یکشنبه، آبان ۲۰، ۱۳۸۶

چاي باعث ايجاد خستگي در ورزشكاران مي‌شود

مصرف انواع " كافئين "،چاي و قهوه پيش از مسابقه باعث ايجاد خستگي زودرس ورزشكاران مي‌شود.

دكتر " محمد فرامرزي " در همايش " مكمل‌هاي غذايي و دوپينگ در ورزش "دردانشگاه شهركردافزود:مصرف چاي پيش از مسابقه و فعاليت‌هاي ورزشي‌به‌تحريك سيستم عصبي منجر مي‌شود و تحريك اين سيستم عصبي، بروز خستگي در افراد را در پي دارد.

به گفته وي، مصرف كافئين سطح هوشياري افراد را بالا مي‌برد و افزايش سطح هوشياري موجب افزايش زمان واكنش در بين ورزشكار خواهد شد.

وي يادآور شد: مصرف مكمل‌هاي غذايي براي نوجوانان زير ‪ ۱۸سال توصيه نمي‌شود، چرا كه مصرف اين مكمل‌ها باعث ايجاد اختلال در روند رشد نوجوانان مي‌شود و رشد طبيعي آن‌ها را به مخاطره مي‌اندازد.

به گفته وي، برخي از نوجوانان و جوانان رشته‌هاي مختلف ورزشي اقدام به مصرف مكمل‌هاي غذايي به صورت خود سرانه مي‌كنند كه اين عمل غير علمي خطرات جانبي فراواني را به همراه دارد.

اين استاد دانشگاه در رشته تربيت بدني گفت:مكمل غذايي"كراتين" بيشترين مصرف را در بين ورزشكاران دارد و ماده كراتين يا موتوهيدرات‌ها از المپيك ‪ ۹۲بارسلونا در بين ورزشكاران رواج يافت.

فرامرزي اظهار داشت:هم‌اكنون سالانه بيش از سه ميليون كيلوگرم مكمل غذايي كراتين بين ورزشكاران جهان مصرف مي‌شود و كراتين به عنوان يك ماده غذايي مغذي در بدن ورزشكاران سنتز مي‌شود.

اين متخصص فيزيولوژي ورزش ايران گفت:بخش عمده كراتين مصرفي‌در ورزشكاران جذب عضله اسكلتي بدن مي‌شود.

مديرگروه رشته تربيت بدني دانشگاه پيام نور اظهار داشت: مصرف كراتين براي ورزشكاران در طول روز بايد در ابتدا بين دو تا سه گرم باشد و ماده كراتين در انواع ماهي‌ها و گوشت قرمز يافت مي‌شود.

به گفته وي، افزايش مصرف كراتين باعث افزايش ناخواسته وزن بدن در بين ورزشكاران تا سه كيلوگرم مي‌شود.

فرامرزي يادآور شد:مصرف بيش از حد و غير اصولي مكمل‌هاي غذايي كه حاوي ازت و نيتروژن هستند، در بين ورزشكاران موجب اختلال در سيستم گوارش،معده، سرطان كبد، ناراحتي‌هاي كليوي و گرفتگي عضلاني مي‌شود.

وي تصريح كرد: برخي از اين مكمل‌ها حاوي مواد ممنوعه هستند و كارخانه سازنده بايد به تركيبات و اين مكمل‌ها بر روي برچسب آن اشاره كند.

به گفته وي، از ‪ ۶۳۴محصول مكمل‌هاي غذايي مورد توجه ورزشكاران كه از ‪ ۲۱۵كارخانه توليد شده، ‪ ۲۳محصول حاوي هورمونها و پيش سازه‌هاي هورموني غيرمجاز بوده‌اند.

فرامرزي يادآور شد: محصولات ‪ ۱۰كشور از ‪ ۱۳كشور توليدكننده مكملها حاوي مواد ممنوعه و هورمونها بوده‌كه‌بيشترين آلودگي اين‌مكملهاي مربوط به آمريكا و انگليس است.

وي، " گلوتامين " را يكي ديگر از مكمل‌هاي غذايي دانست و گفت:اين مكمل در بين ورزشكاران رشته‌هاي استقامتي شايع‌تر است.

اين استاد دانشگاه در رشته تربيت بدني گفت: "ال - گارنيتين " از ديگر مكمل‌هاي غذايي رايج در بين ورزشكاران است كه به عنوان مكمل چربي‌سوز مطرح شده و اين ماده در تخم مرغ، گوشت قرمز ، گوشت مرغ و گوشت خرگوش يافت مي شود.

به گفته وي، ماده"كافئين"يك ماده ممنوع از سوي كميته بين‌المللي المپيك مطرح شده و ماده كافئين همانند كراتين اسيد چرب خون را افزايش مي‌دهد.

وي، عمل " دوپينگ " را استعمال يك ماده خارجي براي ايجاد انرژي كاذب در بدن دانست و گفت:مساله دوپينگ از زمان مبارزات "گلادياتورها" در جهان رايج شد.

اين محقق و پژوهشگر تربيت بدني گفت:ماده " استروئيد آنابوليك" كه از مشتقات "تستوترون" است و براي افزايش سنتز بدن به كار مي‌رود، به عنوان يك ماده ممنوعه در ورزش محسوب مي‌شود و در چند سال اخير استفاده از هورمون استروئيد آنابوليك در بين برخي از جوانان و ورزشكاران رايج شده است.

به گفته وي، استفاده از اين هورمون موجب ايجاد تومورهاي كبدي، افزايش فشار خون در بين ورزشكاران و رويش مو در صورت انواع ورزشكار مي‌شود.

فرامرزي اظهار داشت: پارادوپينگ نيز روش غيراخلاقي براي دوپينگ حريفان مي‌باشد كه در غذا يا نوشيدني حريف ورزشي ماده نيروزا مي‌ريزند.

وي، مصرف مكمل‌هاي غذايي مجاز بايد چندين سال قبل از مسابقه باشد و بهترين راه تقويت عضلاني ورزشكاران تغذيه خوب،استراحت مناسب و تمرين عملي دانست.

به گفته وي، تمامي مربيان و ورزشكاران بايد با نام مكمل‌هاي غذايي مجاز و موادنيروزا آشنايي داشته باشند، چرا كه مصرف ناخواسته آنها نيز منجر به محروميت شديد ورزشكاران مي‌شود.

در اين همايش كه به مناسبت هفته تربيت بدني برگزار شد، جمعي از ورزشكاران و دانشجويان رشته تربيت بدني چهارمحال وبختياري حضور داشتند.

هیچ نظری موجود نیست: