شنبه، دی ۰۱، ۱۳۸۶

كشف نخستين يخچال طبيعي فعال در سياره سرخ

دانشمندان علم نجوم براي نخستين بار از شناسايي يك يخچال طبيعي احتمالا فعال روي سياره مريخ خبر دادند.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين يخچال طبيعي در تصاوير ارسالي از سوي كاوشگر فضايي اروپايي «مارس اكسپرس» مشاهده شده است.
اين منجمان مي‌گويند: يخچال‌هاي قديمي كه طول عمر بسياري از آنها به ميليون‌ها سال مي‌رسد، پيش از اين بر سطح اين سياره سرخ رصد شده‌اند، اما قدمت تشكيل اين يخچال ممكن است از چند ده هزار سال تجاوز نکند.
اين يخچال جوان در منطقه اي با عنوان «دوتورانيلوس منسا» در فاصله بين ارتفاعات پرفراز و نشيب جنوب مريخ و نواحي پست و مسطح شمالي آن مشاهده شده است.
دكتر گرهارد نيوكم، پژوهشگر دانشگاه برلين در آلمان و دانشمند ارشد دوربين "اچ آر اس سي" فضاپيماي «مارس اكسپرس» در اين باره به بي بي سي گفت: «اگر اين تصوير، عكسي از زمين بود، صريحا مي‌گفتيم كه يك يخچال است.»
وي افزود: ما هنوز موفق نشده‌ايم نشانه طيفي آب را ببينيم؛ اما در ماه‌هاي آينده بر فراز آن پرواز خواهيم كرد و اندازه‌گيري‌هايي انجام خواهيم داد. در لبه‌هاي يخچال مي‌توانيم تيزي‌هاي سفيد رنگي ببينيم كه فقط مي‌تواند يخ‌هاي تازه شكل گرفته باشد.
اين پديده در مكان‌هاي خيلي كمي از سياره سرخ پيدا مي‌شود، زيرا يخ در محيط مريخ، تصعيد مي‌شود و از حالت جامد مستقيما به گاز تبديل مي‌شود.
به گفته اين پژوهشگران احتمالا يخچال‌هاي بيشتري نيز روي اين سياره وجود دارد.
كاوشگر فضايي مارس اكسپرس در ماه دسامبر سال 2003 ميلادي وارد مدار مريخ شده و مشغول عكسبرداري و مطالعه روي اين سياره شد.

هیچ نظری موجود نیست: