دوشنبه، آذر ۲۶، ۱۳۸۶

دروس آزاد دانشگاه ییل در شبکه اینترنت

دانشگاه ییل در آمریکا تعدادی از کلاس های مقطع لیسانس خود را به طور رایگان از طریق شبکه اینترنت در اختیار عموم قرار داده است.
ییل که در سال ۱۷۰۱ میلادی تأسیس شده، یکی از معتبرترین دانشگاه های آمریکا به حساب می آید و در رده دانشگاه هایی مانند هاروارد و کلمبیا قرار دارد.
ییل پس از انستيتوی تکنولوژی ماساچوست (ام آی تی) دومین دانشگاه مهم آمریکاست که برنامه ای بنام پروژه "دروس آزاد" تاسیس کرده است.
پروژه "دروس آزاد ییل" (Open Yale Courses) دست کم هفت کلاس در رشته های مختلفی از جمله ادبیات انگلیسی، فلسفه، فیزیک و روان شناسی را به طور رایگان در اختیار عموم قرار داده است.
به این ترتیب، افراد می توانند ویدیوی کلاس های یاد شده را بطور رایگان در وب سایت این پروژه مشاهده کنند و حتی به جزوه های اساتید این کلاس ها دسترسی داشته باشند.
دیانا کلاینر، استاد تاریخ هنر و رئیس پروژه "دروس آزاد ییل" است. وی هدف پروژه خود را شرکت در روند "دموکراتیزه" شدن دانش می داند.
به گفته خانم کلاینر، "ییل می خواهد دانش خود را در اختیار دیگران قرار دهد. ما در عصر اطلاعات و دنیایی زندگی می کنیم که به سمت جهانی شدن پیش می رود. انتشار آزاد مواد درسی دانشگاه یل به نفع همه است".
اما ییل اولین دانشگاهی نیست که به انتشار آزاد مواد درسی برخی از کلاس های خود اقدام کرده است.


'ام آی تی' جلو تر از 'ییل'


انستيتوی تکنولوژی ماساچوست (ام آی تی) بخش هایی از مواد درسی چیزی حدود ۱۸۰۰ کلاس در مقاطع ليسانس و فوق ليسانس را در اینترنت منتشر کرده است.
برنامه "دروس آزاد" ام آی تی در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز شد و هدف آن کمک به گسترش رايگان دانش در جهان اعلام شده است.
برنامه "دروس آزاد" ییل در مقایسه با برنامه ام آی تی در مقایسی کوچک تر انجام می شود. با این وجود، ییل بر خلاف ام آی تی، مواد درسی کلاس های تحت پوشش در پروژه "دروس آزاد" خود را به طور کامل منتشر کرده است.
دانشگاه ییل در نظر دارد دست کم ۳۰ کلاس دیگر را طی سه سال آینده به پروژه "دروس آزاد" خود اضافه کند.
به گفته رئیس پروژه "دروس آزاد یل" برخی نگران اند که انتشار رایگان این کلاس ها به ارزش تحصیلی دانشگاه ییل صدمه بزند.
او با بی اساس دانستن این نگرانی ها تأکید کرده پروژه او سطح تحصیلی دانشگاه ییل را بالاتر خواهد برد.

BBC

هیچ نظری موجود نیست: