یکشنبه، مهر ۱۷، ۱۳۸۴

ماهواره اروپايی در اقيانوس سقوط کرد

بي بي سي :آژانس فضايی اروپا تاييد کرده که ماهواره آن موسوم به "کرايو ست" که برای مطالعات يخ شناسی پرتاب شده بود، در آنسوی سواحل روسيه گم شده است.
اين ماهواره دقايقی پس از آنکه از مرکز فضايی پلستک پرتاب شد، در آبهای اقيانوس منجد شمالی سقوط کرد.
اين سفينه 90 ميليون پوندی (135 ميليون يورويی) برای مطالعه تاثير تغييرات آب و هوايی بر پوشش يخی قطبهای زمين طراحی شده بود. دانشمندان گفتند که اين حادثه يک "فاجعه" است و حتی اگر بودجه بيشتری هم فراهم آيد، سالها طول خواهد کشيد تا بتوانند سفينه مشابهی را به چنين ماموريتی ارسال کنند.

فضاپيمای آژانس فضايی اروپا (اسا) روز شنبه، دو دقيقه پس از ساعت هفت بعدازظهر به وقت محلی (چهار و دو دقيقه بعد از ظهر به وقت بريتانيا) از مرکز فضايی پلستک در روسيه پرتاب شد اما به گفته مسئولان فضايی، اين سفينه متلاشی شد و به دريا سقوط کرد.
فولکر ليبيگ، مدير برنامه های مشاهده زمين در اسا گفت اين فاجعه ای برای دانشمندانی بوده است که سالها بر روی اين ماموريت کار می کرده اند.
او گفت: "اين اتفاق بسيار اندوهباری برای بسياری از دانشمندان در سراسر اروپا و همچنين برای گروههايی است که در ساخت ماهواره دخيل بوده اند."

فضا قلمروی پرمخاطره ای است، هميشه چنين بوده است، هميشه همه چيز به نحو مطلوب پيش نمی رود

پرفسور دانکن وينگهام، سرپرست دانشمندان پروژه کرايو ست


آقای فولکر گفت که امکان بازسازی اين ماموريت فضايی وجود دارد اما به بودجه و پشتوانه مالی بستگی دارد.

دولتهای عضو اسا در ماه دسامبر تصميم می گيرند که چه ميزان پول را به ماموريتهای مشاهده زمين اختصاص دهند.

مارک درينک واتر، از گروه دانشمندان پروژه کرايو ست گفت سالها طول خواهد کشيد تا سفر فضايی مشابهی ترتيب داده شود.

او گفت: "من برای گروههای علمی که همه زندگی حرفه ای خود را برای آماده سازی تجربيات آزمايشی به مخاطره می اندازند، شديدا متاسفم."

سقوط در اقيانوس

دانکن وينگهام، دانشمند بريتانيايی از کالج دانشگاهی لندن هفت سال پيش اين ماموريت فضايی را پيشنهاد کرد.
او گفت که هيچ ماهواره ديگری در اروپا يا آمريکا وجود ندارد که بتواند چنين وظيفه ای را انجام دهد.
او در گفتگو با سايت خبری بی بی سی گفت: "فضا، قلمروی پرمخاطره ای است، هميشه چنين بوده است، هميشه همه چيز به نحو مطلوب پيش نمی رود."
"ما فقط بايد فکر کنيم که از امروز به بعد، چه خواهيم کرد."
گمان می رود که کرايو ست در صد کيلومتری سواحل روسيه در منطقه ای از اقيانوس منجمد شمالی که به دريای لينکلن شهرت دارد سقوط کرده است.
دانشمندان بر اين باور هستند که بازيابی قطعاتی از بقايای اين سفينه امکان پذير است و اين قطعات، می تواند اطلاعاتی را درباره خطاهايی که روی داده است فراهم کند.
اين فضاپيما برای تهيه اطلاعاتی درباره وسعت و قطر پوشش يخی زمين طراحی شده بود.
تحقيقات پيشين، از طريق اندازه گيری های ماهواره ای و مطالعات زمينی و زيردريايی، ذوب سريع پوشش يخی را در برخی مناطق، به ويژه در اقيانوس منجمد شمالی نشان می دهد که وسعت يخ تابستانی آن امسال به کمترين ميزان خود رسيد.
اين ماهواره سوار بر يک موشک قاره پيمای بالستيک از نوع اس اس 19 که به همين منظور تغيير کاربری يافته بود، به فضا پرتاب شد.

پوشش يخی کره زمين

  • دو نوع يخ قطبی: يخی که زمين را می پوشاند و يخی که روی دريا شناور است
  • پوششهای وسيع يخی در گرينلند و قطب جنوب ده درصد خشکی های زمين را می پوشانند
  • مطالعات و اندازه گيری هايی که از روی سطح زمين يا از طريق هوايی انجام می شود نشان می دهد که يخ گرينلند در حال ذوب شدن است
  • داده هايی که از قطب جنوب به دست آمده، نشان دهنده ذوب يخها در کناره ها و رشد محدود آن در نواحی مرکزی است
  • زيردريايی های هسته ای از دهه پنجاه تاکنون، کاهش قابل ملاحظه ضخامت يخهای شناور در قطب شمال را ثبت کرده اند
  • مشاهدات فضايی، گسترده تر و مبسوط تر هستند اما در مجموع کمبود اطلاعات در اين زمينه وجود دارد

اين موشک در دوران جنگ سرد برای حمل جنگ افزارهای هسته ای در نظر گرفته می شد اما با انجام تغييرات و اصلاحاتی برای استفاده های صلح آميز آماده شده بود.
دانشمندانی که در اين ماموريت شرکت داشتند در موسسه تحقيقات فضايی اروپا وابسته به اسا در نزديکی شهر رم گرد آمده بودند تا پرتاب فضاپيما را از طريق ارتباط ماهواره ای با روسيه تماشا کنند.
زمانی که موشک در ميان توده ای از دود، از سکوی پرتاب خود جدا شد، اين دانشمندان فرياد شادی سر دادند و دست زدند اما شادمانی آنها چندان به درازا نکشيد.
حدود 90 دقيقه پس از پرتاب، هنگامی که فضاپيما بايد از موشک حامل خود جدا می شد، ماموران ايستگاه کنترل ديگر نتوانستند ماهواره را بيابند و مکان آن را در فضا مشخص کنند.

هیچ نظری موجود نیست: