چهارشنبه، دی ۱۱، ۱۳۸۷

جزئیات آخرین لحظات زندگی خدمه کلمبیا منتشر شد

آژانس فضایی آمریکا، ناسا، گزارشی حاوی جزئیات مفصل درباره آنچه بر سر شاتل فضایی کلمبیا و خدمه آن آمد را منتشر کرده است.

این گزارش شش سال پس از حادثه انهدام شاتل کلمبیا هنگام ورود به اتمسفر زمین ارائه می شود و حاوی جزئیاتی تیره از لحظات پایانی خدمه شاتل هنگام تجزیه آن بر فراز تگزاس است.

این گزارش نتیجه گیری می کند که چفت و بست های صندلی های فضانوردان، لباس و کلاه های محافظ آنها به خوبی کار نکرده و به "شوک مرگبار" منجر شده است.

واین هیل از معاونان امور اداری ناسا گفت: "این گزارش تایید می کند که هرچند خدمه شجاع کلمبیا همه راه های ممکن را برای حفظ کنترل شاتل امتحان کردند، اما در نهایت امکان جان به در بردن از حادثه وجود نداشت."

آن حادثه روز اول فوریه سال 2003 روی داد.
41 ثانیه

بال چپ شاتل کلمبیا در هنگام پرتاب به مدار زمین از مرکز فضایی "کیپ کاناورال" در فلوریدا در اثر برخورد یک قطعه عایق که از مخزن سوخت جدا شده بود صدمه دید.

همین زخم بر بدنه شاتل آن را در جریان بازگشت به مدار زمین در برابر گازهای بسیار داغ آسیب پذیر کرد.

مردم سراسر جهان در آن روز شاهد تجزیه فضاپیما در اثر نفوذ گازهای داغ به داخل بدنه و نابودی هفت خدمه آن بودند.

براساس گزارش 400 صفحه ای ناسا درباره آخرین لحظات زندگی خدمه کلمبیا، محققان فکر می کنند که خدمه تا 41 ثانیه پیش از آنکه در اثر شوک ناشی از حادثه بی هوش شوند می دانستند که کنترلی بر فضاپیما ندارند.

ناسا همچنین دریافت که فضانوردان آموزش های لازم را که ممکن بود بتواند شانس بقای آنها را افزایش دهد ندیده بودند.

آن تراژدی در جریان 28 امین ماموریت فضایی کلمبیا روی داد. تصور می شود گزارش تازه جامع ترین تحقیقاتی باشد که تاکنون درباره حوادث مربوط به شاتل ها انجام شده است.

آقای هیل که بر بازگشت شاتل ها به ماموریت های فضایی پس از آن حادثه نظارت داشته است طراحان فضاپیما در آمریکا و سایر کشورها را ترغیب کرد گزارش را مطالعه کنند و "درس های دردناک آن را که با پرداخت بهای سنگین به دست آمده است" به کار برند.
منبع : BBC

هیچ نظری موجود نیست: