دوشنبه، بهمن ۲۴، ۱۳۸۴

فيروز نادري دانشمند برجسته «ناسا» به ايران مي‌آيد

دكتر فيروز نادري، دانشمند برجسته ايراني و مدير ارشد برنامه‌ريزي راهبردي آزمايشگاه پيشرانش جت (JPL) سازمان فضايي «ناسا» پس از 27 سال به ايران مي‌آيد.
به گزارش خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر فيروز نادري، چهارم اسفندماه به تهران وارد مي‌شود و در مدت كوتاه اقامت خود در ايران با وجود برنامه‌هاي شخصي سفر، برنامه هاي عمومي را با هماهنگي ماهنامه «نجوم» و همكاري مراكز علمي در سرفصل برنامه هاي سفر خود گنجانده است.
ارايه سه سخنراني عمومي براي علاقه‌مندان در تهران و شيراز، كنفرانس مطبوعاتي براي پاسخ به پرسش‌هاي رسانه‌ها كه با توجه به كمبود وقت سفر امكان گفت وگوي تفضيلي و اختصاصي با آنها فراهم نيست، حضور در ويژه برنامه «آسمان شب» در شبكه چهار سيما و بازديد از چند مركز علمي از جمله رئوس اين برنامه‌ها خواهند بود.
دكتر فيروز نادري كه در حال حاضر به عنوان يكي از مديران ارشد سازمان فضايي ناسا، نقشي كليدي در تعيين راهبردها و نظارت بر كل طرح‌ها و ماموريت‌هاي يكي از مهمترين مراكز فضايي اين سازمان بر عهده دارد، در سال 1325 در شيراز متولد شده و تحصيلات ابتدايي و متوسطه‌اش را در شيراز و تهران گذرانده است.
وي در سال 1964 به آمريكا رفته و تحصيلات خود را تا مقطع دكتري مهندسي الكترونيك در دانشگاه كاليفرنياي جنوبي پي گرفت.
دكتر نادري، پس از پايان تحصيل به كشور بازگشت و مدتي در مركز «سنجش از دور ايران» فعاليت كرد.

وي از حدود 26 سال پيش همكاري خود را با ناسا آغاز كرد و در اين مدت مشاغل فني و مديريتي متعددي را در زمينه ماهواره‌هاي مخابراتي متحرك، رادارهاي سنجش از دور، رصدخانه‌هاي تحقيقاتي اختر فيزيك و اكتشاف مريخ و ساير اجرام منظومه شمسي برعهده داشت.
دكتر نادري، فروردين ماه 1379 در شرايطي كه چندين ماموريت متوالي ناسا در پرتاب فضاپيما به سوي مريخ با شكست مواجه شده بود، به مديريت برنامه‌هاي اكتشافات مريخ منصوب شد و توانست طي حدود چهار سال، سه ماموريت مهم از جمله پرتاب دو كاوشگر مريخ‌نورد «روح» و «فرصت» را با موفقيت اجرا كند.
اين دانشمند ايراني در پي اين موفقيت درخشان، در اسفند ماه سال گذشته به سمت معاون و مدير ارشد برنامه‌ريزي مركز JPL (آزمايشگاه پيشرانش جت) - از مهمترين مراكز فضايي ناسا - منصوب شده و در سمت جديد به عنوان مسئول طراحي برنامه‌ها و راهبردهاي مركز، تجاربش در ماموريت‌هاي مريخ را در مطالعه ساير بخش‌هاي جهان از زمين تا كهكشان‌هاي دور به كار بسته است.
وي همچنين مسئوليت طراحي چشم‌انداز راهبردي پنج تا 20 ساله JPL را برعهده دارد.
دكتر نادري در نزديك به سه دهه همكاري مستمر با ناسا، به دليل عملكرد درخشان علمي و مديريتي به دريافت عالي‌ترين نشان علمي اين سازمان (the Distinguished Service Medal) و نشان‌هاي متعدد ديگر از جمله نشان فن‌آوري فضايي Hall of Fame، جايزه Aviation Week 2004 Aerospace، نشان افتخار Ellis Island سال 2005 - به دليل همكاري‌هاي گسترده علمي كه به غني‌تر شدن فهم جامعه منجر شده - و ... موفق شده است.

هیچ نظری موجود نیست: