یکشنبه، شهریور ۰۵، ۱۳۸۵

شاتل«آتلانتيس» حامل ريزترين مسافران فضا

شاتل «آتلانتيس» در حالي براي پرتاب روز دوشنبه به سوي ايستگاه فضايي بين المللي آماده مي‌شود كه در كنار شش خدمه خوش‌اقبال آن، سه گونه ميكروارگانيسم زنده نيز به فضا خواهند رفت تا تغييرات محيطي بر روي آنها مورد مطالعه قرار گيرد.

به گزارش سرويس «فن‌آوري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين ميكروارگانيسم‌هاي زنده از جمله ميكروبهايي هستند كه موجب بروز بيماري‌هاي گوناگون مي‌شوند. اكنون دانشمندان در نظر دارند تا چگونگي تغييرات به وجود آمده بر پاسخ‌هاي ژنتيكي آنها و همچنين توانايي‌شان براي ايجاد تغييرات بيماري زا را مورد بررسي قرار دهند.

تجربه «ميكروبي» كه بخشي از ماموريت STS-115 به شمار مي‌رود به بررسي دقيق و موشكافانه سه ميكروارگانيسم شايع مي‌پردازد كه به عنوان ميكروب‌هاي مهم و بيماري زابراي انسان شناخته شده اند .

به گفته دانشمندان فرستادن اين ميكروارگانيسم هاي زنده به فضا به دانشمندان و زيست شناسان اين امكان را خواهد داد تا همچنين به بررسي امكان تطابق آنها با محيط جديد بپردازند، دانشمندان به دنبال دريافت اين نكته هستند كه آيا اين ميكروارگانيسم‌هاي بيماريزا بر روز زمين، قادر هستند كه در محيط‌هاي با شدت جاذبه ناچيز هم بيماريزا قلمداد شوند ؟!

به گزارش ايسنا، نتايج اين بررسي‌ها به دانشمندان اين كمك را خواهد كرد تا به ارزيابي خطراتي كه فضانوردان را در سفرهاي فضايي تهديد مي‌كند، بپردازند.

به گفته دانشمندان، در اين موضوع كه تغييرات بيولوژيكي انساني و پاسخ‌هاي ميكروبي در هنگام زندگي آنها در فضا مي‌تواند خطرات جدي را براي سلامتي آنها به همراه داشته باشد، بسيار مهم است.

هیچ نظری موجود نیست: