شنبه، فروردین ۱۹، ۱۳۸۵

موشکهای بالیستیک

بالیستیکس (Ballistics) شاخه ای از علم فیزیک است که به بررسی رفتار پرتابه ها بخصوص گلوله، بمب، راکت و ... پرداخته و سعی می کند تا مدلها، فرمولها و روشهای مختلفی برای طراحی و ساخت آنها ارائه کند تا نیاز تولید کنندگان را برآورده نماید.صحنه ای از آزمایش موشکهای V-2 در ایالات متحده پس از جنگ دوم جهانی.
موشکهای بالیستیک به انواعی از موشکها نظامی گفته می شود که قابلیت پرتاب از سکوهای مختلف را داشته و تا مدتی که سوخت دارند معمولآ قابلیت کنترل داشته اما پس از آن دیگر بر اساس قوانین فیزیکی به سمت هدف پیش می روند و هیچگونه امکان کنترل و یا هدایت ندارند.

بسیاری از این موشکها دارای برد بسیار زیاد هستند و به همین علت اغلب آنها به سمت آسمان پرتاب می شوند، طراحی این موشکها عمومآ به گونه ای است که تنها به هنگام پرتاب به سمت بالا قابلیت کنترل دارند و معمولآ به هنگام رسیدن به نقطه اوج سوخت آنها تمام شده و با توجه به قوانین سقوط آزاد به سمت هدف حرکت می کنند.
موشک های بالستیک بر اساس بردی که دارند به گروه های زیر تقسیم می شوند :

برد کوتاه (SRBM) : که دارای بردی کمتر از 1000 کیلومتر هستند.

برد متوسط (MRBM) : که دارای بردی بین 1000 و 2500 کیلومتر هستند.

میان برد (IRBM) : که دارای بردی بین 2500 تا 3500 هستند.

قاره پیما (ICBM) : که به دو دسته با برد بین 3500 تا 8000 (LRICBM) و دیگری از 8000 تا 12000 (FRICBM) تقسیم می شوند.

V-2 اولین موشک بالستیکی بود که در جریان جنگ جهانی دوم آلمان نازی اغلب بر علیه بلژیک و انگلستان از آن استفاده می کرد. V در نام این موشک به جای لغت Vergeltungswaffe به معنای سلاح انتقام است. این موشک را می توان جد اصلی موشکهایی که انسان را به کره ماه برد و یا سفینه هایی را که از منظومه شمسی خارج می شوند نامید.
پس از جنگ جهانی دوم آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی بسیاری از این موشکهای V-2 را به غنیمت گرفته به کشورهای خود بردند. آمریکا علاوه بر این تعداد 126 مهندس و طراح اصلی این موشک ها را نیز به کشور خود منتقل کرد.

هیچ نظری موجود نیست: