دوشنبه، مرداد ۰۲، ۱۳۸۵

چشم گويای بروز اولين مراحل بيماری آلزايمر

بي بي سي :دانشمندان معتقدند که مراحل اوليه اختلال مغز (آلزايمر) را می توان با يک آزمايش ساده چشم، مشابه آنچه که معمولا برای اندازه گيری فشار چشم و بيماری قند انجام می شود، تشخيص داد.چشم
گروهی از محققان بيمارستان "بريگهام و زنان" شهر بوستون آمريکا، با استفاده از يک دستگاه ليزر، عدسی چشم را برای رديابی علائم اوليه بيماری آلزايمر مورد آزمايش قرار داده است.
اين دستگاه توانسته است پروتئين "بتا - آميلويد"، که در مغز مبتلايان به آلزايمر يافت می شود، را رديابی کند.
اين گروه، که دکتر لی گلداستاين سرپرستی آن را برعهده داشته، به کنفرانسی در اسپانيا گفت که اين آزمايش در مورد موش های آزمايشگاهی موفق بوده است.
در جريان آزمايش ها، تابش کوتاه مدت نور مادون قرمز به چشم چهار موش مبتلا به آلزايمر و چهار موش سالم، با موفقيت نشان داده که کدام يک به اين بيماری مبتلاست.
دکتر گلداستاين و گروه همکارانش پيش بينی می کنند که با اين آزمايش نه تنها مراحل اوليه زوال مغز را می توان تشخيص داد بلکه همچنين سرعت پيشرفت و واکنش افراد به درمان های موجود را می توان اندازه گيری کرد.
در حال حاضر آزمايش ساده ای برای تشخيص اختلال مشاعر وجود ندارد. اين بيماری معمولا بعد از فوت فرد و در جريان تشريح مغز وی معلوم می شود.
ذرات پروتئين آميلويد شبيه نوعی غيرعادی از بيماری آب مرواريد چشم به نظر می رسد. اما علت وجود اين ذرات در عدسی چشم، با بيماری آب مرواريد معمولی - که به دليل سن بالا ايجاد می شود - متفاوت است.
دانشمندان اذعان دارند که پيش از آنکه بتوان از اين آزمايش برای رديابی بيماری آلزايمر استفاده کرد، تحققيات گسترده تری بايد صورت بگيرد.

هیچ نظری موجود نیست: