دوشنبه، خرداد ۲۹، ۱۳۸۵

كثيفي بيشتر از تميزي دستگاه ايمني بدن را آماده نگه مي‌دارد

دو مطالعه نشان مي‌دهد سيستم ايمني بدن موش‌هاي خانگي و صحرايي كه در فاضلاب‌ها و مزارع زندگي مي‌كنند از موش‌هايي كه در آزمايشگاه‌هاي پاكيزه و ضدعفوني بسر مي‌برند، سالمتر است.
به گزارش پايگاه اينترنتي آسوشيتدپرس، درسي كه اين دو مطالعه به انسان‌ها مي‌دهد اين است كه زندگي پاكيزه انسانها را بيمار مي‌كند.
اين دو مطالعه در واقع تاييدي است بر يك فرضيه ‪ ۱۷‬ساله كه دنياي بهداشتي غرب را تا حدودي مسئول افزايش ميزان ابتلا به آلرژي و آسم و برخي بيماري‌هاي خود ايمني مانند ديابت نوع اول و آرتريت روماتوييد مي‌داند.
اين فرضيه با نام "فرضيه بهداشت" نشان مي‌دهد سيستم ايمني بدن در اوايل زندگي به مبارزه با بيماري و آلودگي طلبيده نمي‌شود. بنابراين دفاع طبيعي بدن به محرك‌هاي كوچكي مانند گرده گياهان واكنش شديد نشان مي‌دهد.
در اين مطالعات جديد كه يكي از آنها در مجله "‪ "Immunology‬منتشر شد، به وجود تفاوت‌هاي چشمگيري در سيستم ايمني بدني جوندگان وحشي و آزمايشگاهي پي برده شده است.
دكتر "ويليام پاركر" استاد جراحي تجربي دانشگاه "دوك" گفت: هنگامي كه سلول‌هاي ايمني موش‌هاي وحشي تحريك شدند واكنشي نشان ندادند، اما همان محرك‌ها در موش‌هاي آزمايشگاهي واكنش شديد ايجاد كرد.
وي موش‌هاي آزمايشگاهي را با بيش از ‪ ۵۰‬موش خانگي و صحرايي وحشي كه در شهرها و مزارع به دام افتاده و كشته شده بودند مقايسه كرد.
همچنين سطح ايمونوگلوبولين در موش‌هاي خانگي و صحرايي چهار برابر بود كه نشان‌دهنده يك سيستم ايمني تطابق يافته براي مبارزه با ميكروب‌هاي جدي و نه محرك‌هاي كوچك است.
وي گفت: اتفاقي كه براي موش‌هاي آزمايشگاهي روي داد احتمالا همان چيزي است كه در انسان‌ها رخ مي‌دهد. سيستم ايمني بدن موشهاي آزمايشگاهي به كوچكترين محركها واكنش شديد نشان داد.
پاركر سيستم ايمني بدن انسانها را به شخصي تشبيه كرد كه در يك خانه كامل زندگي مي‌كنند و هر غذايي كه مي‌خواهد در اختيار دارد، بنابراين مسائل بسيار كوچك مانند لگد كردن گل‌هاي باغچه موجبات ناراحتي او را فراهم مي‌كند.
اما دكتر "استنلي گولدستين" مدير مركز "مراقبت از آلرژي و آسم" در "للانگ آيلند" گفت: سيستم ايمني كه به مبارزه طلبيده شده است مانند سيستم ايمني بدن كودكاني كه با حيوانات خانگي زندگي مي‌كنند، در برابر بسياري از آلرژي‌هاي مقاوم است.
با اين حال پاركر گفت مطالعه وي اشكالاتي نيز داشته است زيرا با وجود اينكه وي از وزن موش‌ها سن آنها را تخمين زده است، اما مطمئن نيست كه سن موش‌هاي وحشي و آزمايشگاهي يكسان باشد و ديگر اينكه از آنجا كه پاركر قادر به كنترل اتفاقات گذشته موش‌هاي وحشي نبود نمي‌توانست دريابد كه آيا اين موش‌ها قبل از به دام افتادن و كشته شدن به بيماري غيرعادي مبتلا شده‌اند يا خير.
مطالعات همه‌گيرشناسي بر روي انسان به فرضيه بهداشت اعتبار مي‌بخشد و نشان مي‌دهد ميزان ابتلا به آلرژي و آسم در مناطق صنعتي تميزتر بيشتر از مناطقي مانند آفريقا بروز مي‌كند.
گولدستين و دكتر "جفري پلات" از كلينيك مايو گفتند: اين مطالعات به دانشمندان كمك مي‌كند تا دريابند كي، كجا و چگونه تماسهاي محيطي مي‌تواند از ابتلا به آلرژي‌ها و اختلالات ايمني در آينده محافظت كند.

هیچ نظری موجود نیست: