یکشنبه، تیر ۰۹، ۱۳۸۷

ژاپن نخستین اتومبیل هیدروژنی را تولید کرد

یک شرکت ژاپنی اتومبیل جدیدی را وارد بازار می کند که موتور آن، به جای سوخت های فسیلی، گاز هیدروژن به کار خواهد برد.

شرکت خودروسازی هوندا ژاپن اعلام داشته که برای نخستین بار، تولید تجاری اتومبیلی را آغاز کرده که نیروی محرکه آن را "سلول الکتریکی هیدروژنی" تامین خواهد کرد و به این ترتیب، استفاده از آن به ایجاد گازهای آلوده ساز محیط زیست منجر نمی شود.
اتومبیل جدید هوندا "اف سی اگس کلاریتی" FCX Clarity نام دارد و یک اتومبیل چهار نفره است و هنگام حرکت، تنها بخار آب در فضا پراکنده می کند.
هوندا گفته است که کارآیی موتور این اتومبیل سه برابر اتومبیل های معمولی با موتور بنزین سوز است.
این شرکت ژاپنی در نظر دارد در خلال سه سال آینده، دویست دستگاه کلاریتی تولید کند و نخستین تولیدات شرکت در ماه آینده وارد بازار خواهد شد.
این اتومبیل در ابتدا به صورت اجاره در اختیار متقاضیان در ایالت کالیفرنیا، آمریکا، قرار
می گیرد و از اواخر سال جاری، واگذاری اجاره ای آن در ژاپن نیز آغاز می شود.
هوندا انتظار دارد که در سال اول، بتواند تنها برای چند دستگاه از این اتومبیل مشتری پیدا کند اما در خلال سه سال آینده، بازار آماده استفاده از تمام دویست دستگاه تولیدی شرکت باشد.
هزینه استفاده از این اتومبیل بر اساس اجاره سه ساله هر ماه ششصد دلار آمریکایی خواهد بود.
یکی از مهمترین موانعی که در راه استفاده از اتومبیل های هیدروژنی وجود دارد نبود مراکز توزیع این سوخت در جهان است.
با اینهمه، به گفته کارشناسان اگر زمانی این نوع خودروها با استقبال گسترده تری در جهان مواجه شود، این مانع نیز می تواند برطرف شود.

مقابله با تولید گاز گلخانه ای تولید اتومبیل هایی که به جای سوخت فسیلی از هیدروژن استفاده کنند یکی از راه های اساسی مقابله با تولید گازهای گلخانه ای به خصوص گاز دیوکسید کربن است که از استفاده از سوخت های فسیلی ناشی می شود।

انتشار این گازها در جو زمین باعث افزایش دمای کره زمین می شود و به گفته بسیاری از پژوهشگران، تغییرات نامطلوبی را در محیط زیست در پی می آورد.
پیش از این نمونه های آزمایشی متعددی از اتومبیل هایی با موتور استفاده کننده از هیدروژن طراحی و تولید شده اما تاکنون هیچکدام به مرحله تولید تجاری نرسیده بود.
به گفته کارشناسان، در اتومبیل های "هیدروژن سوز" می توان از دو نوع موتور استفاده کرد.
در نوع موتور "انفجاری"، به جای مخلوط بنزین و اکسیژن، گاز هیدروژن و اکسیژن وارد سیلندرها می شود و انفجار این مخلوط، سیلندرها را به حرکت در می آورد.
در این روش، نیازی به ایجاد تغییرات عمده ای در ساخت موتور اتومبیل نیست اما چنین موتورهایی در مقایسه با موتور بنزین سوز، کارآیی به مراتب کمتری دارد.
در نوع دوم، که در اتومبیل جدید هوندا به کار رفته، از ترکیب هیدروژن و اکسیژن، برق تولید می شود که موتور برقی اتومبیل را به حرکت می اندازد.
گاز هیدروژن را می توان از منابع مختلف از جمله مواد نفتی، ذغال سنگ و برخی فضولات طبیعی استخراج کرد اما استخراج هیدروژن از این منابع نیز مستلزم استفاده از سوخت های مختلف است.
بزرگترین منبع طبیعی هیدروژن در سطح زمین، آب است و تجزیه آب با استفاده از برق نیز راه دیگر استخراج هیدروژن است اما بخش عمده ای از برق تولیدی در جهان حاصل فعالیت نیروگاه هایی است که سوخت های فسیلی به کار می برند.
پژوهشگران می گویند که اگر بتوان از منابع تجدید شونده انرژی، مانند نور خورشید، باد یا موج دریا، برق تولید کرد و این برق را برای تجزیه آب و تولید هیدروژن به کار برد، می توان اتومبیلی ساخت که حرکت آن باعث تولید هیچ نوع گاز گلخانه ای نشود

منبع : BBC

هیچ نظری موجود نیست: