دوشنبه، آذر ۲۶، ۱۳۸۶

از سرگیری فعالیت تاسیسات اتمی چاک ریور کانادا

فعالیت یک راکتور هسته ای در کانادا که دو سوم ایزوتوپ های دارویی مورد استفاده در جهان را تولید می کند، پس از وقفه کوتاه مدت از سرگرفته شده است.
به گزارش سازمان انرژی اتمی کانادا، با آغاز به کار مجدد این راکتور تلاش می شود تا کمبود جهانی این داروها هر چه زودتر برطرف شود.
این در حالی است که به رغم مخالفت سازمان نظارت کننده بر عملکرد تاسیسات هسته ای کانادا، دولت محافظه کار این کشور برای از سرگیری هر چه زودتر فعالیت این راکتور پافشاری کرده بود.
منتقدان می گویند استفن هارپر نخست وزیر کانادا به هشدارهای امنیتی درباره فعالیت تاسیسات هسته ای چاک ریور که قدمتی 50 ساله دارد، بی توجهی کرده است.
راکتور چاک ریور در ابتدا برای یک تعمیرات یک هفته ای تعطیل شده بود ولی سازمان نظارت کننده از آغاز به کار آن مخالفت کرده بود. دراین حال، دولت کانادا با تصویب لایحه ای در پارلمان این کشور، دستور سازمان نظارت کننده را لغو کرد.
آقای هارپر با متهم کردن سازمان نظارت کننده به سیاسی کاری، به مجلس عوام کانادا درباره امنیت از سرگیری فعالیت این تاسیسات اطمینان داد.
داروهای رادیوایزوتوپ تولید شده در تاسیسات چاک ریور در ایالت اونتاریو در درمان سرطان، بیماری های قلبی و طب تشخیصی کاربرد دارد.

BBC

هیچ نظری موجود نیست: