شنبه، مهر ۲۸، ۱۳۸۶

کشف بزرگترین سیاهچاله ستاره ای

سياهچاله ها همواره ذهن منجمان را مشغول داشته اند دانشمندان علوم اخترفیزیک در آمریکا می گویند بزرگترین سیاهچاله ای که در اثر فروپاشی یک ستاره به داخل خود ایجاد شده است را پیدا کرده اند.
این سیاهچاله حدود 7/2 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد و توسط منجمان دانشگاه کالیفرنیا در شهر سن دیه گو کشف شده است.
جرم این سیاهچاله که در کهکشان موسوم به "مسیه 33" قرار دارد 16 برابر خورشید است. این یکی از اجرامی است که در قرن هجدهم توسط چارلز مسیه، منجم فرانسوی، کشف شد.
این بزرگترین سیاهچاله ای نیست که تاکنون کشف شده است - سیاهچاله های بسیار عظیمی که تصور می شود یکی از آنها در مرکز راه شیری نهفته باشد خیلی خیلی بزرگتر هستند - اما این بزرگترین نمونه کشف شده است که در اثر فروپاشی درونی یک ستاره واحد به وجود آمده است.
این سیاهچاله در اثر فروپاشی یکی از دو ستاره بزرگ که زمانی در یک منظومه شمسی قرار داشتند به وجود آمده است - ستاره دیگر همچنان وجود دارد اما لایه بیرونی آن به تدریج به داخل همسایه تاریکش مکیده می شود.
پروفسور جرومی اوروز از دانشگاه ایالتی سن دیه گو می گوید منظره این سیاهچاله درحال مکیدن اتمسفر ستاره همجوار خارق العاده خواهد بود.
او گفت اگر در نور فرابنفش به آن بنگرید یک اتسمفر کاملا بسط یافته خواهید دید - گازی خیلی رقیق - و بعد در اطراف سیاهچاله شاهد یک ساختار مدور و منور خواهید بود.
سیاهچاله ها همچنان برای دانشمندان معما هستند با این حال به نظر می رسد که در سراسر کیهان پراکنده باشند و هرچه سر راهشان باشد می مکند - حتی نور.
منجمان می گویند هر چه سیاهچاله های بیشتری کشف کنیم و هرچه بیشتر درباره آنها بدانیم، سریعتر می توانیم حفره های موجود در دانش خود درباره جهان را پر کنیم.

هیچ نظری موجود نیست: