یکشنبه، بهمن ۲۳، ۱۳۸۴

تشخیص سرطان توسط سگ

تحقیق جدید نشان می دهد که سگها می توانند با بو کشیدن تنفس فرد سرطان وی را شناسایی کنند.


سگهای معمولی خانگی توانایی آنرا دارند که تنها با چند هفته آموزش، چگونگی تشخیص و شناسایی افراد مبتلا به سرطان ریه و سینه را از افراد سالم فرا گیرند.

به گفته میشل مک کالوک (Michael McCulloch)، سرپرست این تحقیقات، مطالعات نشان می دهد سگها به راحتی با بوکشیدن تنفس افراد، شواهد اولیه ابتلا به سرطان را می توانند شناسایی کنند.

شناسایی زودهنگام سرطان می تواند در شانس زنده ماندن بیماران کاملا موثر باشد و محققین امیدوارند که بهترین دوست انسان یعنی سگ، بتواند ابزار مهمی در تشخیص سریع سرطان باشد.

این تحقیق جدید که بوسیله سازمان پاین استریت (Pine Street Foundation)، سازمان مطالعات سرطان در کالیفورنیا انجام شده است در مجله Integrative Cancer Therapies منتشر شد.

علائم شیمیایی
سگها می توانند در حدود تریلیون نوع ازعلائم شیمیایی را شناسایی و از هم تشخصی دهند کنند. تحقیقات پیشین توانایی آموزش سگها در تشخیص سرطان پوست با بو کشیدن زخم موجود در پوست را تایید کرده بود.

بعضی از محققین امیدوارند سگها با بوکشیدن ادرار بتوانند سرطان پروستات را نیز شناسایی کنند.

به گفته نیکلاس برافمن (Nicholas Broffman) مدیر اجرایی موسسه پاین استریت (Pine Street Foundation)، تشخیص سرطان بوسیله بوکشی سگها موضوعی است که دهها سال مورد بحث قرار داشته ولی اکنون ما احساس کردیم که نیاز است که تحقیقات فشرده ای بطور جدی این راه تشخیص را برای ارزیابی بهتر تاثیرات آن مورد بررسی قرار دهد.

این مطلب روشن شده است که بیماران مبتلا به سرطان ریه و سینه یکسری علائم شیمیایی از تنفس خود خارج می کنند.

به گفته بروفمن سلول های سرطانی تولیدات زائد متابولیکی بیشتری از سلول های عادی ایجاد می کنند و تفاوت میان این تولیدات متابولیک بسیار زیاد است ، بطوریکه حتی در مراحل ابتدایی ابتلا به سرطان سگها بوسیله حس شامه تیز خود می توانند آن را تشخیص دهند.

محققین از روش تعلیمی جایزه - غذا پنج سگ خانگی را برای این امر آموزش دادند.
nationalgeographic.com
منبع:farya.com

هیچ نظری موجود نیست: