بنابر گزارشی در ايالات متحده، تصويری که رسانه های اين کشور از دختران جوان به عنوان وسيله ای برای شهوترانی ترسيم می کنند باعث آسيب روحی و جسمی آنها و حتی دختران خردسال شده است. اين گزارش که توسط "انجمن روانشناسی آمريکا"، American Psychological Association تهيه شده، هشدار داده که نگاه رسانه های سراسری اين کشور به دختران جوان (نشان دادن آنها در حد يک وسيله شهوترانی) تاثير منفی بر سلامت روانی آنها می گذارد و باعث بروز عارضه های روانی همچون اختلال در خوردن، کاهش عزت نفس و افسردگی می شود.
در همين حال، بنابر يک نظرسنجی که توسط بی بی سی انجام شده، بيش از نيمی از دختران و زنان جوان بريتانيا می گويند که به قدر کافی لاغر نيستند و برای بهتر شدن ظاهرشان حاضرند زير تيغ جراحی پلاستيک بروند.
هشت درصد از 25 هزار دختر و پسر 17 تا 34 ساله ای که مورد سوال بی بی سی قرار گرفتند نيز اذعان کردند که برای کم کردن وزن خود از روش برگرداندن غذا استفاده کرده اند.
نگرش جنسی در فرهنگ آمريکايی
روانشناسان آمريکايی در اين گزارش آورده اند که مطالب نشريات، برنامه های تلويزيونی، بازی های ويديويی، ترانه ها و تصاوير ويديويی گروه های موسيقی مختلف که نگاهی جنسی به دختران و زنان دارند نه تنها ممکن است باعث خودکم بينی آنها نسبت به ظاهرشان شود بلکه همچنين تاثيری منفی بر سلامت رشد جنسی دختران و پسران می گذارد.
در اين تحقيق همچنين از آگهی های تبليغاتی که برای فروش کالاها از تصاويری با بار جنسی استفاده می شود، انتقاد شده است.
اين گزارش، "نگرشی جنسی" را اين گونه تعريف می کند: وقتی ارزش فرد فقط با جاذبه جنسی يا رفتار جنسی او و نه ديگر خصيصه هايش محک زده می شود و وقتی فرد فقط به عنوان وسيله ای برای ارضاء شهوت جنسی به تصوير کشيده شود.
انجمن روانشناسی آمريکا در گزارش خود آورده: "عروسکی که دامن کوتاه سياه چرمی و چکمه های تنگ ساق بلند به تن دارد، لباس زير دختر بچه های هفت ساله که با واژه های نامناسب تزئين شده، ترغيب دختران پنج - شش ساله به عشوه گری در مسابقات زيبايی کودکان، همه و همه بخشی از فرهنگ آمريکايی شده که به زن و دختر به عنوان يک وسيله شهوترانی و نه انسان نگاه می کند.
دکتر آيلين زوربريگن، که هدايت تهيه اين گزارش را برعهده داشته، می گويد: "نگرش جنسی به دختران در موفقيت تحصيلی آنها نيز تاثير منفی گذاشته و آن دسته از آنها که خود را در حد يک شی تزئينی می بينند در برخی دروس مدرسه، از جمله رياضيات و يا حل مسائل فکری موفقيت کمتری دارند."
مخالفان اين گزارش می گويند که رسانه ها و صنايع تبليغاتی مسئول مشکلات روانی و جسمی کودکان و جوانان امروزی آمريکا نيستند.
اسحاق لاريان، رييس شرکت توليدکننده محصولات تفريحی "ام جی ای" و همچنين سازنده عروسک های پرفروش "برتز"، می گويد: "برخی بزرگترها در همه چيز مسائل جنسی را می بينند. اما کودکان به عروسک های برتز نگاه می کنند و آنها را فقط زيبا توصيف می کنند. عروسک نمی تواند الگوی يک کودک باشد. اين وظيفه والدين است که الگوی او باشند."
انجمن روانشناسی آمريکا برای مقابله با نگرش جنسی به دختران توصيه کرده رسانه ها نگرشی مثبت تر در مورد زنان را اشاعه دهند و والدين، مدارس و کارشناسان بهداشتی در مورد تاثير اين گونه تصاوير بر دختران و پسران هشيار باشند.
دکتر زوربريگن گفت: "ما به عنوان يک جامعه بايد تصاوير جنسی از دختران را با تصاويری مثبت تر، مثلا نشان دادن اين که هر کدام منحصر به فرد هستند و همچنين نشان دادن توانايی های زنان و دختران، جايگزين کنيم. هدف ما بايد دادن پيامی به دختران و پسران در سنين بلوغ باشد که منجر به سلامت رشد جنسی آنها شود."
اين گزارش همچنين آورده که دولت ها نيز مسئول هستند که برای کاهش اين گونه تصاوير از زنان و دختران در رسانه ها اقدام کنند.
منبع : BBC
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر