یکشنبه، آذر ۲۱، ۱۳۸۹

اینترنت فوق‌سریع گوگل، صدبار سریع‌تر از پرسرعت‌ترین‌ها

پس از ماه‌ها بحث، بررسی و آزمایش‌های درون‌سازمانی، سرانجام قرار است اینترنت فوق‌سریع گوگل برای نخستین بار در جایی خارج از گوگل‌پلکس (مقر اصلی گوگل در سانتاکلارا، کالیفرنیا) مورد آزمایش قرار گیرد.


سرعت دسترسی به اینترنت در سرویس جدید گوگل 1 گیگابیت بر ثانیه خواهد بود. 1 گیگابیت برابر 1024 مگابیت است. این سرعت 8192 برابر سرعت دسترسی کابران خانگی اینترنت در ایران است. با این سرعت شما قادر هستید یک فایل 128 مگابایتی را تنها در 1 ثانیه دانلود کنید.

مقامات گوگل می‌گویند این پروژه «گامی در جهت تحقق هدف استراتژیک گوگل برای افزایش سرعت دسترسی به اینترنت در سراسر جهان» است.

گوگل، غول جست‌وجوهای آنلاین می‌خواهد به جمع ارا‌ئه‌دهندگان خدمات اینترنتی بپیوندد. این کمپانی از مدت‌ها پیش برای ورود به این بازار بزرگ برنامه‌ریزی کرده و می‌خواهد با دستی پر وارد این عرصه شود. با توجه به توضیحات ارائه شده از سوی مسئولان این کمپانی، به نظر می‌رسد اینترنت ارائه شده از سوی گوگل نسبت به سرویس‌ رقبای دیگرتفاوت‌های فاحشی خواهد داشت.

گفته می‌شود این کمپانی می‌تواند اتصالاتی با سرعت یک گیگابیت بر ثانیه را برای کاربران اینترنت فراهم کند؛ سرعتی بی‌نظیر و بی‌سابقه که همچون بسیاری از سرویس‌های گوگل‌، در جهان مجازی و شیوه‌های زیست آنلاین تحولاتی بنیادین پدید خواهد آورد و شیوه‌های دسترسی به اینترنت را دگرگون خواهد کرد. اینترنت فوق‌سریع گوگل دست‌کم صد برابر سریع‌تر از پرسرعت‌ترین اتصالات روز دنیاست.

«اینترنت پرسرعت برای همه»

نخستین مرحله تست سرویس اینترنت گوگل در دانشگاه استنفورد آمریکا انجام خواهد شد و 850 نفر از استادان و دانشجویان این دانشگاه مشهور، اولین کسانی خواهند بود که طعم اینترنت فوق‌سریع گوگل را می‌چشند. مجاورت استنفورد به مقر اصلی گوگل در کالیفرنیا در انتخاب این دانشگاه بی‌تاثیر نبود. گوگل اعلام کرده است که از نظر متخصصان و تحلیلگران استنفورد قطعا برای بهبود و بهینه‌سازی شبکه فیبر نوری خود استفاده خواهد کرد.

گوگل هدف از ایجاد این شبکه فیبر نوری را «تغییر معادلات رقابت در زمینه ارائه خدمات اینترنتی باند پهن (Broadband)» اعلام کرده است.
اوایل سال جاری میلادی، کمپانی گوگل با انتشار فراخوانی از گروه‌های کاری و شهرهای مختلف در آمریکا خواست در صورت تمایل به بهره‌گیری از این سرویس، درخواست خود را برای این کمپانی ارسال کنند. در پی انتشار این فراخوان، 1100 درخواست از سوی گروه‌های مختلف کاری و تخصصی و 194 هزار درخواست از سوی افراد مختلف برای گوگل ارسال شد. اکنون گوگل می‌گوید از بین متقاضیان پرشمار برخی از آنها را برمی‌گزیند و پیش از پایان سال 2010 امکان بهره‌گیری از این سرویس را برایشان فراهم می‌کند.

از آغاز سال 2010 ارائه عمومی این سرویس در آمریکا آغاز خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده 50 هزار نفر از اینترنت فوق‌سریع گوگل بهره ببرند. چشم‌انداز این طرح، ارائه سرویس به 500 هزار کاربر اینترنت است. هنوز جزئیات بیشتری درباره بهای دسترسی به اینترنت توسط گوگل منتشر نشده است.

«بلندپروازانه بیاندیشید؛ به گیگابیت فکر کنید»

بسیاری از متخصصان وب گمان می‌کردند هدف گوگل از این اقدام، رقابت با ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی (ISPs) است، اما مقامات این کمپانی اعلام کرده‌اند که این پروژه تنها «گامی در جهت تحقق هدف استراتژیک گوگل برای افزایش سرعت دسترسی به اینترنت در سراسر جهان» است. گوگل همچنین می‌خواهد DNS سرورهای عمومی خود را آزمایش و جای‌گزینی پروتکل خاص خود به جای پروتکل مرسوم HTTP را آغاز کند.

پیش از این در برخی از رسانه‌ها از جمله روزنامه تایمز لندن، خبرهایی پیرامون «تلاش گوگل برای ایجاد پروتکل جهانی اینترنت و ارائه نسخه جدیدی از آنچه اینترنت می‌نامیم» منتشر کردند. انتشار جزئیات جدید نشان می‌دهد که همه این اقدامات بخشی از یک پروژه راهبردی است که دامنه تاثیراتش همه جهان مجازی را در بر خواهد گرفت. فراگیر شدن طرح بلندپروازانه گوگل، مستلزم ایجاد تغییرات اساسی در زیرساخت‌های ارتباطی - حتی در کشورهای توسعه‌یافته - است.

منبع خبر: دویچه وله

هیچ نظری موجود نیست: