سه‌شنبه، آبان ۱۶، ۱۳۸۵

۱۶فنآوری کلیدی در سال ۲۰۲۰

به نظر مي رسد که تا سال ۲۰۲۰ در کشورهاي پيشرفته جهان شانزده فنآوري پیشرفته کاملا رايج شده و تقاضاي بازار قابل ملاحظه اي براي آنها وجود داشته باشد. اين فنآوري ها که بر بخش هاي مختلف زندگي اعم از تامين آب و غذا، زمين، جمعيت، حکومت، ساختار اجتماعي، انرژي، سلامت و بهداشت، توسعه اقتصادي، آموزش، دفاع و امور نظامي، و نهايتا محيط زيست و آلودگي تاثيرات چشمگيري خواهند گذاشت، عبارتند از:

انرژي خورشيدي ارزان: سيستم هاي انرژي خورشيدي به اندازه کافي ارزان مي شوند تا به طور گسترده و فراگير در دسترس مردم کشورهاي رو به توسعه و کمتر توسعه يافته و همچنين جوامع عقب مانده از لحاظ اقتصادي قرار بگيرند.

ارتباطات بي سيم برون شهري - روستائی: اتصال گسترده تلفني و اينترنتي بدون نياز به وجود يک زيرساخت شبکه سيمي

دستگاه هاي ارتباطي براي دسترسي همه جائي به اطلاعات: دستگاه هاي ارتباطي و ذخيره اطلاعات - اعم از با سيم و بي سيم- که دسترسي چالاک به منابع اطلاعاتي را در هر زماني و هر مکاني ميسر مي سازند. اين دستگاه ها که به طور يکپارچه با پروتکل هاي ارتباطات و ذخيره داده کار مي کنند ظرفيت های رو به افزايشي براي ذخيره نه تنها متن بلکه رسانه هاي فرامتني و اطلاعات لايه لايه اي به شکل تصوير، صدا، موسيقي، ويدئو، و فيلم خواهند داشت.

محصولات اصلاح شده ژنتيکي: اين غذاها به خاطر افزوده شدن ويتامين ها و ديگر ترکيبات مغذي ارزش غذائی بيشتری داشته و از طريق سازگاري با شرايط محلي و نيز افزايش مقاومت در برابر آفت ها ميزان برداشت آنها بيشتر و ميزان آفت کش هاي به کار رفته براي آنها کمتر است.

دستگاه هاي آزمايش سریع: آزمايش هائي که به سرعت و گاهي اوقات همزمان انجام شده و نشان مي دهند که آيا مواد بيولوژيک مشخصی در جائي وجود دارند يا ندارند.

فيلترها و کاتاليزور ها: تکنيک ها و دستگاه هائي که بدون نياز به نيروي کار متخصص مي توانند منابع آب محلي را به سرعت تصيفه و از آلودگي ها پاک و قابل شرب کنند.

رسانش هدفمند دارو به سلول ها: داروهاي هوشمندي که تومورها و عوامل بيماري زا در در بدن را هدف گيري کرده و بي آنکه به بافت ها و سلول هاي سالم آسيب برسانند با بيماري ها مبارزه مي کنند.

مسکن هاي ارزان و خودکفا: مسکن ها متکي به خود و استطاعت پذير که مطابق شرايط محلي براي مردم سرپناهي فراهم مي کنند و نيز انرژي لازم براي گرما و سرما و آشپزي را تامين مي کنند.

ساخت و توليد سبز: فرآيند هاي ساخت و توليد نوين که با رفع کامل يا کاهش شديد جريان هاي فاضلاب صنعتي ضروت استفاده از مواد سمي را از بين مي برند.

برچسب گذاري محصولات تجاري و انسان ها با استفاده از تکنيک هاي شناسائي مبتني بر فرکانس راديوئي: کاربرد گسترده برچسب های رادیوئی برای ردیابی محصولات تجاری از کارخانه ها تا مصرف کننده و همچنین ردیابی انسان ها و جابجائی های آنها.

خودروهای سوخت ترکیبی (هایبرید): خوردروهای قابل خرید در بازار عمومی که در سیستم قدرت آنها احتراق داخلی با دیگر منابع قدرت ترکیب شده و در عین حال قادر به بازیافت انرژی تلف شده ترمز هستند.

حسگر های فراگیر: حضور حسگرهای پیچیده در همه مکان های عمومی و وجود شبکه های حسگری داده ها برای مراقبت آنی و لحظه به لحظه از محیط زندگی.

مهندسی بافت سلولی: طراحی و مهندسی بافت های سلولی زنده برای پیوند زدن به افراد بیمار و نیازمند.

روش های بهتر تشخیص پزشکی و جراحی: فنآوری های مرتبط با دقت زیاد در تشخیص بیماری و اثربخشی فوق العاده بیشتر در عمل های جراحی بدون شکافتن بدن و با دوران نقاهت کوتاه تر.

رایانه های پوشیدنی: ابزارهای رایانه ای که در انواع لباس یا دیگر وسائل همراه مانند کیف دستی یا جواهر آلات تعبیه می شوند.

رمزنگاری کوانتومی: روش های مبتنی بر مکانیک کوانتوم که اطلاعات را برای انتقال با امنیت رمزنگاری می کنند.
مطالب تکمیلی:
انقلاب جهانی تکنولوژی؛ روندهای جهانی در بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، تکنولوژی مواد و هم افزائی آنها با تکنولوژی اطلاعات تا سال 2015، ستاد ویژه توسعه فنآوری نانو
http://nano.ir/sub_books.php?page=propbooks&title=properties

هیچ نظری موجود نیست: