یکشنبه، بهمن ۲۳، ۱۳۸۴

طولاني‌ترين ليزر جهان ساخته شد

يك گروه از پژوهشگران دانشگاه "استون" در نزديك شهر بيرمنگهام در انگليس موفق شده‌اند يك لوله فيبر نوري به طول ‪ ۷۵‬كيلومتر را به بزرگترين ليزر دنيا تبديل كنند.

اين پژوهشگران معتقدند ابداع تازه آنها مي‌تواند به بهبود مخابرات نوري در فواصل دور كمك شاياني كند.

از آنجا كه پرتوهايي كه از درون فيبرهاي نوري انتقال پيدا مي‌كنند در هر كيلومتر به ميزان ‪ ۵‬درصد افت مي‌كنند، براي انتقال آنها به صورت كامل بايد آنها را تقويت كرد.

به نوشته هفته‌نامه "نيو ساينتيست"، "خوان ديه‌گو آنيا كاستانون" و همكارانش موفق شدند با تبديل لوله فيبر نوري به يك دستگاه ليزر، نياز به دستگاههاي آمپلي‌فاير را برطرف سازند.

ليزرها از هر دو طرف لوله هدايت پرتوها امواج نور را به درون لوله تزريق مي‌كنند و اين امواج بطور مستمر موجب مي‌شوند اتمهاي فيبر نوري انرژي بيشتري كسب كنند و به ترازهاي بالاتر انتقال پيدا كنند و در بازگشت به تراز نخستين خود فوتون‌هاي نور با طول موجهاي طولاني‌تر توليد كنند.

اين محققان با قرار دادن آينه‌هايي در دو انتهاي لوله كاري كرده‌اند كه نورهاي توليد شده به طور منظم منعكس شود و به اين ترتيب يك پرتو ليزري پايدار در لوله بوجود آيد.

با اين تمهيد نوري كه از درون لوله مي‌گذرد در سراسر مسير از انرژي مناسبي كه به مراتب بالاتر از تراز تاثيرگذاري نويز است برخوردار شده و مي‌تواند اطلاعات را بدون تحريف از يك نقطه به نقطه ديگر منتقل سازد.
خبرگزاري جمهوري اسلامي

هیچ نظری موجود نیست: