پنجشنبه، بهمن ۰۷، ۱۳۸۹

کشف موجوداتی که پس از ۳۴ هزار سال زنده مانده‌اند

o4jbw74pxt32qmeuwzo.jpg
ماجرای کشف موجوداتی جدید که پس از ۳۴ هزار سال هنوز زنده مانده‌اند بیشتر شبیه به داستان فیلم‌های علمی–تخیلی قدیمی است.
سال‌ها پیش گروهی از دانشمندان برای تحقیق در مورد تغییرات جوی کره زمین مقداری بلور نمک را که از اعماق منطقه‌ای به نام «دث‌ولی» در ایالت کالیفرنیای آمریکا حفاری کرده بودند با خود به مراکز تحقیقاتی می‌آورند. این بلورهای بسیار شفاف نمک از مدت‌ها پیش به دقت بسته‌بندی و انبار شده بودند.
به گزارش وب سایت «لایو ساینس» اما چندی پیش یک پژوهشگر جوان به سراغ این بلورها می‌رود و در نهایت شگفتی متوجه می‌شود که چیزهای عجیبی در دل این بلورهای نمک وجود دارند. این‌ها موجودات زنده ریزی هستند که پس از ۳۴ هزار سال هنوز به حیات خود ادامه می‌دهند.
سرانجام این ماجرای عجیب برخلاف فیلم‌های علمی–تخیلی قدیمی خطری برای موجودیت انسان یا کره زمین نیست. بلکه این دانشمند جوان و گمنام با انجام این تحقیقات و کشفی که صورت گرفته می‌تواند رساله دکترای خود را به پایان برساند.
برایان شوبرت که باکتری‌های کهنسال دفن شده در بلورهای نمک را کشف کرده‌است می‌گوید: «کشف این موجودات زنده کوچک در حفره‌های ریز در میان لایه‌های بلورین نمک که هنوز هم مقداری ماده سیال در آنها وجود دارد بسیار تعجب‌آور بود.»
بلورهای نمک معمولا خیلی سریع شکل می‌گیرند و به همین خاطر هر چه که در محدوده نزدیک به آن شناور باشد و یا در کنار آن زندگی کند را در خود جای داده و این اجسام یا موجودات اگر در حباب‌های ریز لایه‌های بلور قرار بگیرند ممکن است برای همیشه به آن حالت باقی بمانند.
«تیم لونستاین» پروفسور رشته زیست‌شناسی دانشگاه «بینگهامتون» که از استادان مشاور برایان شوبرت به هنگام کشف باکتری‌های ۳۴ هزار ساله بود می‌گوید: «هر چه که در درون حباب یا حفره‌های ریز لایه‌های بلور نمک قرار بگیرد برای همیشه سالم خواهد ماند.»

به گفته پروفسور لونستاین تحقیقاتی که در ماه‌های اخیر صورت گرفته‌است نشان می‌دهد که همین روند هم‌اینک نیز در دریاچه‌های نمک اتفاق می‌افتد و این تاییدی است بر صحت کشف برایان شوبرت که حدود یک سال پیش به نتیجه رسید.
نتایج تحقیقات جدید به‌علاوه جزئیات پژوهش‌های برایان شوبرت در مورد باکتری‌هایی که ۳۴ هزار سال در بلورهای نمک زنده مانده‌اند قرار است در شماره جدید مجله «جامعه زیست‌شناسی آمریکا» به چاپ برسد.

هیچ نظری موجود نیست: