سه‌شنبه، آذر ۲۱، ۱۳۸۵

جستجو برای يافتن سيارات مشابه زمين به زودی با اعزام يک تلسکوپ فضايی ديگر به مدار زمين تقويت خواهد شد.کوروت (Corot) نخستين فضاپيمايی خواهد بود که قادر است آن دسته از کرات خاکی که تنها چند برابر زمين هستند و حول ستاره های همسايه می گردند را رديابی کند. کوروت درست بعد از کريسمس پرتاب خواهد شد
اين فضاپيما همچنين قادر خواهد بود به جزئياتی در مورد اين ستاره ها از جمله جرم، سن و ترکيب شيميايی آنها پی ببرد.
اين ماموريت چندمليتی که توسط آژانس فضايی فرانسه (Cnes) هدايت می شود، قرار است روزهای 26 يا 27 دسامبر پرتاب شود. آژانس فضايی اروپا، اتريش، اسپانيا، آلمان، بلژيک و برزيل از ديگر شرکای اين پروژه هستند.
تين لام ترانگ، مدير پروژه کوروت، گفت: "انسان از ابتدای پيداش علم نجوم به ساير کرات انديشيده است. کوروت به ما کمک خواهد کرد درک کنيم آيا کرات خارجی مشابه زمين تنها يک رويا هستند يا واقعيت خارجی دارند."
دو هدف عمده
اين ماهواره 650 کيلوگرمی سوار بر موشک "سويوز-2-1بی" از سکوی بايکنور در قزاقستان به يک مدار قطبی (به ارتفاع 827 کيلومتر) پرتاب خواهد شد.
کوروت حامل يک تلسکوپ 27 سانتيمتری (قطر آينه) و همچنين چند دوربين از نوع "سی سی دی" که قادر به تشخيص تغييرات بسيار خفيف در درخشندگی ستارگان است خواهد بود.
ايان راکسبرگ، استاد اخترشناسی در کوئين مری که دانشمند آژانس فضايی اروپا در پروژه کوروت است گفت: "اين ماموريت دو هدف عمده علمی را دنبال می کند."
رصد 60 هزار ستاره برای يافتن سيارات در اطراف آنها يکی از اين وظايف است.
آقای راکسبرگ می گويد: "با قرار گرفتن سياره ميان ما، يعنی ناظر زمينی و ستاره ای که حول آن می گردد، بخشی از نور ستاره مسدود می شود - به اين می گويند گذر، مثل گذر زهره از برابر خورشيد."
"بنابراين کار ما اين است که نور ستاره ها را اندازه بگيريم و مواظب افت درخشندگی آنها باشيم تا به وجود احتمالی سيارات در مدار آنها پی ببريم."
طی يک دوره دو سال و نيمه، اين ماهواره بر پنج يا شش قسمت آسمان تمرکز خواهد کرد، هر بار به مدت 150 روز.
ماهواره هر 512 ثانيه يک بار درخشش تقريبا 10 هزار ستاره را اندازه گيری خواهد کرد. دوربين حساس آن کوچکترين تغيير در درخشندگی اين ستارگان را تشخيص می دهد.
انواع سيارات
دانشمندان با اندازه گيری اين تفاوت ها، می توانند بسياری از انواع سيارات را رديابی کنند - از سيارات غول پيکر گازی گرفته تا کرات کوچک خاکی. اما دانشمندان به خصوص مشتاق به يافتن سيارات کوچکتر هستند.
پروفسور راکسبرگ توضيح داد درحالی که سيارات بزرگتر با استفاده از تکنيک های مختلف از روی زمين (با تلسکوپ های زمينی) قابل رديابی هستند، اما اين کار در مورد سيارات تقريبا هم اندازه زمين ممکن نيست.
وی گفت کوروت نخستين فضاپيمايی است که قادر به يافتن اين دسته از سيارات (مشابه زمين) خواهد بود: "کوچکترين سياراتی که قاعدتا بايد بتوانيم بيابيم دو برابر زمين خواهند بود نه بزرگتر."
تيم محققان انتظار دارد در هر ميدانی که رصد می شود حدود 10 تا 40 عدد از اين سيارات کوچکتر و ده ها عدد از سيارات بزرگتر گازی را بيابد.
هدف عمده ديگر اين ماموريت درک بيشتر ستارگان است.
دانشمندان با رصد تغييرات بسيار خفيف در نور ستاره قادر خواهند بود اطلاعاتی درباره بخش های داخلی، جرم، قدمت و ترکيب شيميايی آن جمع آوری کنند.
پروفسور راکسبرگ گفت اين تيم در نظر دارد اطلاعات بيشتری در مورد حدود 60 ستاره درخشان تر آن بخش از آسمان که رصد می شود جمع آوری کند.
BBC

هیچ نظری موجود نیست: