یکشنبه، اردیبهشت ۰۳، ۱۳۸۵

موفقيت پژوهشگران دانشگاه الزهرا(س) در ساخت نانولوله‌هاي كربني

پژوهشگران دانشگاه الزهرا (س) با بهره‌گيري از كاتاليزور نيكل به ساخت نانولوله‌هاي كربني با بازده بالا موفق شدند.

دكتر فائزه فرزانه، دكتراي شيمي معدني و معاون پژوهشي دانشگاه الزهرا (س) در گفت‌وگو با خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: نانو لوله‌هاي كربني براي اولين بار در سال 1991 توسط يك دانشمند ژاپني به نام IJIMA ساخته شد. نانولوله‌ها شامل دو نوع نانولوله‌هاي تك جداره و چند جداره مي‌باشند.

وي افزود: ما براي اولين بار در دانشگاه الزهرا (س) نانولوله‌هاي كربن را با كاتاليزور نيكل ساختيم كه از جهت راندمان بالا در واكنش و خلوص ويژه از اهميت زيادي برخوردار است و هدف مورد توجه بعد از ساختن اين ذرات به عنوان كاتاليزوري، لايه نشاني آنها توسط محققان فيزيك مي‌باشد.

فرزانه در ادامه سخنان خود يكي از مزيت‌هاي نانولوله‌هاي كربن را ساختن ترانزيستورهايي عنوان كرد كه وقتي در كنار يكديگر قرار مي‌گيرند به عنوان قطعات كامپيوتر مورد استفاده مي‌باشند.

به گفته وي، نانولوله‌هاي كربني كه از لحاظ ساختار و اندازه بسيار ريز هستند ولي به علت پايداري زياد قابل توجهند و مي‌توان به جاي الكترود از آنها استفاده كرد.

دكتر فرزانه تصريح كرد: از ديگر طرح‌هاي تحقيقاتي در حال انجام در كنار ساخت نانولوله‌هاي كربني مي‌توان به ساخت نانوساختارهاي ديگر از جمله اكسيد روي كه در اپتيك و بهبود خواص پليمرها كاربرد دارد، اشاره كرد.

از ديگر نانو ذرات پرمصرف اكسيد تيتانيوم است كه جنبه كاتاليزوري دارد

۱ نظر:

ناشناس گفت...

يكي از كاربردهاي شگفت‌انگيز نانولوله هاي كربني در جاه‌طلبانه‌ترين پروژه بشريت، يعني آسانسور فضايي است كه در صورت ساخت جهشي عظيم در بهره‌برداري از فضا خواهد بود.
ضمن تبريك به اين عزيزان آرزوي موفقيت بيشتر برايشان داريم