یکشنبه، بهمن ۱۶، ۱۳۸۴

نشان علمي «شواليه» فرانسه به يك استاد خاورشناس ايراني اعطاء شد

يكي از معتبرترين نشان‌هاي افتخاردولت فرانسه موسوم به «شواليه ـ پالم آكادميك» طي مراسمي رسمي به پروفسور حسين بيك باغبان استاد ايران‌شناسي و رييس گروه خاورشناسي دانشگاه «مارك بلوك» (استراسبورگ) اعطاء شد.

به گزارش سرويس «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، استاد حسين بيك باغبان، متولد 1316 تهران است. وي مدرك دكتري خود را در رشته ادبيات از دانشگاه اصفهان و ديپلم مدرسه مطالعات اروپايي را در دانشگاه استراسبورگ دريافت كرده و در رشته تاريخ نيز داراي دكتري است.

دكتر بيك باغبان بيش از 37 سال در رشته‌هاي تاريخ تمدن ايران و زبان و ادبيات فارسي سابقه تدريس دارد و تا امروز بيش از بيست كنگره بزرگ علمي بين المللي را در زمينه مطالعات خاورشناسي و ايران‌شناسي در فرانسه برگزار كرده و در بسياري از كنگره‌هاي علمي و بين‌المللي جهان شركت داشته است.

استاد حسين بيك باغبان داراي درجه دكتري دتا (دولتي)‌ در علوم انساني با گرايش جامعه شناسي مذهبي و همچنين داراي دو درجه دكتري ديگر ديگر در مطالعات اروپايي و ادبيات تطبيقي مدرن از فرانسه مي‌باشد. تاكنون مقالات متعددي از وي در نشريات معتبر علمي به چاپ رسيده است.

از برجسته‌ترين خدمات فرهنگي پروفسور حسين بيك باغبان مي‌توان به ايجاد مقطع ليسانس زبان و ادبيات فارسي و تاريخ تمدن ايران در كنار مقاطع فوق ليسانس و دكتري اين رشته در دانشگاه «مارك بلوك» (استراسبورگ) در سال گذشته اشاره كرد.

در سايه تلاش و كوشش‌هاي پروفسور بيك باغبان دپارتمان زبان و ادب و تمدن فارسي در استراستبورگ تبديل به يكي از قوي‌ترين مراكز پژوهشي و آموزشي ايران‌شناسي در فرانسه و حتي در اروپا شده است.

مدال «شواليه پالم آكادميك» از قديمي‌ترين و معتبرترين نشان‌هاي علمي و فرهنگي دولت فرانسه است كه به برخي از استادان دانشگاه و دانشمندان كه داراي خدمات ويژه فرهنگي باشند اهداء شده است.

اين مدال به خاطر تلاش خستگي ناپذير پروفسور حسين بيك باغبان در معرفي و توسعه فرهنگ ايراني و زبان فارسي در طي 37 سال گذشته در اروپا و به ويژه در فرانسه و همچنين به خاطر فعاليت‌هاي علمي و مطالعاتي وي در زمينه خاورشناسي ‌از سوي وزارت علوم و تحقيقات فرانسه به صورت رسمي به وي اهداء شد.

اين نشان طي مراسمي رسمي كه در ساختمان دانشگاهي «پاله اورنيورسيته» برگزار شد به پروفسور بيك باغبان اعطاء شد.

هیچ نظری موجود نیست: