چهارشنبه، مهر ۱۸، ۱۳۸۶

آی پاد، لپ تاپ و نوبل فیزیک

فرهنگستان سطنتی علوم سوئد جایزه نوبل فیزیک امسال را به دو فیزیکدان اروپایی اهدا کرد که کشفیاتشان امکان مینیاتوری کردن قطعات الکترونیکی را فراهم آورده و به اختراع ابزارهایی همچون رایانه قابل حمل (لپ تاپ) و آی پاد انجامیده است.
پتر گرونبرگ، فیزیکدان آلمانی و آلبر فر، فیزیکدان فرانسوی جایزه نوبل امسال را به صورت مشترک و برای دستاوردهایی دریافت می کنند که سالها پیش و به صورت مستقل از یکدیگر برای علم فیزیک فراهم آورده اند.
پتر گرونبرگ در سال 1986 که از پژوهشگران مؤسسه فیزیک حالت جامد در مرکز تحقیقاتی یولیش در غرب آلمان به کار اشتغال داشت، به کشفیاتی در زمینه الکترومغناطیس رسید که دو سال بعد او را به کشف پدیده اثر مقاومت بزرگ مغناطیسی رهنمون شد.
همزمان با او، آلبر فر، فیزیکدان فرانسوی نیز در دانشگاه جنوب پاریس به شیوه دیگری همین پدیده را کشف کرد.
استفاده از این پدیده این امکان را فراهم می آورد که داده هایی که به صورت مغناطیسی در قطعات الکترونیکی ذخیره شده اند به سیگنالهایی الکتریکی تبدیل شوند که برای رایانه ها قابل پردازش و فهم است.
بدین ترتیب امکان تولید قطعات مینیاتوری در ابزارهای الکترونیکی و رایانه ای فراهم آمد که حاصل آن ابزارهایی همچون رایانه قابل حمل و آی پاد است.
پتر گرونبرگ در زمانی برنده جایزه فیزیک نوبل می شود که در دوران بازنشستگی خود به سر می برد اما آلبر فر همچنان در دانشگاه جنوب پاریس تدریس می کند.

منبع :BBC

هیچ نظری موجود نیست: