چهارشنبه، تیر ۰۶، ۱۳۸۶

پوست مصنوعی 'جای جراحات را ترمیم می کند'

آزمایش با پوستمحققان بریتانیایی توانسته اند نمونه ای از پوست انسان را به طور مصنوعی در آزمایشگاه پرورش دهند.
شرکت "اینترسایتکس"، که مقر آن در بریتانیاست، در گزارشی در مجله علمی "علوم بازسازی بدن" (Regenrative Medicine)، گفته است آزمایش های اولیه محققان این شرکت برای پرورش پوست انسان امیدوار کننده بوده است.
اینترسایتکس می گوید پوست مصنوعی به دست آمده بهتر از نمونه های قبلی با پوست واقعی انسان سازگاری داشته است.
محققان بریتانیایی امیدوارند پوست آزمایشگاهی جدید بتواند جایگزین روش های متعارف برای پیوند پوست انسان شود.
در حال حاضر بهترین راه برای درمان جراحات و سوختگی های بزرگ و جدی پوست پیوند پوست از قسمت سالم بدن بیمار به محل جراحت است. اما این روش ایده آل نیست و پزشکان و محققان در تلاش بوده اند راه دیگری را برای ترمیم جراحات پوستی کشف کنند.
اما تلاش های قبلی به نتیجه نرسیده بود چون پوست مصنوعی که در آزمایشگاه تهیه شده بود با پوست واقعی انسان همخوانی ضعیفی داشته است.
شرکت اینترسایتکس معتقد است که تازه ترین نمونه از پوست مصنوعی، خود را در بافت پوست بیمار تنیده و محل جراحت را ترمیم می کند.
این پوست مصنوعی از سلول شفاف پوست و پروتئینی که از جراحات ترمیم شده به دست می آید، تهیه می شود و مانند ژله، به تدریج سفت تر می شود.
دانشمندان شکاف کوچکی بر روی بازوی 6 داوطلب ایجاد کردند و در جای پوست آنها، پوستی که در آزمایشگاه درست شده بود پیوند زدند.
بعد از 28 روز محل جراحت علائمی از ترمیم نشان داد.
دکتر پل کمپ، رییس اینترسایتکس، می گوید: "من از اینکه زخم در یک چنین مدت کوتاهی التیام پیدا کرده بود خوشحال و در عین حال بسیار متعجب شدم. اگر این روش ادامه پیدا کند به زودی در نحوه معالجه زخم ها و سوختگی ها انقلابی به وجود خواهد آمد."
برخی از دانشمندان تحت تاثیر نتایج اولیه این آزمایش ها قرار گرفته اند ولی عده ای دیگر در این باره ابراز تردید کرده اند.
آنها می گویند معالجه زخم کوچکی که با جراحی بر روی شخص سالمی که خود داوطلب این کار شده کار آسانی است؛ آزمایش واقعی هنگامی است که این روش در مورد جراحت واقعی ناشی از سوختگی یک بیمار حقیقی به کار برده شود.
BBC

هیچ نظری موجود نیست: