یکشنبه، اردیبهشت ۰۳، ۱۳۸۵

ربات‌هاي مار شكل در عمليات نجات به امدادگران كمك خواهند كرد

دانشمندان دانشگاه «كارنگي ملون» آمريكا موفق به ساخت ربات‌هاي مار شكل شده‌اند كه قادرند با قابليت‌هاي منحصر به فردشان در عمليات نجات به امدادگران كمك كنند.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين نوع ربات كه از روي بدن مار الگوبرداري شده است مي تواند بدون جابجا كردن آوارهاي ناشي از بلاياي طبيعي به آسيب ديدگان دست پيدا كرده و به كمك آنها بپردازد.

پرفسور Howie choset استاد 37 ساله دانشگاه «كارنگي ملون» كه سال‌هاست تحقيقاتش را بر روي اين ربات‌هاي شبيه مار صرف كرده است، مي گويد در حال حاضر به طور متوسط 90 دقيقه طول مي‌كشد تا امدادگران با بيرون آوردن سنگ‌ها به قرباني دست پيدا كند .

ولي اين ربات قابليت اين را دارد كه در فاصله زماني بسيار كوتاهي از بين درزها، حصارها و سنگ‌ها عبور كرده و بالا يا پايين برود يا حول لوله‌ها بچرخد و به كمك آسيب ديده بشتابد.

اين مار ربات‌ها از جنس آلومينيوم يا پلاستيك سبك وزني ساخته مي‌شود و تقريبا با ابعادي در اندازه دست يك انسان و يا كوچكتر هستند. اين ربات‌ها نيمه خودكار بوده و در ساخت آنها از انواع دوربين‌ها و سنسورهاي الكتريكي استفاده شده است و به صورت كنترل از راه دور هدايت مي‌شوند.

Sam storer از جمله ماموران نجات كه در آواربرداري و نجات قربانيان طوفان كاترينا شركت داشت، مي‌گويد: هنوز سگ‌ها بهترين ابزار جست‌وجو براي ماموران نجات به شمار مي‌آيند، اما آنها زماني به طور مؤثر به كار مي‌روند كه امدادگران به ساختمان‌هاي آسيب ديده دسترسي داشته باشند.

وي معتقد است كه اگر اين امكان وجود داشت كه از مار ربات‌ها در جست و جوي خانه‌هاي توفان زده در توفان «كاترينا» استفاده كرد، كمك بسيار بزرگي به عمليات امدادرساني مي‌بود.

گفتني است اگر چه در حال حاضر دو نوع از اين ربات‌ها با نام‌هاي Breaclstick و Pepperoni با موفقيت آزمايش شدند، اما همچنان مار ربات‌ها در سوانح ساختگي در حال آزمايش مي‌باشند و به گفته متخصصان عملا بين پنج تا 10 سال اين ربات‌ها براي استفاده در عمليات امدادرساني در حوادث طبيعي آماده مي‌شوند.

هیچ نظری موجود نیست: