شنبه، مهر ۱۴، ۱۳۸۶

پانسمان‏هاي لخته‏كننده‏ي خون

خون‏ريزي پس از جراحت يكي از عوامل اصلي مرگ سربازان است. براي مثال، در ايالات متحده حدود 50 هزار نفر در هر سال بر اثر خون‏ريزي فوت مي‏كنند. اين وضعيت در ميدان نبرد از حساسيت بيشتري برخوردار است، زيرا در آن جا خون‏ريزي كنترل نشده علت اصلي مرگ‏هايي است كه قابل جلوگيري است. به همين دليل نياز به اقدامي احساس مي‏شود كه به سرعت جلوي خون‏ريزي جراحت يا زخم را بگيرد.
پانسمان‏هاي متعارف و گازهاي معمولي به اندازه‏ي كافي از عهده‏ي اين كار بر نمي‏آيند، زيرا با وجود آن كه خون را جذب مي‏كنند، اما از ادامه‏ي جريان آن جلوگيري نمي‏كنند و آن را بند نمي‏آورند. آزمايشگاه تحقيقات خون فرانسيس اون در دانشگاه كاروليناي شمالي معتقد است، راه حل اين مساله را يافته‏ است.
يك كار گروه تحقيقاتي دريافته است پانسمان‏هايي كه در آن‏ها 65 درصد فيبر شيشه‏اي و 35 درصد فيبر بامبو به كار رفته است، نه تنها خون را جذب مي‏كنند، بلكه توانايي بدن براي لخته سازي خون و بند آوردن جريان آن را شبيه‏سازي مي‏كنند و آزادسازي عوامل لخته‏كننده‏ي خون نظير ترومبين يا فيبرينوژن را فعال مي‏كنند. آن‏ها مي‏گويند اين پانسمان‏ها حتا بهتر از اين نيز كار خواهند كرد، به ويژه اگر همراه با عوامل لخته‏كننده‏ي خون ساخته شوند.
با در نظر گرفتن شمار سربازان مجروح امريكايي در افغانستان و عراق اين تحقيق مي‏تواند بسيار پر اهميت باشد. اين انديشه در مالكيت شركتي قرار دارد كه انتگريون نام دارد. اينك شرايط براي تجاري شدن اين پانسمان‏ها آماده است. منبع: Newscientist.com ، ۵ آگوست 2007

هیچ نظری موجود نیست: