دوشنبه، اردیبهشت ۰۹، ۱۳۸۷

فيلم برخورد دو كهكشان

تلسكوپ فضايي هابل از كهكشانهايي در حال برخورد،در حال چرخش و لغزش به سوي يكديگر تصوير برداشت ، صحنه‌هايي كه نمايانگر مرگ كهكشانهاي قديمي و تولد كهكشانهاي جوان و بزرگتر بود.
تلسكوپ فضايي موسسه علوم كه مركز آن در مريلند است ، ‪ ۵۹‬تصوير جديد به دست آمده از هابل را روز پنجشنبه به مناسبت هجدهمين سال پرتاب هابل منتشر كرد.
موسسه در بيانيه‌اي اعلام كرد اطلس جديد هابل، با جزئياتي كه هرگز پيش از اين سابقه نداشت، به شكل خيره‌كننده اي نشان مي‌دهد كه چگونه برخورد كهكشانها،ساختارهايي سخت پيچيده به وجود مي‌آورد.
فضانوردان فقط يكي از ميليون‌ها كهكشان را در حين برخورد در بخش نزديك از كيهان مشاهده مي‌كنند اما در گذشته‌هاي دور ، زماني كه كهكشانها هم نزديك تر بودند، ادغام كهكشانها در يكديگر بسيار رايجتر بود زيرا كيهاني كه در حال گسترش است ، در آن زمان كوچك تر بود.
اين تصاوير رنگي نگاهي به گذشته است. صدها ميليون سال طول مي‌كشد تا كهكشانها با يكديگر ادغام شوند و نور ناشي از ستاره‌هاي آنان پس از يك سفر صدها ميليون ساله در فضا به هابل ميرسند.
از آنجا كه تلسكوپ هابل در خارج از جو زمين قرار دارد دوربين‌هاي آن مي توانند تصاوير بسيار واضحي تهيه كنند.
قرار است در سال ‪ ۲۰۱۳‬تلسكوپ فضايي جيمز وب جايگزين هابل شود.
در اثر برخورد کهکشان راه شیری به کهکشان آندرومدا کهکشان جدیدی با عنوان "میلکومدا" شکل می گیرد। در حقیقت اعتقاد براین است که پدیده برخورد،"ابرنواختران" را فعال می کند و موجب می شود که ستارگان جدیدی متولد شوند.همچنین کهکشانهایی که هابل شناسایی کرده است می توانند در گذشته خود مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته و کهکشانهای جدیدی را از درون خود متولد کرده باشند. تصاویر هابل نشان می دهند که برای مثال کهکشان راه شیری محتوی کهکشانهای بسیار کوچکی بوده است که در گذشته از آن جدا شده اند و درحال حاضر نیز در حال جذب خرده کهکشان "کماندار" است. ازسویی دیگر به نظر می رسد که کهکشانی با عنوان "آندرومدا" کهکشان راه شیری (Milky Way) را به طرف خود جذب می کند که در اثر برخورد این دو کهکشان، کهکشان جدیدی با عنوان "میلکیومدا" (Milkomeda) متولد خواهد شد.این دو ساختار کهکشانی با سرعت نسبی حدود ۵۰۰ هزار کیلومتر برساعت به هم نزدیک می شوند.
فیلم را از اینجا دانلود کنید برای دیدن فیلم باید نرم افزار FLVplayer داشته باشید.flvplayer معمولا با برنامه های multimedia نصب میشود و روی اکثر ویندوزها هست. اگر موفق به دیدن نشدید آنرا دانلود کنید. FLVplayer را از اینجا دانلود کنید।
منبع : گروه نابغه ها

هیچ نظری موجود نیست: