شنبه، اسفند ۰۳، ۱۳۸۷

پیمان مبارزه با آلودگی جیوه پیشنهاد شد

وزرای محیط زیست کشورهای جهان که در نایروبی ملاقات می کنند ابتکاری را در زمینه مبارزه با آلودگی جیوه کلید زده اند که انتظار می رود به تصویب یک پیمان الزام آور بین المللی منجر شود.
این تصمیم مهم توسط بیش از 140 کشور حاضر در جلسه شورای حکام برنامه محیط زیست سازمان ملل (Unep) اتخاذ شد.
ترکیب های جیوه می تواند به سیستم مرکزی عصبی بدن انسان و حیوانات آسیب برساند.
آخیم استاینر، مدیر کل برنامه محیط زیست سازمان ملل، گفت: "این سازمان برای مدت هفت سال سرگرم هماهنگ کردن و کمک به یک بحث فشرده علمی و سیاستگذاری در مورد بهترین راه رسیدگی به مساله جیوه بوده است."
وی افزود: "امروز وزرای محیط زیست جهان، درحالی که به واقعیت ها مجهز بودند و گزینه های کاملی پیش روی آنها بود، تصمیم گرفتند که وقت بحث پایان یافته و زمان اقدام علیه این آلودگی فرارسیده است."
عامل اصلی که به وزرا امکان داد در مورد راه پیش رو توافق کنند تمایل دولت تازه آمریکا برای نشان دادن روی باز به یک پیمان در این زمینه بوده است.
دانیل ریف اسنایدر از اعضای هیات نمایندگی آمریکا در سخنرانی خود در روز دوشنبه در شورا گفته بود که جیوه "مهمترین مشکل شیمیایی است که جهان امروز با آن روبروست" و این مشکل "نیازمند اقدام عاجل است."
وی گفت که نیمی از رسوبات جیوه در داخل آمریکا اکنون از منابعی از خارج از مرزهای این کشور می آید و اینکه فقط با هماهنگی بین المللی می توان به این مشکل رسیدگی کرد.
دولت جورج بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا، با جدیت با تدابیر الزام آور حقوقی برای کنترل جیوه مخالفت می کرد.
وزرای حاضر در نایروبی، پایتخت کنیا، با یک طرح مقدماتی شامل هشت بند برای کمک به مهار آلودگی تا زمانی که یک پیمان کامل امضا نشده است توافق کردند.
جیوه یک فلز طبیعی است که از صخره ها و خاک و در جریان فوران های آتشفشانی وارد محیط زیست می شود. اما فعالیت های انسانی باعث افزایش آن در محیط شده است.
یکی از نگرانی های عمده طی سالیان، استفاده از جیوه در معادن استخراج طلا بوده است.
جیوه اغلب در شکل ارگانیک آن موسوم به "متیل جیوه" بر بدن تاثیر می گذارد.
این ماده به سیستم مرکزی عصبی حمله می کند و به خصوص زنان باردار، جنین، نوزادان، کودکان و افرادی که رژیم آنها حاوی مقدار زیادی ماهی است را در معرض خطر قرار می دهد।

BBC

هیچ نظری موجود نیست: