یکشنبه، آبان ۱۳، ۱۳۸۶

مصرف چربي ابتلا به سرطان پستان را افزايش مي‌دهد

افزايش چربي در رژيم غذايي، چاقي و كاهش فعاليت‌هاي فيزيكي و ورزشي مي‌تواند در ابتلا به سرطان پستان تاثيرگذار باشد.

دكتر ماندانا ابراهيمي با بيان اين كه سرطان پستان شايع ترين سرطان در زنان است، گفت: اين بيماري سالانه 1 تا 2 درصد در تمام دنيا در حال افزايش است و به لحاظ اين كه، مرگ و مير ناشي از آن در دست كنترل مي‌باشد، بنابراين عواقب خوبي به دنبال داشته است. به طوري كه تشخيص زودرس اين بيماري مي‌تواند منجر به درمان موفق‌تر آن شود.

وي اظهار كرد: متاسفانه سرطان پستان در زنان ايراني سنين جوان‌تر را درگير كرده به طوري كه بيشترين مبتلايان بين سنين 40 تا 49 سال هستند اما اوج بيماري در ساير كشورها بالاي 50 سال است.

دكتر ابراهيمي با بيان اين كه اطلاع رساني در اين زمينه در كشور بسيار كم بوده و محدوديت‌هايي نيز در اطلاع رساني وجود دارد، اذعان داشت: تمامي اين عوامل باعث مراجعه ديرتر زنان ايراني مبتلا شده است، به طوري كه بر اساس تخمين سازمان بهداشت جهاني، شيوع اين بيماري در زنان ايراني بين كم تا متوسط است.

وي با بيان اين كه سرطان پستان در كشورهاي چين،‌ ژاپن و هند شيوع كمتري دارد، افزود: بيشترين آمار سرطان پستان نيز در اروپاي غربي و آمريكا وجود دارد.

يك عضو مركز تحقيقات سرطان پستان عوامل خطر اين بيماري را عامل باروري، فرهنگي و اجتماعي عنوان و اضافه كرد: افزايش سن اولين زايمان پس از 30 و 35 سالگي، استفاده مداوم از قرص‌هاي ضد بارداري به خصوص قبل از اولين بارداري، بلوغ زودرس، يائسگي ديررس و سابقه فاميلي سرطان پستان در خانواده به ويژه در خواهر، مادر و دختر مي‌تواند احتمال ابتلا را افزايش دهد.

وي با بيان اين كه در تغيير عادات زندگي مسئله چاقي از اهميت ويژه اي برخوردار است،‌ يادآور شد: يك سوم موارد كليه سرطان‌ها به عادات غذايي افراد مربوط است اما افزايش چربي در رژيم غذايي، چاقي و كاهش فعاليتهاي ورزشي مي‌تواند در ابتلا به سرطان پستان تاثيرگذار باشد.

ابراهيمي در پايان با بيان اين كه برخي از آلودگي‌ها و تشعشعات محيطي امكان ابتلا به سرطان پستان را افزايش مي‌دهد، خاطرنشان كرد: كليه زنان بايد با تصور اين كه احتمال ابتلا به اين سرطان در آنها وجود دارد به سلامت خود اهميت داده و براي جلوگيري از عوارض آن به تشخيص زود هنگام اقدام كنند.

هیچ نظری موجود نیست: