یکشنبه، مهر ۰۲، ۱۳۸۵

خواب كوتاه روزانه سبب بهبود ‪ ۱۵‬درصدي حافظه و يادگيري مي‌شود

تحقيقات جديد دانشمندان آمريكايي نشان مي‌دهد حتي يك خواب كوتاه و حداكثر يك ساعتي در طول روز مي‌تواند سبب تقويت ‪ ۱۵‬درصدي قوه يادگيري و حافظه انسان شود.
به گزارش سايت اينترنتي "نيوساينتيست"، تاثير مثبت خواب شبانه بر توانايي‌هاي ذهني و قوه حافظه انسان از مدتها پيش براي دانشمندان روشن شده و اهميت مرحله‌اي از خواب شبانه موسوم به "آريي‌ام"(‪Eye Movement‬ ‪ (Rapid‬كه بيشتر روياهاي شبانه در آن رخ مي‌دهند، كاملا آشكار شده است.
هم‌اكنون محققان دانشگاه "سيتي يونيورسيتي" در نيويورك مطالعه جديدي انجام داده‌اند كه نتايج آن نشان مي‌دهد حتي يك چرت كوتاه كه به مرحله "آريي‌ام" نرسد نيز مي‌تواند تاثيري مثبت در توانايي يادگيري انسان داشته باشد.
در اين مطالعه از داوطلبان درخواست شد چندين كلمه را به خاطر بسپارند و سپس به نيمي از آنها اجازه داده شد پس از حفظ كردن كلمات، به مدت حداكثر يك ساعت بخوابند.
شش ساعت بعد، محققان كلمات به خاطر سپرده شده را از اين داوطلبان سوال كردند و نتايج مطالعه نشان داد آن دسته از داوطلبان كه پس از به خاطر سپردن كلمات تا يك ساعت به خواب رفته‌اند، در حدود ‪ ۱۵‬درصد نمرات بهتري را در اين آزمون كسب مي‌كنند.
به گفته "ماتيو تراكر" محقق دانشگاه "سيتي"، از قديم اين عقيده وجود داشته كه اختصاص زماني از روز براي خوابيدن به نوعي اتلاف وقت است اما نتيجه اين آزمايش ثابت مي‌كند چرت روزانه تاثير مهمي در شكل‌گيري حافظه انسان دارد

منبع : هموطن

هیچ نظری موجود نیست: