یکشنبه، فروردین ۱۶، ۱۳۸۸

مصرف گوشت قرمز 'خطرناک است

تحقیقات جدید ارتباط بین مصرف گوشت قرمز و خطر ابتلای به برخی بیماری ها کشنده را تایید کرده است.
موسسه ملی مبارزه با سرطان در آمریکا نتایج تحقیقات جدیدی را انتشار داده که براساس آن، کسانی که بیشتر گوشت قرمز و گوشت های پردازش شده، مانند سوسیس، کالباس، ژامبون و گوشت نمک سود، مصرف می کنند در مقایسه با سایر افراد با خطر بیشتر ابتلای به بیماری های خطرناک قلبی و سرطان مواجه هستند.
این گزارش براساس تحقیقاتی تدوین شده که طی ده سال و با بررسی رژیم غذایی بیش از پانصد هزار نفر از گروه های مختلف مردم انجام گرفته و نشان می دهد که افزایش مصرف گوشت سفید در رژیم غذایی خطر مرگ در نتیجه این بیماری ها را کاهش می دهد.
براساس تعاریف این گزارش، کسانی "مصرف کننده حداکثر" مقدار گوشت قرمز تلقی شده اند که در روز به طور متوسط 160 گرم از این مواد را مصرف می کردند و در رژیم غذایی "مصرف کنندگان حداقل" این مواد هر روز شامل حدود 25 گرم گوشت قرمز بوده است.
نکته دیگر در گزارش موسسه ملی مبارزه با سرطان این است که کسانی که بخش عمده گوشت مصرفی آنان را گوشت سفید تشکیل می دهد در مقایسه با کسانی که کمترین مقدار گوشت سفید را مصرف می کردند کمتر در معرض خطر ابتلا به انواع کشنده سرطان یا بیماری قلبی قرار دارند.
پژوهشگران این مرکز نتیجه گرفته اندکه در صورتیکه همگان میزان مصرف گوشت قرمز خود را به سطح مصرف کنندگان حداقل این نوع گوشت، یعنی 25 گرم در روز، کاهش دهند، خطر مرگ در اثر ابتلای به سرطان یا امراض قلبی در مردان 11 درصد و در زنان 16 درصد کاهش می یابد.
به گفته این پژوهشگران، مواد سرطانزا در جریان پختن گوشت قرمز در حرارت بالا تولید می شود.
همچنین، گوشت یکی از منابع اصلی چربی اشباع شده است که با ابتلای به سرطان پستان و سرطان روده بزرگ ارتباط دارد در حالیکه خوردن گوشت قرمز به تشدید عوامل ایجاد کننده امراض قلبی، مانند فشار خون و افزایش سطح کلسترول، منجر می شود.
گوشت قرمز 'به مقدار لازم'
نتیجه تحقیقات موسسه مبارزه با سرطان تایید کننده تحقیقات متعدد دیگری است که پیش از این نیز خطر ابتلای به بیماری در نتیجه مصرف زیاد گوشت قرمز و گوشت های پردازش شده را نشان داده اند که واکنش هایی را نیز در میان مصرف کنندگان در پی داشته است..
از جمله تحقیقاتی که اخیر در بریتانیا صورت گرفته حاکی از آن است که انتشار گزارش های متعدد در مورد خطرات مصرف گوشت قرمز باعث شده است تا ده درصد از مردم مصرف ژامبون را، که بخش اصلی صبحانه سنتی بریتانیایی ها محسوب می شود، به طرز قابل توجهی کاهش دهند.
دکتر باری پاپکین، استاد دانشگاه کارولینای شمالی در آمریکا، تاکید دارد که باید در رژیم غذایی آمریکاییان، مقدار مصرف انواع گوشت قرمز به طرز قابل توجهی کاهش یابد و مصرف کنندگان حتی الامکان از مصرف گوشت های پردازش شده و نمک سود و همچنین چربی های اشباع شده خودداری ورزند.
در عین حال، دکتر پاپکین گفته است که مصرف مقدار مناسبی گوشت قرمز برای حفظ سلامتی لازم است و دکتر مارک واهلکویست، متخصص تغذیه در دانشگاه موناش استرالیا نیز مصرف حدود 30 گرم گوشت قرمز در روز را منبع مناسبی برای تامین مواد مورد نیاز بدن می داند.
به گفته دکتر واهلکویست، فواید مصرف این مقدار گوشت قرمز تازه و بدون چربی بیش از زیان آن است.
در واکنش به گزارش اخیر در مورد مصرف گوشت قرمز، اد یونگ، پژوهشگر موسسه خیریه تحقیقات سرطان شناسی بریتانیا، گفته است که تا کنون دو پژوهش عمده ارتباط مصرف گوشت قرمز و گوشت های پردازش شده با انواعی از سرطان را نشان داده است.
به گفته وی، این تحقیقات به معنی آن نیست که هرگز نباید ژامبون یا همبرگر خورد بلکه شواهد به دست آمده نشان می دهدکه کاهش مصرف این مواد غذایی، خطر مرگ در اثر ابتلای به سرطان و بیماری های قلبی را کمتر می کند।
BBC

هیچ نظری موجود نیست: