دوشنبه، مهر ۲۵، ۱۳۸۴

افقي جديد در درمان سرطان بدون عوارض جانبي

ايسنا:دكتر عليزاده در خصوص اين دستاورد پژوهشي گفت
اين پروژه كه بخش عمده آن با همكاري محققان دانشكده شيمي دانشگاه UWO كانادا و تحت راهنمايي پرفسور Mark Workentin طي يك سال در آن دانشگاه انجام شد ما را به فن‌آوري جديدي در رهاسازي نانوذرات آلي متصل به نانوذرات طلا رساند.

وي افزود: اين طرح با هدف بررسي قابليت آزادسازي تركيبات و ملكول‌هاي آلي از سطح نانوپارتيكل‌هاي طلا آغاز شد كه نتايج حاصله مويد وجود اين قابليت بود.

اين پژوهشگر خاطرنشان كرد: در كنار مشاهده و اثبات اين قابليت از نانوذرات طلا يك پديده جالب ديگر را نيز مشاهده كرديم كه خود مي‌تواند به عنوان يك روش جديد براي تهيه نانوذرات طلا با اندازه‌هاي بزرگتر موارد استفاده قرار گيرد. اين نانو پارتيكل‌هاي بزرگ امروزه در ساخت حسگرهاي شيميايي با تكنولوژي بالا (Chemical Sensing) به ويژه در حوزه نانو فن‌آوري از اهميت راهبردي برخوردارند.

دكتر عليزاده در گفت‌و‌گو با ايسنا تصريح كرد: مشاهدات ما نشان داد كه در اثر تابش‌دهي نانوپارتيكل‌هاي داراي تركيبات و ذرات آلي، اين ذرات به صورت كاملا كنترل شده و تحت شرايط بسيار ساده آزاد شده و مي‌توانند از محلول و يا محيط آزاد شده به راحتي جدا شوند و مورد شناسايي و تعيين ساختار قرار گيرند.

اين محقق نانوفن‌آوري افزود: اين پديده سرآغازي حركتي كاربردي براي بررسي رهاسازي ملكول‌هاي دارويي، پروتئين‌ها، آنزيم‌ها و هرگونه تركيب بيولوژيكي مي‌باشد كه مي‌تواند در درمان بسياري از بافت‌هاي بيمار در بدن بدون هيچگونه اثرات سوء براي بافت‌هاي سالم مورد بررسي و مطالعه قرار گيرد.

عليزاده در خصوص كاربرد اين تكنيك در درمان سرطان به ايسنا گفت: متاسفانه روش‌هاي شيمي درماني متداول كه امروزه در درمان سرطان‌ها به كار مي‌رود به دليل اينكه مكانيزم ورود دارو به بدن از طريق خوراكي است باعث مي‌شود دارو همزمان، با سلول‌هاي سالم و بيمار بدن تماس پيدا كرده و به عوارض وخيمي براي سلول‌هاي سالم بدن منجر شود، حال آنكه اگر از اين فن‌آوري در درمان سرطان استفاده شود، با توجه به اين كه نانوذرات طلا با ابعاد كوچكتر از 2 نانومتر هيچ‌گونه سميتي براي بدن و سلول‌هاي سالم ندارند شايد بتوان با اتصال داروي مورد نظر بر روي اين نانوذرات كوچك و تزريق دقيق محلول آن به بافت‌هاي بيمار، از طريق مكانيزم رهاسازي كنترل‌شده، دارو را تنها در محل سلول‌هاي آسيب‌ديده فعال كرد.

دكتر عليزاده در ادامه با اشاره به اين‌كه نتايج حاصل از اين تحقيق به صورت سخنراني عمومي در كنفرانس ساليانه شيمي كانادا (تابستان 2005 ) توسط وي ارايه شده است، خاطرنشان كرد: بخش عمده‌اي از يافته‌هاي اين طرح نيز به صورت يك مقاله - با عنوان

Monolayer-Protected Gold Nanoparticle Coalescence Induced by Photogenerated Radicals - در مجله Langmuir - از مجلات معتبر انجمن شيمي آمريكا - به چاپ رسيده و بخش دوم كار نيز براي چاپ به مجله معتبر علمي Photochemistry Photobiology از نشريات انجمن فتوشيمي آمريكا ارسال شده است.

گفتني است، بخش ديگري از تحقيقات رساله دكتر عليزاده با عنوان «سنتز و تهيه برخي از تركيبات هتروسيكلي به روش‌هاي شيميايي و الكتروشيميايي» تحت راهنمايي دكتر داوود حبيبي و مشاوره پروفسور نعمت‌اللهي در دانشگاه بوعلي سينا تدوين شده كه نتايج حاصله در قالب چهار مقاله در مجلات معتبر ISI به چاپ رسيده است.

همچنين نتايج پايان نامه وي در 9 كنفرانس داخلي و خارجي (در كشورهاي كانادا، آمريكا و فرانسه) نيز به صورت سخنراني و پوستر ارايه شده است.

دفاعيه اين رساله، با حضور جمعي از اساتيد برجسته شيمي كشور از جمله استاد محمدعلي زلفي گل، استاد منوچهر ممقاني، استاد داود نعمت‌اللهي و دكتر داود حبيبي (استاد راهنماي ايراني پروژه) در دانشگاه بوعلي‌سينا برگزار و با رتبه عالي پذيرفته شد.

هیچ نظری موجود نیست: