دوشنبه، بهمن ۲۴، ۱۳۸۴

نگاهي به طرح‌هاي برگزيده نوزدهمين جشنواره‌خوارزمي/طرح رتبه نخست اختراع

در مراسم نوزدهمين جشنواره بين‌المللي خوارزمي كه در ‪ ۱۸‬بهمن ماه برگزار شد طرح دكتر"جوادپوراصغر" با عنوان "طراحي،بهينه‌سازي و تكامل ساخت كندوي عسل از مواد سنتتيك" رتبه نخست اختراع اين جشنواره را كسب كرد.

اين پژوهش ‪ ۱۲‬ساله با تعداد ‪ ۲۰۰‬كندوي سنتتيك در پنج رنگ مختلف و در شرايط گوناگون محيطي با استفاده از ماده آنتي ‪ UV‬در قسمت‌هاي خارجي كندو انجام گرفته است.

علاوه بر بررسي مقاومت فيزيكي و شيميايي پنج نوع ماده در مقابل تاثير عوامل محيطي از گروه ‪ STYRENICS‬تاثير مواد بر انسان و مخلوط يا تركيب مواد با فرآورده‌هاي زنبور عسل نيز مورد بررسي قرار گرفت.

نتايج پژوهش‌هاي به عمل آمده نشان مي‌دهد كه ماده به كار رفته در ساختمان كندو كاملا با سيستم زندگي طبيعي زنبوران مطابقت دارد و در مقابل تاثير عوامل محيطي نيز هيچگونه تغييراتي در فرم كندو بوجود نمي‌آيد.

روش به كار رفته در ساختمان اين كندو طوري طراحي شده كه مي‌توان از ان در كليه موارد از جمله آموزش، پژوهش، توليد و پرورش ملكه‌هاي باكره و باروري آنها و كنترل بيماري‌ها استفاده كرد.

بر اساس آمار منابع علمي و تخصصي در حال حاضر حدود ‪ ۱۰۰‬ميليون عدد كندوي چوبي زنبور عسل در نقاط مختلف دنيا نگهداري مي‌شود كه اگر عمر مفيد كندوهاي چوبي به طور متوسط ‪ ۱۵‬سال در نظر گرفته شود بايد سالانه براي جايگزيني كندوهاي فرسوده حدود سه ميليون اصله درخت تنومند در نقاط مختلف گيتي قطع شود.

از سوي ديگر در تمامي كندوهاي چوبي به منظور جلوگيري از توليد زنبوران نر از صفحات موم آجدار استفاده شود زيرا اين عمل علاوه بر اينكه باعث بهم خوردن سيستم زندگي طبيعي زنبوران عسل مي‌شود مانع اصلي در توليد زنبوران نر با تركيبات جديد ژنتيكي نيز شده و در نتيجه انتخاب ژن‌هاي اصلح و بهتر را با مشكل روبرو مي‌سازد.

بنابراين ايجاد تغييرات اساسي در سيستم فعلي نگهداري زنبوران عسل دنيا از نظر ماده به كار رفته در ساختمان كندو و از حيث ژنتيكي و تكنيكي ضروري به نظر مي‌رسد.
خبرگزاري جمهوري اسلامي

هیچ نظری موجود نیست: