چهارشنبه، آذر ۱۴، ۱۳۸۶

دانشمندان با دستکاری ژنتيکی سلول های پوست را به سلول های بنيادی تبديل کردند

دو گروه جداگانه از دانشمندان می گويند توانسته اند سلول های عادی بدن انسان را به گونه ای دستکاری کنند که از نظر شکل و عملکرد شبيه سلول های بنيادی جنينی بشود.
اين دو گروه از دانشمندان از آزمايشگاه های واقع در دانشگاه های آمريکا و ژاپن امروز (سه شنبه) خبر اين دستآورد مهم علمی را اعلام کردند. اين موفقيت می تواند بزودی فوايد طبی همانند سازی (کلونينگ) جنين را بدون اختلاف نظرهای سياسی و موانع اخلاقی و علمی در دسترس انسان بگذارد.
هر دو گروه با استفاده از ويروس های معکوس (retrovirus ) چهار ژن را به داخل سلول های پوست فرستادند، و به اين ترتيب اين سلول ها شروع کردند به تقليد عملکرد سلول های بنيادی جنينی.
اين تحقيقات که نقطه تحولی به شمار می رود، هنوز در مرحله آزمايشی است. به گفته دانشمندان سلول های جديدی که از اين طريق بوجود می آيند هنوز برای استفاده در انسان آماده نيستند زيرا لازمه تکنيکی که برای ايجادشان بکار می رود اين است که در ژن DNA سلول های پوست گسيختگی ايجاد شود، و اين امر بالقوه می تواند باعث بروز سرطان بشود.گروه آمريکايی موفقيت خودش در اين کشف بزرگ را در نشريه ساينس Science (علم) منتشر ساخت. دانشمندان ژاپنی گزارش خود را در نشريه Cell (سلول) منتشر کردند.

هیچ نظری موجود نیست: