شنبه، آبان ۰۷، ۱۳۸۴

نگاهي به تكنولوژى جديدى موسوم به (IVA)

در قرن بيست و يكم با وجود بحث هاى داغى مثل نانو تكنولوژى، پرداختن به چيز بد قواره و بى ارزشى مثل ميل بادامك شايد خيلى جذاب به نظر نرسد. اما بياييد نگاه كوتاهى به اين عضو خستگى ناپذير موتور بيندازيم. تقريباً در تمام موتورهاى اطراف مان يك يا چند ميله با شكل و قواره خاص به چشم مى خورد كه بى پايان و خستگى ناپذير سوپاپ هاى تغذيه هوا و سوخت سيلندرهاى موتور را تنظيم مى كنند.
هر يك از اين قطعات بيضوى يا بادامك ها به ترتيبى در امتداد ميله قرار گرفته اند كه با چرخش ميله، سوپاپ هاى موتور را به سمت بالا فشار دهند و سپس رها كنند. در واقع طرح هاى ناهماهنگ اين بادامك ها ريتم خاصى در باز و بسته كردن سوپاپ هاى موجود در بالاى رديفى از پيستون ها ايجاد مى كنند. ميل بادامك علاوه بر اينكه بايد براى حركت نرم موتور با دقت فوق العاده اى ماشين كارى شده باشد، بايد به حد كافى محكم و مقاوم باشد تا بتواند طى ده ها هزار كيلومتر حركت اتومبيل هزاران دور در دقيقه با دوران موتور همراهى كند. ميل بادامك را مى توان اعجاز مهندسى دانست اما اگر اين يكى هم مثل شلاق درشكه ها به موزه بپيوندد، خودروسازان شادمان تر خواهند بود.در واقع با وجود موتورهاى تحت كنترل ديجيتال دنياى امروز، سفت و سختى فوق العاده ميل بادامك بيشتر به مشكل شباهت پيدا كرده است تا مزيت. مهندسان مدت ها به دنبال جانشينى براى ميل بادامك بودند كه بتواند به كمك كامپيوتر سوپاپ ها را با تنوع بيشترى تحت كنترل قرار دهد. اما تاكنون هيچ جانشينى كه بتواند كنترل ديجيتال را با قابليت اعتماد ارزان قيمت ميل بادامك هاى سنتى همراه كند، يافت نشده است.كمپانى Cam Con Technology در انگلستان كه چهار سال از آغاز كار آن مى گذرد به كمك تكنولوژى جديدى موسوم به (IVA) وسيله الكترومكانيكى هوشمندانه اى را طراحى كرده است كه مى تواند جانشين ميل بادامك در موتور شود. تكنولوژى IVA به كمك سوئيچ ساده اى كه توسط ولاديسلاو ويگنانسكى (Wygnanski.W) موسس كمپانى اختراع شده است مى تواند هر سوپاپ را به طور جداگانه كنترل كند و در صورت لزوم آنها را در حالت نيمه باز قرار دهد. در واقع اين نوع حركت سوپاپ ها به معنى افزايش چشمگيرى در عملكرد موتور خواهد بود. به ادعاى كمپانى Cam Con در نمونه اوليه موتور طراحى شده با اين وسيله جديد مصرف سوخت ۲۰ درصد كاهش، آلودگى ۱۸ درصد كاهش و توان خروجى ميل لنگ ۲۵ درصد افزايش يافته است.
موفقيت IVA تا اندازه اى به خاطر نياز اندك اين وسيله به انرژى براى قراردادن سوپاپ ها در وضعيت باز و بسته است. در مكانيسم اين وسيله يك ميله فلزى مفصل شده زمانى كه تحت اثر ميدان الكترومعناطيسى قرار مى گيرد، حركتى الاكلنگى به جلو و عقب پيدا مى كند. اين وسيله به كمك فنر ها و آهن رباهاى دائمى كه درون آرميچر قرار دارند، نيروى به دست آمده از آخرين سيكل حركت را در خود ذخيره مى كند و مى تواند بدون صرف هيچ انرژى اضافى آخرين وضعيت خود را حفظ كند. علاوه بر اين به ادعاى Cam Con، تكنولوژى IVA به خاطر كاهش سايش ناشى از كاهش سرعت قطعات متحرك به كمك فنرها، از دوام فوق العاده اى برخوردار است. در حال حاضر يكى از آزمايشگاه هاى هوافضاى كمپانى رولز رويس مشغول بررسى امكان بهينه سازى مصرف سوخت موتورهاى جت به كمك تكنولوژى Cam Con است. به گفته يان اندرسون (AnderSon.I ) كارشناسIVA « Cam Con پس از ۳۰ ميليارد سيكل آزمايش همچنان با قدرت ادامه مى دهد.» اين كمپانى در سال جارى با همكارى قطعه ساز بزرگى از آمريكا، كنسرسيومى براى تحقيق و توسعه درباره موتورهاى بدون بادامك تشكيل داد. به گفته اندرسون «Cam Con با چهارده طرح قطعى و بيست طرح در حال بررسى، چشم به اهدافى فراسوى هواپيما جت و اتوميبل دوخته است.» اين كمپانى به دنبال قراردادهاى تحت ليسانس با شركت هاى بزرگ نفتى است. در چاه هاى نفت امروز كه لوله هاى بسيارى از سر هر يك خارج شده اند، دستگاه هاى ابتكارى Cam Con با تغذيه باترى مى توانند كنترل بهترى بر جريان نفت در لوله ها اعمال كنند. با كنترل بهتر جريان نفت در چاه و لوله ها، مى توان توان خروجى را بهبود بخشيد. Cam Con به دنبال استخراج بيشتر ماده سياه از دل زمين و سوخت كمتر آن در جاده ها است.
Business Week, Sep 2005
روزنامه شرق

۱ نظر:

ناشناس گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.