شنبه، آبان ۲۶، ۱۳۸۶

پیشرفت عمده در شبیه سازی میمون سانان

برای اولین بار کارشناسان جنین شبیه سازی شده یک میمون بالغ را ایجاد کرده اند.
این اقدام یک پیشرفت عمده فنی محسوب می شود که می تواند تلاشها برای شبیه سازی موثر و موفق انسان را یک گام جلوتر ببرد.
بر اساس گزارشی از نشریه نیچر(Nature) گروهی از دانشمندان در آمریکا از یک بوزینه 10 ساله نر، ده ها جنین شبیه سازی شده ایجاد کرده اند.
این اقدام می تواند شبیه سازی جنین انسان برای استفاده در تحقیقات را ساده تر سازد.
همچنین این دستاورد چشم انداز بزرگتری برای ایجاد بافتهای پیوندی، جهت درمان بیماریهایی مثل مرض قند و پارکینسون، ایجاد می کند که بدن بیمار آنها را "پس" نمی زند.
این گروه آمریکایی توانسته اند سلولهای پایه را از برخی جنین های شبیه سازی شده جدا کنند و در آزمایشگاه شرایطی را فراهم آورند که این سلولهای پایه به سلولهای بالغ بافت قلب یا اعصاب تبدیل شوند.
دانشمندان دیگر از خبر این پیشرفت استقبال کرده اند. رابین لاول بج، یک دانشمند متخصص در سلولهای پایه در بریتانیا که در موسسه ملی تحقیقات پزشکی در نزدیکی لندن کار می کند گفت: "هر چند نتایج این پروژه [در قالب مقاله علمی] منتشر نشده است، اما بالقوه مسئله مهمی است. زیرا نگرانی هایی وجود داشت که کار کردن با میمون سانان برای شبیه سازی دشوار باشد."
فرایند شبیه سازی
در فرایند شبیه سازی، برای بدست آوردن سلولهای پایه، دی ان ای (DNA) یک حیوان بالغ درون تخمک های بارور نشده قرار داده می شود که سازه های ژنتیک آنها از درون سلول خارج شده است.
سپس شرایطی فراهم آورده می شود که تخمک درون یک جنین رشد کند که از آن سلولهای پایه استخراج می شوند.
این سلولهای پایه و بافتهایی که از آنها حاصل می شود از نظر ژنتیکی کاملا با منبع دی ان ای یکسان هستند، که در آزمایش اخیر، منبع یک بوزینه نر بود.
از آنجا که سلولهای پایه مبنای ایجاد هر نوع سلول دیگری در بدن جانوران محسوب می شوند دانشمندان امیدوارند روزی بتوانند از این نمونه ها برای ایجاد بافتهایی پیوندی استفاده کنند که از نظر ساختار ژنتیکی با بافت بیمار افراد مبتلا به امراض مهلک دقیقا تطابق دارند و بدن بیماران آنها را پس نخواهد زد.
در طی سالهای اخیر مشکلاتی فنی مانع شبیه سازی موفق سلولهای انسان بوده است و رسوایی هایی هم به خاطر نتایج جعلی تحقیقات در کره جنوبی ایجاد شده بود.
در سال 2004 یک گروه مستر در کره جنوبی اعلام کردند اولین جنین شبیه سازی انسان را ایجاد کرده اند و از آنها سلول پایه استخراج کرده اند.
اما بعدا وقتی مشخص شد که دکتر هوانگ وو سوک، مرجع اصلی تحقیقات، نتایجی جعلی را ارائه کرده است، ارزش این خبر از بین رفت.
تنها نمونه دیگر منتشر شده شبیه سازی جنین انسان در دانشگاه نیوکاسل بود که جنین های شبیه سازی شده تنها چند روز بیشتر زنده نماندند و هیچ سلول پایه ای از آنها به دست نیامد.
BBC

هیچ نظری موجود نیست: