یکشنبه، تیر ۲۸، ۱۳۸۸

فنآوري در خدمت رديابي شهروندان

دوربين مداربسته يا CCTV، برچسبهاي RFID و تلفنهاي مجهز به GPS از جمله فنآوريهايي هستند كه ميتوانند براي رديابي حركات شهروندان مورد استفاده قرار بگيرند.

درباره به‌كارگيري نرم‌افزار فيلترينگ اينترنت از سوي دولت چين موضوعات متعددي را در زمينه استفاده از فن‌آوري پيشرفته براي كنترل زندگي روزمره شهروندان مطرح كرده است. سايت تلگراف به هفت مورد از اين فن‌آوري‌ها پرداخته كه مي‌توانند براي رديابي اعمال و حركات مردم عادي به كار گرفته ‌شوند.

*دوربين مداربسته يا CCTV

دوربينهاي تلويزيوني مداربسته براي نخستين بار در سال 1942 در آلمان براي كنترل پرتاب موشكهاي V2 از راه دور مورد استفاده قرار گرفتند. از آن زمان CCTVها به يكي از بحثانگيزترين فنآوريهاي مورد استفاده عمومي تبديل شدهاند.

دولت و سازمانهاي اجرايي مدعياند استفاده از فنآوريكنترل ويديويي به كاهش جرم و بهبود امنيت عمومي كمك ميكند اما بنا بر استدلال منتقدان، اين دوربينها تنها براي منتقل كردن جرائم به مناطقي كه تحت كنترل نيستند به كار ميروند و به عنوان بازدارنده عمل نميكنند.

با بيش از چهار ميليون دوربين مداربسته‌اي كه در انگليس وجود دارد، شبكه اين دوربين‌ها يك شخص معمولي را حدود 25 بار در روز به تصوير مي‌كشند.

*برچسب‌هاي RFID

تراشه‌هاي RFID يا شناسايي از طريق امواج راديويي، به طور گسترده در سوپرماركت‌ها و فروشگاه‌ها به‌منظور كنترل موجودي انبار به كار مي‌روند اما برخي از افراد واهمه دارند كه استفاده از آن‌ها به كنترل عادت‌ها و رفتارهاي روزمره شهروندان گسترش يابد. در حال حاضر اين برچسب‌ها كه اندكي بزرگ‌تر از يك دانه شن هستند، در ظرف‌هاي شير و كتاب‌هاي كتابخانه جاسازي شده‌اند.

اين برچسب‌ها با استفاده از يك دستگاه RFIDخوان مي‌توانند اطلاعاتي درباره كالاها مانند محل يا شمار آن‌ها فراهم كنند. اگرچه بيشتر افراد از به كارگيري برچسب‌هاي RFID در فروشگاه‌ها براي كنترل موجودي كالاها خشنود هستند اما فكر اينكه اين تراشه‌ها ممكن است به محض خروج آن‌ها از فروشگاه همچنان سيگنال ارسال كنند چندان آن‌ها را خوشحال نمي‌كند.

در يك سطح بي‌ضرر، چنين قابليت رديابي به اين معني است كه يك فروشگاه مي‌داند مردم شهر هرت فورد شاير ژاكت‌ كشمير آبي و مردم ابردين رنگ قهوه‌اي آن را مي‌پسندند ولي در يك سطح نادرست، ممكن است آن‌ها را قادر سازد تا اطلاعاتي از زندگي شخصي افراد جمع كرده و مصرف‌كنندگان را بر اساس آن‌ها با برندهاي خود هدف بگيرند.

*فن‌آوري مخابراتي

بسياري از كشورهاي غربي از اين فنآوري براي شنودهاي قانوني استفاده ميكنند. اين در حالي است كه پس از حملات 11 سپتامبر، رييس جمهور آمريکا امكان شنود مکالمات بينالمللي ميان مردم آمريکا و مظنونان تروريستي در خارج از اين کشور را بدون نياز به اجازهدادگاه به ماموران اطلاعاتي اعطا کرد. دولت سوئد نيز چندي قبل قانوني را به تصويب رساند که به مقامات وزارت دفاع اجازه ميداد مکالمات تلفني بينالمللي را بدون دستور دادگاه مورد شنود قرار دهند.

*نرم افزار كنترل ايميل

چه كسي ايميل‌هاي شما را مي‌خواند؟ اگر براي شركت بزرگي كار مي‌كنيد اين احتمال وجود دارد كه رييس شما تعداد پيام‌هايي را كه در طول روز ارسال مي‌كنيد تحت نظر داشته باشد. طبق بررسي اخير فارستر ريسرچ، 44 درصد از شركت‌ها با استفاده از نرم‌افزار اسكن ديجيتالي و افراد واقعي، ايميل‌هاي ارسالي كارمندان را مي‌خوانند.

به نظر مي‌رسد نگراني اصلي شركت‌ها بيش‌تر مربوط به انتشار نامناسب يا اطلاعات با ارزش تجاري و نه اتلاف وقت كارمندان، باشد اما با وجود سرگرمي‌هاي بيش‌تري كه از طريق رايانه‌هاي اداره قابل دسترس هستند، مانند فيس‌بوك و توييتر يا خريد آنلاين، شركت‌هاي بيش‌تري ممكن است تصميم بگيرند كنترل زمان فعاليت كارمندانشان را آغاز كنند.

*فن‌آوري جمع‌آوري اطلاعات

سال گذشته فاش شد مركز خريد Gunwharf Quays در پورتس‌موث انگليس از نرم‌افزار مراقبتي استفاده مي‌كند كه امواج ارسال شده از تلفن همراه كاربران را براي ردگيري حركات آن‌ها كنترل مي‌كند.

اين فن‌آوري به محققان اجازه مي‌داد دريابند هنگامي كه شخصي وارد مركز خريد مي‌شود از چه قسمت‌هايي بازديد مي‌كند، در هر قسمت چه ميزان زمان مي‌گذراند و چه زماني محل را ترك مي‌كند. به كمك اين نرم‌افزار حتي مسيري كه افراد انتخاب مي‌كردند يا كشوري را كه از آن بازديد كرده‌ بودند، مشخص مي‌شد.

اين نرمافزار اگرچه صاحب تلفن را شناسايي نميكرد و تنها شماره شبكه IMEI منحصري براي هر گوشي تعيين ميكرد، با اينحال نگراني مدافعان حريم خصوصي را برانگيخت. اين اطلاعات در بيخطرترين شكل خود ميتوانند به شركتها و مراكز خريد كمك كنند بخشهاي پرازدحام را مشخص كرده و فضا را بر اساس آن طراحي مجدد كنند يا با تشخيص خريداران ديروقت، ساعات باز بودن فروشگاه را افزايش دهند.

شايد آن صحنه از فيلم گزارش اقليت كه در آن شخصيت فيلم با عبور از هر نقطه تحت بمباران تبليغات درخور وي و شخصي شده قرار مي‌گرفت، دور نباشد.

*تبليغات هدفمند

يكي از بحثبرانگيزترين موارد پيش روي شركتها و مصرفكنندگان در حال حاضر، تبليغات هدفمند است. فنآوري وب وايز فورم مثال خوبي از اين مورد است.

اين فنآوري با اسكن صفحات بازديد شده توسط كاربران در مرورگرشان و تطبيق كلمات يافت شده در اين صفحات با تبليغات هدفمندي كار ميكند كه توسط شركتهاي ديگر و بر طبق علايق كاربران اينترنت فراهم شدهاند.

فورم تاكيد دارد كه كل اين روند به صورت ناشناس عمل كرده و به ردگيري مستقيم نام اشخاص نميپردازد اما همچنان برخي از كاربران اينترنت و بزرگان فنآوري مانند سرتيم برنزلي به اين مفهوم بدگمان هستند.

برنزلي مونيتور فعاليت اينترنتي كاربران توسط خدماتدهندگان اينترنتي را با اجازه دادن به آنها براي قرار دادن يك دوربين تلويزيوني در اتاق نشيمن افراد، برابر ميداند.

*تلفن‌هاي مجهز به GPS

بيشتر تلفنهاي همراه پيشرفته تراشه GPS كوچكي در داخلشان دارند كه ميتوانند به وسيله شبكه ماهوارههايي كه در مدار زمين قرار دارند، محل استقرار كاربران را در فاصله چند صدمتري نشان دهند. البته بيشتر افراد از اين فنآوري به همراه نرمافزار نقشه بارگذاري شده در تلفنشان براي يافتن راهشان استفاده ميكنند.

برخي از تلفنها اكنون به قدري پيشرفته شدهاند كه ميتوانند به صورت لحظهاي راهنماي مسيرها را همانند ماهواره ناوبري نشان دهند. قرار گرفتن تراشههاي GPS در گوشيها نيز دنياي جديدي از خدمات مبتني بر مكان را به وجود آورده است.

اكنون كه تلفنها ميدانند صاحبانشان در كجا قرار دارند، ميتوانند اطلاعاتي را فراهم كند كه محل دقيق آنها را به نزديكانشان نشان ميدهد البته از سوي ديگر همين نوع نرمافزارهاي نصب شده در تلفن ميتوانند براي موارد نه چندان بي ضرر، امكان كنترل مكان كاربر از راه دور را فراهم كنند

منبع : ايسنا

هیچ نظری موجود نیست: