سه‌شنبه، اردیبهشت ۱۲، ۱۳۸۵

سفر «غزال ايراني» براي پيوستن به جمع 20 خودرو خورشيدي برتر جهان


«غزال ايراني» نخستين خودرو خورشيدي مسابقات رالي در خاورميانه كه توسط تيمي از دانشجويان دانشكده فني دانشگاه تهران ساخته شده و سال گذشته به رغم شايستگي‌هاي فني به علت مشكلات ترانسپورت از حضور در مسابقات جهاني خودروهاي خورشيدي استراليا بازماند ، با توجه به ويژگي‌ها و قابليت‌هاي برتر اين خودرو از سوي دانشگاه MIT (موسسه فن‌آوري ماساچوست) جهت همكاري در طرحي بين‌المللي با مشاركت 20 تيم برتر جهان در زمينه خودروهاي خورشيدي به اين دانشگاه دعوت شد.
محمد همتي ، ‌مسوول اجرايي تيم خودرو خورشيدي دانشگاه تهران با اعلام اين مطلب ، گفت: دانشگاه MIT آمريكا در نظر دارد تيم‌وركي را با حضور 20 تيم برتر دنيا در زمينه خودروهاي خورشيدي براي طراحي و ساخت يك نمونه جديد خودروي هيبريدي با دو منبع انرژي (توان خورشيدي و توان انساني) برگزار كند.



وي افزود: در اين برنامه سه ماهه در دانشگاه MIT تمام امكانات و تجهيزات مورد نياز در اختيار تيم‌ها قرار مي‌گيرد كه هر يك از آنها در محوطه خود به طراحي پرداخته و بعضا در مورد ايده‌هاي خود با يكديگر تعامل داشته باشند تا بهترين نمونه‌هاي ممكن طراحي شده و زمينه جديدي براي مسابقات دوره‌هاي بعد ايجاد شود.
همتي خاطر نشان كرد: طرح خودرو خورشيدي دانشگاه تهران (Persian gazelle) نمونه‌اي كاملا خورشيدي بوده اما در اين طرح قرار بر استفاده خودروها از دو منبع انرژي بوده و براي همكاري از تيم‌هاي سازنده خودروهاي خورشيدي دعوت شده است.
همچنين در اين دوره فرصتي براي تيم‌هاي شركت كننده جهت ارائه طرح خودروهاي سابق خود در نظر گرفته شده كه طبق برنامه ارائه شده روز دهم جولاي 2006 براي «غزال ايراني» انتخاب شده است.
همتي ادامه داد: در اين برنامه تيم‌هايي از كشورهاي آمريكا ، هلند ، كانادا و استراليا حضور دارند كه در مسابقات خودروهاي خورشيدي ، خودروهاي برتري ارائه داده‌اند و تيم ايران نيز با وجود عدم حضور در مورد قبل مسابقات به دليل كامل بودن اطلاعات ارسالي ، از سوي دانشگاه MIT آمريكا در اين طبقه‌بندي انتخاب شده است.
وي با اشاره به افتخار حضور تيم‌ها تيم ايراني در اين كارگروه به ايسنا گفت: طبق دعوت نامه‌ ارسالي اين برنامه از اواسط خرداد ماه آغاز مي‌شود و سه ماه به طول مي‌انجامد كه در اين راستا خواستار همكاري لازم از سوي مسوولان دانشگاه تهران براي حضور در اين سيمنار هستيم.
غزال ايراني اولين خودرو خورشيدي ايران و خاور ميانه است. تيم سازنده اين خودرو تعدادی از دانشجويان و اساتيد گروه مهندسي مكانيك دانشكده فني دانشگاه تهران هستند.
طراحي و ساخت اين خودرو با استفاده از دانش روز و قويترين نرم افزارهاي مهندسي جهان انجام مي گيرد. اين طرح از پائيز 83 شروع شد و هم اکنون به اتمام رسيده است. طراحي و ساخت اين خودرو از نظر علمي و عملي مشابه يك خودرو واقعي و در مواردي پيچيده تر از آن مي باشد. همتي خاطرنشان كرد: خودروي غزال ايراني كه اولين خودرو خورشيدي ايران و خاور ميانه است ، خودرويي تك سرنشين به طول 5 متر، عرض 1.8 متر و ارتفاع 1 متر از سطح زمين است و براي حركت با سرعت بيش از 100 كيلومتر در ساعت طراحي شده است.
خودرو داراي يك چرخ در عقب و دو چرخ در جلو مي باشد كه چرخ عقب چرخ محرك خواهد بود. روي سطح بالايي خودرو تماما با سلول‌هاي خورشيدي راندمان بالا به مساحت 8.5 متر مربع پوشيده است و انرژي خورشيد از طريق اين سلول‌ها جذب شده و در باتري‌هاي قابل شارژ (از نوع ليتيم - پليمر) داخل ماشين ذخيره مي شود.
وي افزود: اين انرژي موتور الكتريكي تعبيه شده داخل رينگ چرخ عقب خودرو را به حركت در مي آورد. جنس بدنه و شاسي اين خودرو به نحوي انتخاب شده است كه ضمن برخورداري از مقاومت بالا، داراي وزن كمي هستند. به طوري كه وزن نهائي خودرو كمتر از 250 كيلوگرم خواهد بود.


مسوول اجرايي تيم خودروي خورشيدي دانشگاه تهران در ادامه از طرح تور تهران - اصفهان خودروي خورشيدي «غزال» خبر داد و گفت: تيم خودروي خورشيدي پس از مسابقات دوره قبل استراليا در نظر داشت تا براي شناساندن هر چه بيشتر اين خودرو به مردم طي توري از مسير تهران به اصفهان سفر كند كه اين مسير به دليل وضعيت فرهنگي، ‌اجتماعي و تاريخي شهر اصفهان بهترين گزينه است.
اين تور در اواخر ارديبهشت ماه جاري برگزار مي‌شود و ضمن آن در كنفرانس بين‌المللي مهندسي مكانيك كه 26 تا 28 ارديبهشت ماه در اصفهان برگزار مي‌شود، نيز شركت خواهيم كرد.
وي در پايان با اشاره به ابعاد فرهنگي و اجتماعي اين تور ابراز اميدواري كرد كه با همكاري نهادها و سازمانهاي ذي ربط به خصوص پليس راه، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان‌ها، راهنمايي و رانندگي، استانداري‌ها و شهرداري‌ اين تور فرهنگي به بهترين شيوه ممكن برگزار شود.

هیچ نظری موجود نیست: