یکشنبه، مهر ۰۴، ۱۳۸۹

پشه ها به هنگام روز کجا می روند و چه می کنند؟


در هر ساعت از روزدر جایی از این دنیا، پشه ای در حال نیش زدن یک نفر است. پشه ها آنقدر گوناگون هستند و عادت هایشان آن قدر متفاوت است که به سادگی نمی توان آن ها را دسته بندی کرد یا قانونی برای رفتارشان نوشت.بعضی پشه ها، به ویژه آن هایی که در جنگل ها زندگی می کنند، روزگرد هستند.با این همه بیشتر پشه های آمریکای شمالی شب ها فعالیت می کنند و به دو گروه شب گرد و شفق گرد(گروهی که در ساعت های اولیه بامداد یا غروب فعالیت می کنند) تقسیم می شوند.

بیشتر پشه ها تمام جنب و جوش خود را در مدت کوتاهی از روز یا شب، معمولا یک یا دو ساعت متمرکز می کنند.آن ها اگر شبگرد باشند، معمولا در همین زمان، هم غذایشان را می خورند و هم جفت گیری و تخم ریزی می کنند. پشه های ماده شبگرد یا شفق گرد، در حال تبدیل و تغییر لیپید های خون به تخم هایشان باشند و چه فقط منتظر فرا رسیدن زمان مکیدن خون و تهیه انرژی، معمولا در یک جا می مانند و به دور دست ها کوچ نمی کنند. گرچه ممکن است پشه یک یا دوبار برای یافتن شهد و خوراک، به پرواز در آیند اما بین دو نوبتی که خون می مکند، معمولا یک هفته و گاهی بیش از آن فاصله است.

اگر شرایط آب و هوایی ثابت بماند، پشه ها دوست ندارند الگو های استراحت روزانه خود را تغیر بدهند.با این همه دکتر چارلز شیفر مدیر آزمایش گاه تحقیق و کنترل پشه در دانشگاه برکلی کالیفرنیا معتقد است تغییر الگو های فعالیتی پشه ها به عوامل بسیاری از جمله عوامل زیر بستگی دارد:

1.نور(بیش تر پشه های شبگرد یا شفق گرد، خوششان نمی آید که در نور مستقیم خورشید پرواز کنند. بر عکس آن ها، بعضی پشه های شبگرد،در صورت تاریک بودن خانه طی روز هم فعالیت می کنند.)

2.رطوبت (بیشتر پشه ها، هنگام پایین بودن رطوبت هوا، تمایل چندانی به فعالیت از خودشان نشان نمی دهند.)

3. دما (پشه ها در هوای گرم هم تمایلی به پرواز نشان نمی دهند)

4.باد.(پشه ها نسبت به باد حساس هستند و در صورتی که سرعت باد بیشت از 16 کیلومتر در ساعت باشد، معمولا پرواز نمی کنند.)
پشه های شبگرد در مدت روز کجا پنهان می شوند؟ بسیاری از آن ها هرگز از محل تولد خود دور نمی شوند. خیلی از آن ها توی علف ها و سبزی ها پنهان می شوند. بقیه هم روی درخت ها استراحت می کنند. رنگ بدن آن ها نیز به استتار و مخفی ماندن آن ها از دید دشمنانشان کمک می کند.

پشه ی معروف آنوفل در آمریکای شمالی، اغلب دنبال پناهگاه می گردد. برای این پشه خانه ها و انبار ها بهترین پناهگاه است.پشه های شبگرد یا شفق گرد،بسیار مایلند که تا رسیدن روشنایی کافی، روی دیوار خانه ها استراحت کنند. پشه هایی که بیرون از خانه ها زندگی و فعالیت می کنند و نیز بیشتر توی غار ها و روی درخت ها استراحت می کنند.

از دکتر شیفر که همه ی این اطلاعات را به ما داده بود پرسیدیم پشه ها در بیست و دو ساعت دگر شبانه روز که فعالیتی ندارند، استراحت می کنند یا می خوابند؟ دکتر شیفر گفت که هیچ کس به درستی نمی داند و همواره بر روی این موضوع تحقیق می شود.

هیچ نظری موجود نیست: