سه‌شنبه، مهر ۱۲، ۱۳۸۴

تصويرهاى كاسينى از قمر اسفنجى كيوان

شايد اين تصوير همانند يك اسفنج بزرگ به نظر برسد، اما در حقيقت اين تصوير هايپريون قمر كيوان است كه فضاپيماى كاسينى به تازگى آن را ارسال كرده است. اين كاوشگر آمريكايى _ اروپايى به تازگى از كنار اين قمر عبور كرده است. اين فضاپيما توانسته بود در نزديك ترين حالت به فاصله ۵۰۰ كيلومترى قمر هايپريون برسد. همان طور كه در تصوير مى بينيد، در سطح قمر خال ها و لكه هاى زيادى ديده مى شود كه نشان دهنده دهانه هاى برخوردى است. به گفته دانشمندان اين دهانه هاى برخوردى به وسيله فرايندهايى كه هنوز نمى دانيم چيست، تغييرشكل يافته اند و چشم انداز عجيبى را به وجود آورده اند. بخش عمده قسمت هاى داخلى هايپريون از فضاى خالى تشكيل شده است و به همين دليل آن را به توده اى از قلوه سنگ هاى فضايى تشبيه كرده اند. دانشمندان بسيار مشتاقند تا ماهيت ماده سياهى را كه به نظر مى رسد، كف بعضى از دهانه ها را پوشانده ، كشف كنند.
تتيس قمر ديگر كيوان نيز به تازگى مورد توجه كاسينى قرار گرفته است. البته لازم به يادآورى است كه تتيس از هايپريون بسيار بزرگتر است. براى مقايسه اندازه هاى اين دو قمر بد نيست بدانيد كه قطر هايپريون ۲۶۶ كيلومتر است اما قطر تتيس ۱۰۷۱ كيلومتر. يكى از بزرگترين دهانه هاى برخوردى اين قمر Ithaca chasma نام دارد كه پهناى آن حدود ۶۵ كيلومتر است و چندين كيلومتر عمق دارد.

فضاپيماى كاسينى در سال ۲۰۰۷ يك بار ديگر به قمر تتيس برمى گردد تا نگاهى دقيق تر به آن بيندازد. اما در ماموريت چهارساله ديدار از منظومه كيوانى كه از پيش برنامه ريزى شده است، ديدار مجددى از هايپريون در نظر گرفته نشده است. پروژه ۲/۳ ميليارد دلارى كاسينى هويگنس برنامه مشتركى بود بين سازمان فضايى آمريكا (ناسا)، سازمان فضايى اروپا (اسا) و سازمان فضايى ايتاليا (اسى).
تصوير سمت راست از هايپريون است كه فضاپيماى كاسينى از فاصله تقريبى ۶۲ هزار كيلومترى تهيه كرده.
در تصوير چپ به وضوح ديده مى شود كه سطح تتيس سن زيادى دارد و طى اين زمان طولانى اجرام بسيارى با آن برخورد كرده اند.

هیچ نظری موجود نیست: