمين عبور كرده و به سوي مدار ابدي خود به دور ستاره خورشيد رهسپار شد. يكي از مهمترين لحظات ماموريت فضايي "استارداست"، عبور اين سفينه از فاصله ‪ ۲۴۰‬كيلومتري شهابسنگ "وايلد ‪ "۲‬در ژانويه سال ‪ ۲۰۰۴‬و جمع‌آوري بقاياي اين جرم آسماني سنگي و يخي بود. اين سفينه در بخش ديگري از ماموريت خود غبارهاي كيهاني مرتبط به ستاره‌اي دوردست را نيز جمع‌آوري كرده بود.

مولكولهاي جمع آوري شده از شهاب سنگ "وايد ‪ "۲‬و همچنين غبارهاي كيهاني، در سلولهايي حاوي موادي بسيار سبك به نام "ايروژل" كه براي همين منظور طراحي شده بودند، جاي گرفتند تا دانشمندان "ناسا" پس از گشودن كپسول، اين ذرات جمع آوري شده را براي آزمايش و مطالعه خارج كنند.

ذرات كيهاني جمع آوري شده در اين ماموريت فضايي، نخستين موادي هستند كه انسان پس از بازگشت سفينه بدون سرنشين "لونا ‪ "۲۴‬شوروي سابق از كره ماه در سال ‪ ۱۹۷۶‬ميلادي تاكنون، از فضا به زمين آورده است.

هم اكنون صدها دانشمند از نقاط مختلف جهان مشتاقانه در انتظار بررسي جزييات ذرات جمع آوري شده سفينه "استارداست" هستند زيرا مطالعه اين مواد مي‌تواند اطلاعات با ارزشي را در مورد مبدا پيدايش ستارگان و سيارات در اختيار انسان قرار دهد.

دانشمندان عقيده دارند شهاب سنگها حاوي موادي هستند كه از زمان پيدايش ستاره خورشيد و سيارات موجود در مدار آن تغيير نكرده و مطالعه آنها مي‌تواند اطلاعات با ارزشي را در مورد پيدايش منظومه شمسي در اختيار آنها قرار دهد. برخي محققان حتي عقيده دارند مواد شيميايي ابتدايي مورد نياز براي پيدايش حيات نيز احتمالا از طريق همين سنگهاي آسماني به كره زمين راه پيدا كرده‌اند.

به گفته ستاره شناسان، كپسول "استارداست" حاوي موادي است كه از زمان پيدايش منظومه شمسي در ‪ ۴.۵‬ميليارد سال قبل تغيير نكرده و مطالعه آنها همانند يك ماشين زمان انسان را به آغاز پيدايش منظومه شمسي بازگردانده و شرايط آن دوران را آشكار مي‌سازد

هیچ نظری موجود نیست: