شنبه، آذر ۲۷، ۱۳۸۹

زنبور های قرمز و کمربند خورشیدی زرد رنگ


آینده ای بدون سوخت های فسیلی. اين تصويری است که مدتها است در ذهن انسان نقش بسته و او را به طراحی پنل های خورشیدی و استفاده از آنها برای به دست آوردن انرژی های مورد نيازش از خورشيد تشویق کرده است.

اما جالب است بدانيد که اين انسان ها نیستند که با کمک مبدلهايی می توانند انرژی خورشيدی را به انرژی مورد نیاز خود تبدیل کنند. محققین آلمانی دریافتند که کمربند زرد رنگی که پشت زنبورهای قرمز است، تنها برای زیبایی اين حشره نيست. بلکه همانند مبدلی انرژی نور خورشید تابيده را به انرژی مورد نياز این حشره تبديل می کند.
روی این کمربند زرد رنگ نوعی پروتئين است که به وسیله یک شبکه میکروسکوپی می تواند اشعه نور خورشید را به دام بیندازد و ضمن یک واکنش، عملیات تبديل نور خورشيد به انرژی مورد نياز بدن حشره صورت می گیرد.

در واقع می توان گفت اين نوع زنبور قرمز دارای یک نیروگاه انرژی کوچک است که آن را برپشت خود گذاشته و با خود حمل می کند. هر چه انرژی نور خورشيد بیشتری به این مبدل زرد رنگ زنبور بتابد، منبع انرژی غنی تری برای او ایجاد خواهد شد.
این تحقیقات نشان می دهد که چرا بیشتر فعاليت های اين حشره در طول روز و در زیر تابش نور خورشيد رخ میدهد.
هنوز حرفی از اندازگيری میزان انرژی تولید شده در بدن این نوع زنبور قرمز گفته نشده است. اما فکرش را بکنید در آينده بتوان از کندوهای زنبور های قرمز برق تولید کرد.
منبع : نارنجی

هیچ نظری موجود نیست: