یکشنبه، آبان ۰۷، ۱۳۸۵

تاثیر کیسه های هوا در حوادث رانندگی

طبق مطالعات انجام شده توسط یک شرکت بیمه تامین امنیت و حفظ سلامتی در بزرگراه ها، کیسه های هوایی که در طرفین سرنشینان باز می شوند - خصوصا در حالتی که قسمت سر را در بر می گیرند - تاثیر بسزایی در حفظ جان سرنشینان در حوادث مختلف رانندگی خواهند داشت.
بررسی نتایج آمار بدست آمده توسط این انیستیتو نشان داده در آن دسته از حوادث رانندگی که ضربه به پهلوی ماشین وارد می شود، کیسه های هوایی که بدن سرنشینان را احاطه می کنند، خطر مرگ را تا 26 در صد کاهش می دهند؛ در حالیکه اگر کیسه های هوایی محافظ سر که از سقف ماشین باز می شوند، وجود داشته باشند خطر مرگ تا 37 درصد کاهش می یابد.
در ماشین های اسپورت (SUV) مانند استیشن ها و وانت ها، درصد امنیت بالاتر رفته و در کیسه های هوایی تعبیه شده به منظور محافظت از سر، به 52 درصد و دیگر کیسه های هوا به 30 درصد افزایش پیدا می کند.
آن مک کارت (Anne McCartt)، نایب رئیس انیستیتوی نامبرده در این باره اظهار داشته :"در بررسی های انجام شده دریافتیم که وجود کیسه های هوای محافظ سر، خطر تلفات جانی را در میان تمامی اقشار اعم از پیر و جوان، زن و مرد در هر نوع وسیله نقلیه به شدت کاهش می دهد. این نتایج از مقایسه آمار تلفات حاصله از تصادفات در حالات مختلف وجود و عدم وجود کیسه های هوایی، بدست آمده است.
جالب است بدانیم 80 درصد از ماشین های جدید و اسپورت، مجهز به کیسه های هوا هستند، در حالیکه در کمتر از نیمی از وانت ها این امکان امنیتی لحاظ شده است.
آزمایشات انجام شده توسط مرکز فوق که از طریق بازسازی صحنه تصادف و برخورد یک وسیله نقلیه بزرگتر به خودروی حامل سرنشینان، انجام گرفته به روشنی نشان داده که وجود کیسه های هوایی محافظ سر، برای نجات جان سرنشینان بسیار ضروری به نظر می رسد. نگاهی به لیست امن ترین خودروهای جهان نشان می دهد کلیه آنها مجهز به کیسه های هوای ناحیه سر نیز بوده اند.
این انیستیتو در پی انجام آزمایشات مختلف، 9 عدد از امن ترین اتومبیل های تولید کمپانی های مختلف را به ترتیب زیر لیست کرده است :
- فورد: 500Ford - مرکوری : Montego - هیوندای : Entourage ( مینی ون جدید کمپانی هیوندای) - کیا : Sedona (مینی ون جدید کمپانی کیا) - هوندا : Civic - سوبارو : Impreza و Legacy - Saab : 9-2X و 9-3
money.cnn.com

هیچ نظری موجود نیست: